Zarządzanie informacjami w firmie – dla ponad 70% firm to spory problem

Kamil Rogala
rozwiń więcej
W większości funkcjonujących na rynku firm brakuje nawet jednolitych zasad zarządzania informacjami.
Zarządzanie informacją – dla wielu firm samo to pojęcie jest obce nie mówiąc o definicji, która się pod nim kryje. Z analiz statystycznych wynika, że procesy i narzędzia wspierające zarządzanie informacjami funkcjonują statystycznie tylko w co trzeciej firmie. Co gorsze, w większości funkcjonujących na rynku firm brakuje nawet jednolitych zasad zarządzania informacjami. Co to oznacza? Czy to generuje jakiekolwiek straty w firmie?

Analizy zostały przeprowadzone na zlecenie koncernu Hewlett-Packard przez brytyjską firmę Coleman Parkes. Niestety analizy te potwierdziły, że zdecydowana większość firm nie dysponuje ujednoliconymi zasadami zarządzania informacjami. W przeszło 73 procentach analizowanych firm nie istnieje lub nie jest przestrzegana jakakolwiek skonkretyzowana strategia działań z zakresu ochrony informacji. W 70 procentach badanych firm brakuje całościowego podejścia do kwestii zarządzania informacjami w całej organizacji. Jedynie co szósta firma deklaruje, że w przyszłości (bliżej nieokreślonej…) planuje wdrożenie takich zasad.

Zobacz również: Który dysk będzie najbezpieczniejszy?

Niestety całej sprawy nie poprawia pewna tendencja. Otóż ilość generowanych przez firmy i przedsiębiorstwa informacji, nawet podczas normalnego prowadzenia biznesu ciągle wzrasta, co wzmaga problemy z zakresu zarządzania informacjami biznesowymi. Problematyczne jest między innymi gromadzenie informacji i prowadzenie najprostszych nawet analiz. Dodatkowe trudności wynikają z odgórnych nacisków na ograniczenie kosztów działalności, przy jednoczesnym wysokim zapotrzebowaniu na aktualne i przetworzone w konkretny sposób informacje. Jakby tego było mało, w wielu firmach brakuje przynajmniej jednej przeszkolonej osoby, która by była odpowiedzialna za funkcjonowanie procesów związanych z obiegiem i przetwarzaniem informacji biznesowych.

Sprawdź też: Do pracy z własnym sprzętem – czy to bezpieczne?

A jak to wszystko wpływa na rozwój i funkcjonowanie firmy? Z pewnością wielu przedsiębiorców myśli, że nie ma to żadnego wpływu na firmę, jej profity i rozwój. Niestety, zdaniem analityków takie zaniedbania skutecznie hamują rozwój firmy. Otóż brak obrotu informacją w firmie może utrudniać szybki dostęp do aktualnych, a co najważniejsze znajdujących się w ramach organizacji informacji i danych. Informacje i dane firmowe potencjalnie mogą zostać wykorzystane do zbudowania przewagi konkurencyjnej. W skrajnych przypadkach brak spójnych zasad w zakresie zarządzania informacjami może stanowić także istotny czynnik podnoszący ryzyko biznesowe, a to z kolei powoli acz nieubłaganie może prowadzić do upadku firmy.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...