Dotacje na inwestycje z zakresu infrastruktury drogowej 2014 – 2020

Najda Consulting
Realizacja projektów inwestycyjnych dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw
rozwiń więcej
Dotacje na inwestycje z zakresu infrastruktury drogowej 2014 – 2020 / Fot. Fotolia
Priorytetowym projektem na lata 2014 – 2020 jest rozwój inwestycji infrastruktury drogowej na szczeblu regionalnym jak i krajowym. Na jakie obszary zostaną przeznaczone dotacje unijne? Kto może być beneficjentem?

Jednym z najważniejszych czynników stanowiących o rozwoju obszarów pod względem społeczno-gospodarczym w Polsce jest dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa.

Inwestycje infrastrukturalne podobnie jak to było w poprzedniej perspektywie unijnej 2007-2013, jak i  w nowej na lata 2014-2020 stanowią priorytetowe tematy zarówno na szczeblu lokalnym regionalnym jak i krajowym.

Głównym i największym źródłem dotacji na inwestycje z zakresu infrastruktury drogowej będzie Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.  Na realizację inwestycji infrastrukturalnych zapewniono ok. 3 mld EUR z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Jak pozyskać dotacje unijne z budżetu 2015 - 2020?

Realizacja projektów

Projekty drogowe realizowane w ramach środków krajowym mają przyczynić się do stworzenia spójnej, jednolitej sieci transportowej TEN-T obejmującej obszar całego kraju.

W Programie będą realizowane projekty, których efektem będzie stworzenie spójnej sieci dróg o dużej przepustowości pozwalającej na skomunikowanie za pomocą dróg szybkiego ruchu wszystkich miast wojewódzkich z Warszawą.

Środki unijne w ramach programu krajowego zostaną skoncentrowane na budowie dróg ekspresowych, budowa autostrad zostanie zakończona ze środków krajowych, natomiast drogi niższych niż krajowe kategorii będą finansowane z programów regionalnych.

Poza inwestycjami dotyczącymi budowy, przebudowy lub rozbudowy dróg ekspresowych, realizowane będą również obwodnice miast. Dla usprawnienia metod zarządzania ruchem drogowym, w szczególności na drogach o dużym natężeniu ruchu, wykorzystywane będą systemy ITS, które przyczynią się nie tylko do usprawnienia warunków ruchu, ale dzięki przekazywanym informacjom o stanie ruchu, także do zwiększenia jego bezpieczeństwa.

Kto może być beneficjentem?

Beneficjentami środków unijnych na szczeblu krajowym będą przede wszystkim zarządcy krajowej infrastruktury drogowej.

W ramach Programów Regionalnych dla poszczególnych 16 województw również przewidziano środki na infrastrukturę drogową.

W przypadku projektów regionalnych będą miały na celu budowę, przebudowę i modernizację sieci drogowej, w taki sposób, aby usuwała niedobory w przepustowości oraz zapewniała połączenia regionalnej sieci transportowej z TEN-T. Inwestycje w infrastrukturę transportową będą uzupełniane inwestycjami w bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD).

Realizacja projektów na szczeblu regionalnym pozwoli na zmniejszenie skali marginalizacji poszczególnych regionów w Polsce oraz przyczyni się do zwiększanie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, w tym z węzłami multimodalnymi.

Beneficjentami środków unijnych na szczeblu krajowym będą przede wszystkim zarządcy krajowej infrastruktury drogowej, gminy i powiaty.

Zobacz też: Dotacja na bieżącą działalność firmy

Również na szczeblu lokalnym nie zapomniano o zagwarantowaniu środków finansowych na realizację inwestycji z zakresu infrastruktury drogowej.

W  Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przewidziano kontynuację działania Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich oraz osi priorytetowej LEADER. W ich ramach uwzględniono realizację projektów dotyczących budowy lub modernizacji dróg lokalnych.

Beneficjentami środków unijnych będą mogły zostać gminy lub powiaty. Maksymalna wysokość pomocy ze środków EFRROW nie może przekroczyć 3 000 000,00 zł na Beneficjenta w okresie realizacji Programu, czyli w okresie 2014-2020.

Projekty będą mogły być realizowane w miejscowościach wiejskich i miastach do 5 tys. mieszkańców.

Uzupełniającym źródłem pozyskania kapitału na realizację inwestycji drogowych są Europejskie Programy Współpracy Terytorialnej na lata 2014 – 2020, w szczególności w ramach Programu EWT Polska – Słowacja przewidziano realizację zadań mających na celu poprawę stanu dróg polsko-słowackiego pogranicza.

Zobacz: Fundusze unijne dla przedsiębiorstw w latach 2014 - 2020 r.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...