Promowanie działań innowacyjnych – część II

Talento
Firma konsultingowa
rozwiń więcej
Promowanie działań innowacyjnych / inforCMS
W części 1 artykułu poznaliśmy możliwości jakie daje Unia Europejska polskiej gospodarce w rozwoju innowacyjności. Poniżej zaprezentowane zostaną kolejne działania PO IG dedykowane sektorowi MSP.

W ramach działania w 2009 r. wykorzystano zaledwie 2 proc. alokacji. Oznacza to, że zainteresowanie konkursem jest niewielkie. Przyczyną jest nikła promocja działania wśród przedsiębiorców i jego dość skomplikowana konstrukcja. Działanie ma na celu wsparcie projektów firm z sektora MSP, polegających na wdrożeniu własnej lub nabytej nowej technologii i rozpoczęciu sprzedaży produktów, procesów bądź usług powstających z zastosowaniem tej technologii. Warunkiem uzyskania wsparcia w ramach tego działania jest przedstawienie, co najmniej wniosku racjonalizatorskiego, który jest dostatecznym potwierdzeniem prawa do technologii, którą firma chce wdrożyć oraz posiadanie opinii o innowacyjności technologii wstawionej przez upoważnione do tego na mocy ustawy podmioty (najczęściej są to instytutu badawcze). Nabór na działanie jest stale otwarty.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

O kredyt technologiczny możemy ubiegać się w jednym z 14 banków komercyjnych:
1) Bank BPH Spółka Akcyjna
2) BRE Bank SA.
3) Bank Pekao SA.
4) Bank Polskiej Spółdzielczości SA.
5) PKO Bank Polski
6) Raiffeisen Bank Polska SA.
7) ING Bank Śląski SA.
8) Bank Ochrony Środowiska SA.
9) Bank Handlowy w Warszawie SA.
10) Gospodarczy Bank Wielkopolski
11) Mazowiecki Bank Regionalny SA.
12) Bank Millenium SA.
13) Alior Bank Spółka Akcyjna
14) Krakowski Bank Spółdzielczy.

Pierwszym etapem ubiegania się o środki unijne jest złożenie wniosku o kredyt komercyjny na formularzach banku, jeśli bank nie posiada własnego wzoru formularza, to na formularzach zgodnych z działaniem PO IG 4.3. Kredyt udzielony w banku komercyjnym może stanowić do 75 proc. wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji technologicznej.

Pozostałą część przedsiębiorca musi zapewnić we własnym zakresie, przy czym nie mogą to być środki pochodzące ze środków publicznych. Mając już promesę kredytową z banku komercyjnego, kierujemy (przeważnie tę operację wykonuje za nas bank) wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) o przyznanie dofinansowania w ramach działania 4.3, czyli tzw. premii technologicznej.

Po pozytywnej akceptacji wniosku przez BGK, podpisujemy umowę o dofinansowanie. Jego poziom wynosi od 30 do 70 proc. wartości kredytu udzielone przez bank (czyli 75 wartości kosztów kwalifikowanych), zgodnie z Mapą pomocy regionalnej na lata 2007-2013.

Czyli w przypadku małego przedsiębiorstwa z województwa łódzkiego przedsiębiorstwa wysokość premii technologicznej wynosić będzie 52,5% kosztów kwalifikowanych inwestycji technologicznej.

Środki w postaci premii technologicznej wpłacane są na podstawie faktur potwierdzających sprzedaż usług lub produktów, które firma zaczęła świadczyć lub wytwarzać dzięki rozwiniętej technologii, dostarczonych przez firmę wraz z wnioskami o płatność do BGK. Oznacza to, że przedsiębiorca „fizycznie" nie ma styczności z pieniędzmi, gdyż są one przelewane z BGK bezpośrednio do banku komercyjnego. Wobec wyczerpywania się pieniędzy w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, które stanowiły dotąd główne źródło dotacji na inwestycje MŚP, kredyt technologiczny staje się niezwykle interesującą alternatywą. Zwłaszcza, że nabór jest prowadzony w sposób ciągły i przedsiębiorstwa nie muszą wstrzymywać inwestycji w oczekiwaniu na kolejny konkurs.

PO IG 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym

Działanie dedykowane jest dla projektów inwestycyjnych, które zakładają zastosowanie w firmach najnowszych rozwiązań technologicznych. Założeniem jest to, aby rozwiązania były stosowane nie dłużej niż trzy lata na świecie bądź posiadały niewielki stopień rozprzestrzenienia na świecie w danej branży (nieprzekraczający 15 proc). Efektem każdego projektu, który ubiega się o dofinansowanie w ramach tego działania, powinno być wprowadzenie na rynek docelowy (o zasięgu minimum krajowym) nowego lub znacząco ulepszonego produktu. Przy ocenie jest brany pod uwagę także efekt ekologiczny przedsięwzięcia.

Porównaj: Popularność konkursów dofinansowujących przedsięwzięcia turystyczne

Ograniczeniem dla MSP jest wielkość projektu. Minimalna kwota wsparcia na inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym wynosi 2,4 mln zł. Ta bariera może blokować wielu firmom dostęp do środków. W ramach planowanego przedsięwzięcia firma może uzyskać dofinansowanie od 30 do 70 proc. wartości kosztów kwalifikowanych, w zależności od lokalizacji i wielkości firmy. Termin naboru w 2010 r. na razie nie został ogłoszony i jest zależny od zwiększenia alokacji na to działanie. Bliższe informacje pojawią się prawdopodobnie w drugiej połowie roku na stronie PARP-u. 

Kinga Korniejenko - specjalistka ds. funduszy

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...