Budowanie kosztorysu projektu

Budowanie kosztorysu projektu / inforCMS
Kosztorys projektu jest bardzo ważnym dokumentem, stanowi bowiem podstawowy dokument finansowy, na podstawie którego instytucja wdrażająca ocenia jakość projektu oraz w przypadku podpisania umowy monitoruje jego finansowy przebieg.

Kosztorys projektu powinien być opracowany zgodnie ze wzorem przyjętym we wniosku o dofinansowanie projektu.

Przed rozpoczęciem prac nad przygotowaniem kosztorysu należy zasięgnąć informacji co do sposobu przedstawienia podatku VAT preferowanego przez instytucję wdrażającą, generalnie do dyspozycji są następujące możliwości:
- podaje się koszt brutto, a w opisie pozycji kosztowej podaje się kwotę netto, stawkę VAT i wartość podatku VAT,
- podaje się koszt netto, a w drugiej pozycji kosztorysu wartość (i stawkę) podatku VAT,
- wartość podatku VAT jest podawana w wysokości zagregowanej obejmującej wszystkie wartości podatku VAT od pozycji kosztowych w ramach danego działania.

Polecamy: Budowanie struktury projektu

Po uzyskaniu informacji na temat przedstawienia podatku VAT należy przystąpić do zbudowania kosztorysu projektu. Kosztorys powinien zawierać poszczególne pozycje kosztowe w ramach działania, w których przedstawiono koszt jednostkowy oraz liczbę jednostek w danym roku kalendarzowym. Budowanie kosztorysu związane jest z kilkoma zagrożeniami, należą do nich w szczególności: wysokość stawek jednostkowych, zagregowanie/zdezagregowanie wydatków oraz dokładność opisu danej pozycji kosztowej.

Proces tworzenia kosztorysu projektu jest swoistą wypadkową oczekiwań instytucji wdrażającej oraz potrzeb wnioskodawcy, które niestety nie są zbieżne.

Kosztorys projektu europejskiego — dychotomia oczekiwań

Oczekiwania instytucji wdrażającej

Oczekiwania beneficjenta

Szczegółowość — kosztorys projektu powinien bardzo szczegółowo określać grupy i rodzaje wydatków.

Charakterystyka — kosztorys powinien podawać dokładny sposób kalkulacji poszczególnych pozycji.

Adekwatność — poszczególne pozycje kosztorysu powinny ściśle korespondować z charakterystyką projektu opisaną we wniosku o dofinansowanie.

Konkurencyjność — wartości przedstawione w kosztorysie projektu powinny być oparte na stawkach rynkowych, a ich poziom powinien umożliwiać połączenie wysokiej jakości projektu z niskimi i konkurencyjnymi kosztami.

Elastyczność — kosztorys projektu powinien zezwalać na elastyczne zarządzanie finansami projektu.

Zmienność — kosztorys powinien umożliwiać elastyczne reagowanie na uwarunkowania wpływające na poziom kalkulacji poszczególnych wydatków oraz powinien umożliwiać zmianę ich struktury w przypadku zmiany uwarunkowań i otoczenia projektu.

Jakość — wartości przedstawione w kosztorysie powinny umożliwić zatrudnienie wysokiej klasy specjalistów umożliwiających osiągnięcie wysokiej jakości rezultatów projektu.

 Polecamy: Zasady przygotowania wniosku

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...