Swoboda przedsiębiorczości a swoboda świadczenia usług w Unii Europejskiej

Maria Szadkowska
rozwiń więcej
Polska-Unia fot. fotolia
Swoboda przedsiębiorczości oraz swoboda świadczenia usług wliczane są do najważniejszych swobód gwarantowanych członkom Unii Europejskiej w ramach współpracy gospodarczej państw, o ich randze może stanowić fakt uregulowania w Traktacie o Funkcjonowaniu UE stanowiącym najważniejsze źródło prawa unijnego dla państw członkowskich.

Swoboda przedsiębiorczości

Istotą swobody przedsiębiorczości jest nie tylko umożliwienie prowadzenia działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim niż państwo zamieszkania, ale również dostosowywanie przepisów dla jak najlepszej realizacji tego prawa. W ramach swobody przedsiębiorczości państwa są zobowiązane umożliwić obywatelom innych państw dostępu do prowadzenia działalności gospodarczej poprzez nie wprowadzanie przepisów prowadzących do dyskryminacji obywateli innych państw. Ogólne przepisy ograniczające działalność gospodarczą w danym państwie nie są dyskryminacją, ponieważ obejmują przedsiębiorców z innych państw tak samo jak obywateli państwa przyjmującego. Wymóg spełnienia warunków stawianych przy podejmowaniu konkretnych działalności jest taki sam dla rodzimych jak i zagranicznych przedsiębiorców. Zatem powołanie się na swobodę przedsiębiorczości przy odmowie wydania koncesji nie zostanie uwzględnione, ponieważ nie jest przesłanką łamiącą tą zasadę w myśl wcześniej przytoczonych kryteriów. Istnieją również pewne rodzaje działalności, które ze względu na swoja specyfikę nie mogą podlegać swobodzie przedsiębiorczości.

Na czym polega swoboda przedsiębiorczości?

Realizacja tej swobody obejmuje również na takim formułowaniu przepisów, aby były one jasne i precyzyjne tak, aby każdy przedsiębiorca rozumiał je jednoznacznie a wykładnia językowa nie prowadziła do sprzeczności lub możliwości wieloznacznej interpretacji. Na gruncie prawa polskiego do przepisów realizujących zasadę swobody przedsiębiorczości należy art. 13 ust. 1 ustawy o swobodzie gospodarczej, zgodnie, z którym osoby zagraniczne – z państw członkowskich UE, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz osoby zagraniczne, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa z UE i jej państwami członkowskimi, mogą podejmować działalność gospodarzą na terytorium Polski na takich samych zasadach jak obywatele polscy. Ograniczenia są możliwe tylko, gdy przemawia za tym konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa i porządku publicznego danym państwie.

Działalność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej definiowana jest, jako podejmowanie rzeczywistych działań o charakterze zarobkowym z wykorzystaniem stałej infrastruktury w innym państwie UE na czas nieokreślony – jest to jeden z elementów odróżniających ją od swobody świadczenia usług.

Fundusze unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Swoboda świadczenia usług

Według traktatowej definicji swobodą świadczenia usług jest świadczenie wykonywane zwykle za wynagrodzeniem, które nie jest objęte postanowieniami dotyczącymi swobodnego przepływu osób, kapitału i towarów, w szczególności:

- działalność o charakterze przemysłowym;

- działalność rzemieślnicza;

- działalność o charakterze handlowym;

- wykonywanie wolnych zawodów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Różnice

Świadczący może czasowo wykonywać działalność w innym państwie członkowskim, aby spełnić usługę, ale działalność ta nie jest trwała, więc nie podlega swobodzie przedsiębiorczości. Istotny element rozróżnienia tych dwóch swobód polega na trwałości działań świadczonych przez przedsiębiorcę. Kolejnym ważnym rozróżnieniem jest transgraniczność prowadzonych działań, co do zasady więc przedsiębiorca trwale przebywa i świadczy usługi w państwie swego pochodzenia, ale tak jak wskazano wyżej, na czas świadczenia konkretnej usługi może przebywać w innym państwie. Również transgraniczne delegowanie pracowników przez przedsiębiorstwa usługowe jest objęte swobodą świadczenia usług.

Transgraniczność usług

Przy świadczeniu usług mamy do czynienia z trzema wariantami:

- usługodawca udaje się do innego kraju w celu zrealizowania usługi;

- usługobiorca przemieszcza się do państwa w celu skorzystania tam z usługi;

- korespondencyjna swoboda świadczenia usług – to usługa przemieszcza się przez granicę a nie usługodawca czy usługobiorca;

- również przemieszczanie się usługobiorcy z usługodawcą do państwa trzeciego, aby tam świadczyć usługę np. przewodnik wycieczek.

Swoboda świadczenia usług ma w stosunku do swobody prowadzenia działalności gospodarczej charakter subsydiarny, ale absolutnie nie należy ich mylić lub powoływać się zamiennie, ponieważ realizują one odmienne cele i takie powołanie byłoby nieskuteczne.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...