Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część II

Talento
Firma konsultingowa
rozwiń więcej
Pierwsze kroki po unijne pieniądze
W części I artykułu poznaliśmy możliwości jakie naszemu biznesmanowi oraz wszystkim mikroprzedsiębiorcom z pomysłem na e-usługę daje działanie 8.1 PO IG. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi możliwościami jakie dają: działanie 6.1 PO IG oraz Programy Regionalne.

Paszport do eksportu

O korzyściach płynących z eksportu usług nie trzeba nikogo przekonywać. Eksport przyczynia się do rozwoju firmy, zwiększenia liczby zagranicznych klientów, a co za tym idzie wzrostu dochodów. Przedsiębiorcy mogą wchodzić na rynki krajów europejskich, które są dla nich naturalnymi partnerami gospodarczymi, a także państw z innych kontynentów. W przypadku opisywanego przedsięwzięcia – prezentowania rynku polskiego zagranicznym kontrahentom i prezentowania możliwości rozwoju polskich firm na rynkach zagranicznych – trafnym wyborem może okazać się tzw. „Paszport do eksportu", czyli działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Eksport określony w programie nie musi dotyczyć jedynie produktów materialnych oferowanych przez firmy, tj. drzwi czy samochodów. Firma może również podjąć w ramach tego programu eksport swoich usług.

W przypadku naszej firmy mogłyby to być analizy rynku polskiego, przeprowadzane dla przedsiębiorców azjatyckich. Program ten przeznaczony jest dla mikro, małych i średnich firm, które wcześniej nie eksportowały swoich usług, albo eksportowały je w ograniczonym zakresie (nie więcej niż 30 proc). Działanie to zostało pomyślane w formie dwóch etapów.

W pierwszym możemy uzyskać maksymalnie 10 tys. zł (stanowiące 80 proc. kosztów kwalifikowanych) na sporządzenie tzw. Planu rozwoju eksportu. Muszą być w nim zawarte wszystkie działania, które będziemy chcieli podjąć w drugim etapie. Poprawność naszych planów, jeszcze przed złożeniem wniosku do drugiego etapu, zostanie zweryfikowana przez Regionalną Instytucję Finansującą, pod kątem kwalifikowalności planowanych kosztów do drugiego etapu i możliwości realizacji naszych planów.

W pierwszym etapie dokumentacji należy określić pozycję konkurencyjną firmy, rynki docelowe, na które firma chce wejść i analizę potrzeb zagranicznych odbiorców, ich procedur, praktyk handlowych oraz zasad warunkujących dostęp do danego rynku. W drugim etapie możemy otrzymać maksymalnie 200 tys. zł, ale nie więcej niż połowę kosztów planowanych działań. Katalog działań, które możemy podjąć, jest długi.

Porównaj: Długa droga funduszy unijnych

Na jakie działania mogłaby dostać dofinansowanie analizowana przez nas jednoosobowa działalność?

  • Wyszukiwanie i dobór partnerów na rynku azjatyckim, np. firm o podobnym profilu, działających na tamtejszym rynku, a chcących wejść na rynek środkowoeuropejski;
  • Organizację i udział w misjach gospodarczych za granicą; 
  • Uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia swoich usług na rynki azjatyckie (jeśli jakiekolwiek certyfikaty i pozwolenia będą wymagane); 
  • Doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej; 
  • Doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach zagranicznych, co może okazać się niezwykle cenne ze względu na znaczną odmienność kulturową rynków dalekowschodnich.

Programy Regionalne

Jeszcze inną możliwość wsparcia dla mikroprzedsiębiorstw oferują Programy Regionalne. Niestety różnią się znacznie w każdym województwie. O tym, gdzie będziemy składać projekt w przypadku tych programów, decyduje miejsce lokalizacji inwestycji, i w zależności od lokalizacji, znajdziemy jakiś program dla siebie lub... nie.

Przykładem może być województwo małopolskie, gdzie nasz biznesman może uzyskać wsparcie na sprzęt, oprogramowanie, prace remontowo-budowlane niezbędne do realizacji projektu czy dofinansowanie wdrożenia systemu zarządzania np. jakością w swojej firmie. Realne szanse na otrzymanie dofinansowania przez mikroprzedsiębiorstwa powstały dzięki temu, że nabory na wnioski są prowadzone oddzielnie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Każda z tych grup ma również nieco inne kryteria oceny i możliwości starania się o środki.

W przypadku mikroprzedsiębiorstw istnieje możliwość otrzymania pokrycia maksymalnie 40 proc. inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 200 tys. zł. Kwota ta zdecydowanie starczy na wdrożenie systemu zarządzania jakością czy zakup sprzętu komputerowego do biura. Niestety w przypadku budowy nowej siedziby firmy czy rozbudowy linii produkcyjnej, w wielu przypadkach jest niewystarczająca.

Polecamy serwis Zakładam firmę

Inne możliwości oferuje Program Regionalny dla województwa śląskiego. Tam – oprócz możliwości wsparcia na projekty inwestycyjne – istnieje oddzielne działanie skierowane do przedsiębiorstw sektora MSP, które oferuje możliwość wsparcia udziału tego typu firm w imprezach targowych i wystawienniczych. Działanie „Udział przedsiębiorców w targach i wystawach międzynarodowych oraz misjach gospodarczych związanych z targami i wystawami za granicą" pozwala na uzyskanie dofinansowania w wysokości do 60 proc. kosztów kwalifikowalnych w przypadku opisywanego mikroprzedsiębiorstwa oraz w wysokości do 50 000 zł na projekty związane z udziałem przedsiębiorców w targach i wystawach międzynarodowych oraz do 20 000 zł na projekty związane z udziałem w misjach gospodarczych, związanych z targami i wystawami za granicą.

Chyba w najgorszej sytuacji są obecnie przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego, gdzie wszystkie środki dedykowane dla sektora MSP na projekty inwestycyjne zostały już rozdane. Pozostaje im jedynie możliwość korzystania z działań ogólnopolskich – z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lub realizacja planowanych inwestycji w innych województwach, a niestety to nie zawsze jest możliwe. Nie sądzę, aby mała firma doradcza, świadcząca usługi w zakresie prezentowania rynku polskiego zagranicznym kontrahentom i możliwości rozwoju firm polskich na rynkach zagranicznych, zdecydowała się na działalność poza Warszawą, gdzie ma zdecydowanie największe szanse pozyskania klientów.

Kinga Korniejenko i Szymon Woźniak

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...