Stanowiska po polsku, czy po angielsku

Redakcja
rozwiń więcej
Wiele firm stosuje jednak obce nazewnictwo głównie, aby podnieść prestiż danego stanowiska, jak również postawić siebie na poziomie przedsiębiorstw europejskich.
Kiedyś był Dyrektor ds. Sprzedaży – dziś mamy Sales Managera, zamiast wyrazu księgowy niektóre firmy wybierają nazwę Chief Accountant. Czy jednak dobrze się dzieje, że obce nazewnictwo tak ekspansywnie wkracza do naszej polskiej rzeczywistości? Jak nie zagubić się w gąszczu tych wszystkich angielskich nazw?

Uzasadnione posunięcie

Stosowanie terminologii angielskiej wg mnie ma uzasadnienie w kilku przypadkach. Po pierwsze kiedy firma jest międzynarodową jednostką, a podstawowym językiem w jej strukturach jest właśnie język angielski. Wówczas, aby nie powodować zamieszania, powinniśmy zaakceptować i nauczyć się znaczenia angielskich nazw stanowisk.

Wprowadzenie tytulatury angielskiej ma też swoje uzasadnienie w firmach krajowych, które posiadają kontrahentów zagranicznych. Pozwala on zachować pewne standardy światowe i zapobiega chaosowi. Podczas spotkań biznesowych z zagranicznymi partnerami nie zachodzi konieczność szczegółowego objaśniania każdego stanowiska.

Najmocniejsze uzasadnienie mają jednak te nazwy, które nie posiadają swoich odpowiedników w języku polskim. Wbrew pozorom nie wszystkie słowa można bezproblemowo przetłumaczyć na nasz język. Często przy takim spolszczaniu „na siłę” traci się główny sens danego zwrotu, albo wręcz zmienia się go. Lepiej w takich przypadkach pozostać przy oryginalnej angielskiej nazwie. Przykładem mogą być słowa Copywriter, Project Manager, czy Webmaster.

Zobacz: Relacje między szefem a podwładnym

Kiedy nie akceptujemy

Wiele firm stosuje jednak obce nazewnictwo głównie, aby podnieść prestiż danego stanowiska, jak również postawić siebie na poziomie przedsiębiorstw europejskich. Obco brzmiące nazewnictwo kojarzy się wielu z silniejszą pozycją, profesjonalizmem i gwarancją solidności. Stąd od kilku lat obserwuje się zastępowanie słowa „kierownik” - „managerem”. Jednak trudno w tym przypadku znaleźć uzasadnienie dla tego zwyczaju, dlaczego nie można powiedzieć po prostu Kierownik ds. Marketingu, zamiast Marketing Manager.

Rzeczywistość jest jednak taka, a nie inna i czy chcemy, czy nie, musimy nauczyć się anglojęzycznego nazewnictwa poszczególnych stanowisk. Chociażby tych, z którymi na co dzień możemy mieć kontakt np. pisząc maile, przygotowując umowy, czy chociażby przeglądając ogłoszenia o pracę. Nie musimy jednak sami posługiwać się tymi nazwami jeśli nasza wrażliwość językowa nam na to nie pozwala.

Poniżej przedstawiam objaśnienia najbardziej popularnych angielskich nazw stanowisk.

Account Manager – inaczej Specjalista ds. Klientów, to stanowisko, z którym z reguły spotykamy się w agencjach reklamowych i Public Relations. Osoba pełniąca tę funkcję odpowiada za kontakty z klientem, opiekuje się kompleksowo jego zamówieniami, zarządza procesami reklamowymi, negocjuje budżet. Jest wizytówką firmy na zewnątrz.

Art Director – Dyrektor Artystyczny, zajmuje się głównie kreacją w firmie, nadzoruje kampanie promocyjne, sprawdza kształt artystyczny różnych przedsięwzięć w firmie, tj, eventów, projektów promocyjnych oraz reklamowych.

Brand Manager – inaczej opiekun marki, to osoba, która zazwyczaj odpowiada za wprowadzenie nowej marki, produktu na rynek. Sprawuje nadzór nad wszystkimi działaniami towarzyszącymi premierze danego produktu jak: kampanie marketingowe, badania rynku, analizy marketingowe, monitorowanie działań konkurencji.

