Czy wiesz kto jest abonentem Twojej firmowej domeny?

2BE.pl
Grupa Adweb
rozwiń więcej
abonent domeny / Fotolia
Pytanie może wydawać się dziwne, jednak prowadząc działalność gospodarczą warto to sprawdzić.

Zacznijmy od tego, czy można nie wiedzieć kto jest abonentem firmowej domeny? Owszem. Pracownicy naszego biura obsługi klienta spotykają się z podobnymi przypadkami. Zwykle chodzi o jeden z dwóch scenariuszy:

  1. Domenę internetową zarejestrowała na siebie osoba spoza firmy, która stworzyła stronę internetową (np. freelancer).
  2. Abonentem domeny jest pracownik firmy (lub były pracownik).

W obu przypadkach abonentem domeny nie jest firma jako podmiot prawny, ale osoba prywatna. Na pierwszy rzut oka nie widać różnicy. Strona internetowa i poczta elektroniczna działają tak samo. Problem może pojawić się, gdy dochodzi do konieczności opłacenia faktury za przedłużenie adresu lub dokonania innej operacji na domenie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zgodnie z regulaminem NASK, abonent ma bowiem pełne prawo do rozporządzania domeną. Co to oznacza w praktyce? Taka osoba może m.in.:

  • przekierować domenę na inną stronę
  • sprzedać adres komuś innemu
  • nie przedłużyć jej i pozwolić, żeby wygasła

Wystarczy, że dojdzie do konfliktu pomiędzy przedsiębiorcą a osobą, która wykonała stronę internetową. W efekcie witryna firmowa i poczta elektroniczna przestają działać, co przekłada się na poważne utrudnienia w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Wyższe składki ZUS dla nowych firm w 2015 r.

Warto również zwrócić uwagę na sytuację, w której pracownik rejestruje domenę na firmę i jako adres kontaktowy podaje swój służbowy e-mail. W razie zakończenia pracy przez tę osobę należy upewnić się, że jej skrzynka będzie sprawdzana. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której wiadomości z fakturami za przedłużenie domeny nie są czytane i w efekcie domena wygasa.

Jak sprawdzić, kto jest abonentem domeny? Najłatwiej odwiedzić stronę Krajowego Rejestru Domen i skorzystać z wyszukiwarki bazy WHOIS. Pod adresem www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl można uzyskać podstawowe informacje na temat danej domeny, a wśród nich – informacje o abonencie.

Czy domena internetowa powinna być krótka?

W przypadku, gdy okaże się, że abonentem jest osoba fizyczna, najlepiej dokonać cesji domeny. Jest to operacja, polegająca na przeniesieniu praw do domeny z dotychczasowego abonenta na firmę (lub inną osobę fizyczną). Nowy abonent może w pełni rozporządzać adresem oraz przejmuje obowiązki związane z utrzymaniem domeny (np. opłacanie faktur za przedłużenie).

Cesja odbywa się droga elektroniczną lub poprzez wypełnienie papierowego wniosku. Aby dowiedzieć się więcej, wystarczy skontaktować się z firmą, utrzymującą daną domenę. Co istotne, zmiana abonenta nie wiąże się z przerwą w funkcjonowaniu strony internetowej ani poczty e-mail.

Jak komunikować adres firmowej strony www?

Maciej Kurek

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...