Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku

Kancelaria Wierzbowski Eversheds
Usługi prawne dla biznesu
rozwiń więcej
Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku/Fot. Atlantic Polska / Atlantic Polska / Atlantic Polska Sp z.o.o
Nowelizacja ustawy o OZE z dnia 22 czerwca 2016 roku wprowadziła zmiany związane z realizacją zielonego obowiązku OZE, polegającego na uzyskiwaniu i przedstawianiu do umorzenia świadectw pochodzenia. Przepisy regulują również realizację obowiązku za rok 2016 oraz 2017.

Konieczność ograniczenia istotnego wzrostu kosztów systemu wsparcia OZE, a w konsekwencji znacznej podwyżki cen energii dla odbiorców końcowych spowodowała, że Ministerstwo Energii zaproponowało projekt Rozporządzenia z dnia 8 lipca 2016 roku w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z OZE. Zasadniczym celem projektu jest zmiana wysokości udziału OZE w 2017 roku z 20 proc. na 16 proc.  

Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku

W dniu 4 sierpnia 2016 roku Ministerstwo Energii zaproponowało projekt Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 8 lipca 2016 roku w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z OZE (dalej „projekt Rozporządzenia”). Zasadniczym celem projektu jest zmiana wysokości udziału OZE w 2017 roku z 20 proc. na 16 proc. Jest to uzasadnione koniecznością ograniczenia istotnego wzrostu kosztów systemu wsparcia OZE, a w konsekwencji znacznej podwyżki cen energii dla odbiorców końcowych.

Nowelizacja ustawy o OZE z dnia 22 czerwca 2016 roku (dalej „nowelizacja o OZE”) wprowadziła zmiany związane z realizacją zielonego obowiązku OZE, polegającego na uzyskiwaniu i przedstawianiu do umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, alternatywnie uiszczaniu opłaty zastępczej.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym)

W nowelizacji o OZE przyjęto, że ogólny udział OZE od 2017 roku ma wynosić 20 proc., tj. 19,35 proc. udziału z OZE innych niż biogaz rolniczy lub uiszczonej opłaty zastępczej oraz 0,65 proc. udziału z biogazu rolniczego lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego lub uiszczonej opłaty zastępczej.

Realizacja obowiązku w 2016 roku

W kontekście powyższego na szczególną uwagę zasługują przepisy regulujące realizację obowiązku za rok 2016 oraz 2017. Należy wskazać, że w 2016 roku wielkość udziału za pierwsze półrocze wynosi 15 proc. i obliczana jest na starych zasadach. Wykonanie obowiązku za pierwsze półrocze 2016 roku możliwe jest w terminie do dnia 30 czerwca 2017 roku.

Nowe zasady dotyczą wykonania obowiązku za drugie półrocze 2016 roku. W tym miejscu należy wskazać, że ogólny udział również wynosi 15 proc., w tym udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej; z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 lub innych niż biogaz rolniczy OZE, lub uiszczonej opłaty zastępczej wynosi 14,35 proc.; natomiast z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej wynosi 0,65 proc. Wykonanie obowiązku w zakresie uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego względnie uiszczenia opłaty zastępczej za drugie półrocze 2016 roku możliwe jest również w terminie do dnia 30 czerwca 2017 roku.


Realizacja obowiązku w 2017 roku

Mimo że nowelizacja ustawy o OZE wprowadziła 20 proc. udział OZE w 2017 roku, projekt Rozporządzenia wprowadza zmianę minimalnego udziału na 16 proc.

Oznacza to, że udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej; z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 lub innych niż biogaz rolniczy OZE lub uiszczonej opłaty zastępczej został ukształtowany na poziomie 15,50 proc. (obniżenie z poziomu 19,35 proc.), natomiast z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej na poziomie 0,50 proc. (obniżenie z poziomu 0,65 proc.).

Wykonanie obowiązku w zakresie uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, względnie uiszczenia opłaty zastępczej za 2017 rok możliwe jest w terminie do dnia 30 czerwca 2018 roku.

Warto przypomnieć, że zgodnie z art. 60 ustawy o OZE Minister właściwy do spraw energii może, w drodze rozporządzenia, zmienić wielkość udziału na kolejne lata kalendarzowe, biorąc pod uwagę rodzaj podmiotu zobowiązanego, ilość wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacjach i w małych instalacjach, zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych, dotychczasową wielkość udziału energii elektrycznej i paliw pozyskiwanych z odnawialnych źródeł energii w ogólnej ilości energii i paliw zużywanych w energetyce oraz w transporcie, ilość wytworzonego biogazu rolniczego, a także wysokość ceny energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym.

Z uzasadnienia do projektu Rozporządzenia wynika, że obniżenie wielkości przedmiotowego udziału łącznie do poziomu 16 proc. wynika po pierwsze z konieczności zabezpieczenia interesów odbiorców końcowych przed gwałtownym wzrostem cen energii wynikającej ze wsparcia dla OZE, po drugie jest konsekwencją przesunięcia terminu wejścia w życie rozdziału 4 ustawy o OZE z 1 stycznia na 1 lipca br. Na uwagę zasługuje jednak okoliczność, że zmniejszenie ww. udziału może negatywnie oddziaływać na podmioty wytwarzające energię elektryczną z OZE, gdyż zahamuje to potencjalny wzrost wartości praw majątkowych wynikających z tzw. zielonych certyfikatów.

Zgodnie z planem Rozporządzenie powinno wejść w życie 30 listopada 2016 roku. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Autor: Milena Kazanowska-Kędzierska

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...