Zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców

Planowana fuzja przedsiębiorstw badana jest zawsze pod kątem istotnego ograniczenia konkurencji i możliwości powstania lub umocnienia się pozycji dominującej na rynku.


Ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. nr 50, poz. 331) określa wartość transakcji, przy której połączenie przedsiębiorstw podlega obowiązkowemu zgłoszeniu prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Stronami postępowania są łączące się podmioty. Planowana fuzja przedsiębiorstw badana jest pod kątem istotnego ograniczenia konkurencji i możliwości powstania lub umocnienia pozycji dominującej na rynku. Natomiast zainteresowani jego wynikiem są również konkurenci łączących się przedsiębiorstw.

W trakcie postępowania konkurenci nie mają statusu strony, ale są podmiotami zainteresowanymi.
Dlatego mogą tylko wykazywać, iż fuzja ograniczy konkurencję.


Art. 94 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów stanowi, że stroną postępowania jest każdy, kto zgłasza zamiar koncentracji. Natomiast art. 94 ust. 2 wskazuje, iż zgłoszenia zamiaru koncentracji dokonują: wspólnie łączący się przedsiębiorcy, przedsiębiorca przejmujący kontrolę, wspólnie wszyscy przedsiębiorcy biorący udział w utworzeniu wspólnego przedsiębiorcy lub też przedsiębiorca nabywający część mienia innego przedsiębiorcy.


Konkurentom nie przysługuje prawo zaskarżenia decyzji prezesa UOKiK akceptującej koncentrację. Stroną postępowania przed sądem ochrony konkurencji i konsumentów jest prezes Urzędu oraz podmiot będący stroną w postępowaniu. Natomiast konkurenci w postępowaniu przed sądem mogą brać udział tylko jako uczestnicy, o ile zostali dopuszczeni do udziału w postępowaniu przed prezesem UOKiK jako podmioty zainteresowane.

Również możliwość wstrzymania wykonania decyzji prezesa Urzędu może nastąpić wyłącznie na wniosek strony, która wniosła odwołanie.
Postanowienie może być wydane na posiedzeniu niejawnym.


Warto zastanowić się, czy pozycja konkurentów została właściwie uregulowana. Uważam, iż to sami konkurenci powinni śledzić sytuację na rynku, aby poznać czynności konkurencji. Należy też stwierdzić, iż na straży zachowania uczciwej konkurencji stoi niezależny organ, który kontroluje dokonywaną fuzję. Pomocny jest obowiązek nałożony na podmioty dokonujące koncentracji, gdyż mają oni obowiązek podać informacje o rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ.


Już sam ustawodawca w uzasadnieniu projektu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów stwierdził, że w trybie publicznoprawnym (decyzje wydawane przez organ antymonopolowy) muszą być rozpatrywane jedynie najpoważniejsze naruszenia zasad konkurencji, wywierające istotny, negatywny wpływ na konkurencję na rynku. Natomiast poszkodowane osoby indywidualne, czyli przedsiębiorcy i konsumenci, powinny dochodzić roszczeń wynikających z naruszeń zasad konkurencji przed sądami cywilnymi. Dwa tryby dochodzenia roszczeń wynikających z naruszeń prawa konkurencji powinny pełnić rolę komplementarną. Chodzi o to, aby prezes UOKiK mógł egzekwować przepisy prawa antymonopolowego w stosunku do przedsiębiorców zakłócających - samodzielnie bądź w porozumieniu z innymi - uczciwe reguły gry rynkowej wyłącznie w oparciu o interes publicznoprawny.

Uważam, że przyznanie konkurentom prawa strony spowodowałoby skomplikowanie postępowania i jego przedłużenie.
Teraz sprawnie działający podmiot będzie w stanie brać udział w postępowaniu i wykazywać zagrożenia fuzji dla konkurencji, które zostaną wnikliwie ocenione przez prezesa Urzędu.


Sebastian Koczur, Adwokat Kancelaria Książek, Koczur i Wspólnicy

Moja firma
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników
03 gru 2024

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)
02 gru 2024

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne
28 lis 2024

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy
27 lis 2024

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy
26 lis 2024

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?
26 lis 2024

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh
25 lis 2024

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.
25 lis 2024

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm
22 lis 2024

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.
21 lis 2024

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

pokaż więcej
Proszę czekać...