Copywriter – to osoba, która pisze teksty reklamowe. Copywriterzy głównie pracują w agencjach reklamowych, Public Relations i agencjach interaktywnych.

Graphic Designer – to po prostu grafik. Zajmuje się on projektowaniem grafiki, materiałów reklamowych, częścią artystyczną różnych projektów wydawniczych, obróbką zdjęć itd. Zakres jego obowiązków jest naprawdę szeroki. Często dzieli on niektóre obowiązki z Webmasterem.

Human Resources Specialist – to inaczej Specjalista ds. Zasobów Ludzkich. Do jego obowiązków należy przeprowadzanie rekrutacji nowych pracowników, koordynowanie polityki personalnej firmy, wdrażanie systemów motywacyjnych, prowadzenie szkoleń. Zajmuję się też codziennymi sprawami związanymi z administracją personalną: urlopy, zwolnienia lekarskie itp.

Zobacz: Naucz się pracy w zespole

Key Account Manager – Kierownik ds. Kluczowych Klientów, odpowiada za kontakty z największymi klientami swojej firmy, realizuje związane z nimi plany sprzedażowe. Do głównych jego zadań należy także, negocjowanie kontraktów oraz nawiązywanie nowych stałych kontaktów z klientami.

Merchandiser – to osoba, która organizuje ekspozycję towaru w punktach handlowych danej firmy. Odpowiedzialna jest za uzupełnianie braków na półkach, kontrolowanie stanu magazynu, przygotowywanie zestawień i raportów odnośnie zapasów.

Office Manager – Kierownik Biura, pracownik na tym stanowisku kompleksowo zajmuje się biurem. Odpowiada za korespondencję firmy, zaopatrzenie biura, wystawianie faktur, serwisowanie sprzętu, organizację spotkań itp.

Payroll Manager – kierownik ds. wynagrodzeń, odpowiada za wszystkie sprawy związane z płacami.

Project Manager – to inaczej szef projektu, kieruje on zespołem oraz dowodzi pracami dotyczącymi określonego przedsięwzięcia. Do jego obowiązków należy również opracowanie biznesplanu, monitorowanie rynku, sporządzanie końcowych raportów i rozliczanie się z wydatków. Project Manager jest odpowiedzialny za powodzenie całego projektu, praca na tym stanowisku wymaga od niego zarówno umiejętności analitycznych, kierowniczych jak i umiejętności kalkulowania kosztów.

Quality Manager – Kierownik ds. Jakości, koordynuje prace działu jakości. Pilnuje między innymi, czy przestrzegane są wymogi jakościowe dla nowych procesów, produktów i usług.

Sales Director - Dyrektor ds. Sprzedaży, dowodzi zespołem sprzedaży, ustala i wdraża plany sprzedażowe. Opracowuje budżet oraz monitoruje rynek w zakresie działań konkurencji oraz segmentu interesujących firmę klientów. Organizuje szkolenia dla pracowników działu sprzedaży.

Sales Executive – Specjalista ds. Sprzedaży, zakres jego obowiązków jest bardzo podobny do Sales Directora, ale w przeciwieństwie do niego, zajmuje się on kompleksowym opracowywaniem ofert i zawieraniem umów z klientami. Ponadto analizuje dane rynkowe dotyczące działań swojej firmy i konkurencji. Zdaje raporty ze sprzedaży swoich produktów na określonym obszarze. Może też reprezentować swoje przedsiębiorstwo na targach, angażować się w działania reklamowe i inne działania promocyjne. Zakres jego obowiązków jednak zależy od konkretnej firmy i ilości zatrudnionych osób w dziale sprzedaży.

Webmaster – to w polskim tłumaczeniu administrator strony lub serwisu internetowego. Zakres obowiązków osoby na tym stanowisku zależy od firmy zatrudniającej, niektórzy ograniczają je do prac wyłącznie informatycznych, inni wymagają również umiejętności redakcyjnych i wykonywania drobnych zadań związanych z grafiką. Webmaster tworzy i aktualizuje strony internetowe oraz pracuje nad ich rozwojem. Ogólnie mówiąc dba o prawidłowe funkcjonowanie strony od A do Z.

Zobacz serwis: Dobry wizerunek

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...