Repolonizacja i konsolidacja sektora bankowego - czy ma znaczenie dla konsumentów i pośredników finansowych?

Aureus
rozwiń więcej
Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
rozwiń więcej
Repolonizacja i konsolidacja sektora bankowego - czy ma znaczenie dla konsumentów i pośredników finansowych? /Fot. Fotolia / ShutterStock
Jak wynika z raportu Emerging Europe M&A Report 2016/17, w 2016 roku w Polsce nastąpiło 279 transakcji fuzji i przejęć. Ilościowo to mniej niż w 2015 roku, jednak wartość procesów osiągnęła wynik 11,2 mld euro, co oznacza wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Mówiło się nawet o rekordzie wartościowym. Jak na tym tle wypadł polski rynek bankowy? Wydaje się, że zachodzące zmiany nie mają znaczenia dla konsumentów i przedsiębiorców, ale czy na pewno?

W porównaniu z branżą nieruchomości i budownictwa, system bankowy charakteryzuje się stosunkowo niewielkim udziałem w transakcjach fuzji i przejęć. Ostatnio coraz bardziej popularnym terminem jest repolonizacja banków, czyli zwiększenie udziału krajowych inwestorów w sektorze. Obecnie, po przejęciu Alior Banku i Pekao przez PZU (przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju), w rękach polskich inwestorów znajduje się już 55% bankowych aktywów. Co prawda, ilościowo nadal przeważają banki z kapitałem zagranicznym, w stosunku 8 do 14. Zjawisko repolonizacji systemu bankowego spowodowało dyskusję na temat potencjalnych zalet, wad i zagrożeń. Wśród przyczyn konieczności zwiększenia udziału polskiego kapitału w bankowości, odwoływano się do krajów europejskich. Jako przykład podawano Niemcy, gdzie banki krajowe posiadają ponad 89% aktywów sektora, podobnie jak we Włoszech. W Hiszpanii i Francji natomiast poziom ten przekracza 90%. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż PZU i Polski Fundusz Rozwoju są spółkami kontrolowanymi przez Skarb Państwa. Z tego powodu, społeczeństwo obawia się upolitycznienia banków. Kolejnym problemem branży jest trwający od kilku lat proces konsolidacji, czyli łączenia banków, w wyniku którego z rynku znika coraz więcej marek. Opisane procesy nie są obojętne dla klientów sektora bankowego oraz firm, zajmujących się pośrednictwem w dostarczaniu usług finansowych.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dla konsumentów największym zagrożeniem jest spadek różnorodności i konkurencyjności ofert. Jeśli na rynku pozostanie niewielka ilość podmiotów oferujących usługi finansowe, będą one mieć realny wpływ na kształtowanie cen. Ponadto, obecnie procedury poszczególnych banków różnią się między sobą. Powodem są sposoby podejścia do klientów, wynikające z wewnętrznej polityki zagranicznych banków - matek. Niejednokrotnie spotykamy się z sytuacją, że dany bank nie udzieli nam finansowania ze względu na ograniczenia proceduralne, ale w innym finansowanie będzie możliwe bez żadnych przeszkód. Dla klientów łączących się podmiotów, istotne są także kwestie związane z całym procesem fuzji. Kiedy z dwóch banków powstaje jeden, często dochodzi do zmian numerów rachunków bankowych czy tabel opłat i prowizji. Jeśli posiadamy produkt w przejmowanej instytucji- obsługa posprzedażowa okazuje się możliwa tylko i wyłącznie przez zdalne kanały, ponieważ jej oddziały fizycznie przestają istnieć.

Jak się ustrzec przed problemami w takiej sytuacji? Niestety, na same procesy repolonizacji oraz fuzji i przejęć nie mamy żadnego wpływu. W przypadku posiadania produktów w przejmowanym podmiocie, możemy jednak uniknąć wielu problemów dokładnie czytając korespondencję z banku. Powinniśmy śledzić tabele opłat i prowizji oraz zwracać uwagę na wprowadzane zmiany i weryfikować czy mają one dla nas, jako klientów, jakiekolwiek skutki.

Zobacz: Bank

Zjawisko konsolidacji może być zagrożeniem dla podmiotów zajmujących się pośrednictwem finansowym, zarówno w postaci biur kredytowych, doradztwa kredytowego czy placówek franczyzowych banków. W wyniku łączenia banków, likwidowanych jest wiele oddziałów, zwalniana jest spora grupa pracowników. Co więcej, duża liczba przedsiębiorców posiadających umowę współpracy z łączącymi się instytucjami, otrzymuje wypowiedzenie umowy współpracy. Dzieje się tak, ponieważ w innym wypadku doszłoby do sytuacji, w której dwie placówki lub oddziały tego samego banku znajdowałoby się w zbyt bliskiej odległości od siebie, a to dla żadnej ze stron nie jest korzystne. Dla pośredników kredytowych z kolei, kurczy się oferta produktowa. Jeszcze kilka lat temu biura kredytowe mogły pochwalić się bogatą paletą produktów i dopasowywać propozycje dla klientów, w zależności od źródeł uzyskiwanych przez nich dochodów oraz innych parametrów. W obliczu postępującej konsolidacji sektora bankowego, rozwiązań będzie coraz mniej.

Przedsiębiorcy prowadzący działalność finansową we współpracy z bankami, mogą zabezpieczyć się przed procesem konsolidacji i zdecydować na dywersyfikację biznesu, poprzez wdrożenie nowych produktów, które będą komplementarne w stosunku do ich dotychczasowych usług. Dobrym rozwiązaniem jest również zmiana sposobów pozyskiwania klientów. Lepiej jest określić swoją grupę docelową i opracować skuteczne sposoby dotarcia, niż czekać na pojawienie się w placówce zainteresowanych, którzy niekoniecznie spełniają kryteria bankowe.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...