Jak dostosować skalę ocen w badaniach marketingowych on-line?

Kamil Rogala
rozwiń więcej
Wybierając skalę ocen musimy konkretnie wyróżniać odmienne stopnie na skali
Wspominaliśmy już o ocenach i skalach ocen w ankietach on-line. Przypomnijmy, że odpowiedni dobór właściwych pytań oraz dostosowana do tego skala ocen pomoże nam zebrać jak najwięcej wiarygodnych informacji z ankiety. Ponadto dobrze dobrana skala ocen w znacznym stopniu ułatwi respondentom odpowiedzi na zadawane im pytania. O czym jeszcze pamiętać podczas doboru skali ocen?

Już na samym początku projektowania badania marketingowego musimy określić, które dane będą dla nas niezbędne i kluczowe, a które będziemy mogli w późniejszym podsumowaniu pominąć. Nie wszystkie pytania w ankiecie muszą być nam w tym samym stopniu potrzebne, ale w celu uniknięcia przekłamań i zachowania wiarygodności, wszystkie pytania, zarówno te ważne jak i poboczne powinny mieć podobną skalę ocen.

Wybierając skalę ocen musimy konkretnie wyróżniać odmienne stopnie na skali. Takie rozwiązanie pozwoli użytkownikowi intuicyjnie podejść do badania bez konieczności zastanawiania się i rozszyfrowywania skali ocen. Należy unikać podobnych określeń, które w różnych kontekstach mogą oznaczać niemal to samo, na przykład „dość dobre” i „całkiem dobre”. Należy więc używać określeń zrozumiałych i jednocześnie różniących się od siebie, na przykład „bardzo dobre”, „raczej dobre”, „dobre” etc.

Zobacz również: Jak odpowiednio zbudować miarodajną ankietę on-line?

Korzystając z opcji pośredniej na skali w postaci zera lub odpowiedzi „nie wiem” należy uważać. Jeśli pytanie jest dość skomplikowane, respondenci dla własnej wygody lub wtedy, gdy nie znają odpowiedzi mogą korzystać właśnie z tych opcji. Opcja ta pozwala uniknąć im konieczności myślenia nad danym pytaniem. Wybierając opcję „nie wiem” mogą przejść do kolejnego pytania oszczędzając tym samym czas.

Na koniec uwaga dotycząca niekonsekwencji w proponowanych odpowiedziach. Unikajmy wzajemnego wykluczania się kategorii, na przykład w przypadku wyboru zakresu wieku. Często można spotkać ankiety, w których pojawiają się propozycje wieku „od 16 do 24 lat” a zaraz obok propozycja „od 24 do 34” itp. Takie podziały nie wchodzą w grę, gdyż wprowadzają w zakłopotanie osobę w wieku 24 lat. Zamiast tego, drugi podział powinien zaczynać się od 25 lat, wykluczając jednocześnie wcześniejszą pozycję

Sprawdź też: Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...