Prawo do sprzeciwu

ODO 24
rozwiń więcej
Prawo do sprzeciwu /fot. Shutterstock / ShutterStock
Każdej osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania ich przez administratora danych. W następstwie skutecznie wniesionego sprzeciwu administrator powinien zaprzestać korzystania z przetwarzanych przez siebie danych w zakresie, w jakim sprzeciw został wniesiony.

Przetwarzanie jakich danych może być przedmiotem sprzeciwu?

Podmiot danych nie jest uprawniony do wniesienia sprzeciwu w nieograniczonym zakresie, a jedynie w stosunku do danych przetwarzanych:

a) w zakresie niezbędnym do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e RODO) oraz celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub stronę trzecią (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), w tym także wobec profilowania na podstawie ww. przepisów – z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją osoby, której dane dotyczą,

b) na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym także do sprzeciwu wobec profilowania – w zakresie, w jakim ich przetwarzanie jest związane z marketingiem bezpośrednim,

c) do celów badań naukowych lub historycznych, a także statystycznych na mocy art. 89 ust. 1 RODO – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją chyba, że przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Po wniesieniu sprzeciwu, do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora faktycznie są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu osoby fizycznej, może dojść do tzw. ograniczenia przetwarzania, czyli czasowego bądź stałego powstrzymania się od przetwarzania danych w żądanym przez osobę fizyczną zakresie. W takiej sytuacji inne operacje na danych osobowych można wykonywać jedynie: (a) za zgodą osoby, której dane dotyczą, (b) w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, (c) w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub (d) z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego.

Polecamy: RODO - ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Jak wnieść skuteczny sprzeciw?

RODO nie precyzuje formy, w jakiej podmiot danych powinien wnieść sprzeciw. Może on zostać zatem wniesiony w formie dowolnej, tj. zarówno w drodze pisemnej, ustnej, jak i elektronicznej (zwłaszcza, gdy dane osobowe są przetwarzane drogą elektroniczną) czy chociażby faksem. Jednocześnie motyw 59 preambuły do RODO statuuje, iż administrator powinien wdrożyć odpowiednie procedury umożliwiające i ułatwiające podmiotowi danych wykonywanie prawa do sprzeciwu. Jeśli chodzi natomiast o kwestię odpłatności realizacji prawa do sprzeciwu, RODO nie odrzuca możliwości uzależnienia realizacji tegoż prawa od wniesienia stosownej opłaty. Z jednym jednak wyjątkiem – sprzeciwem wobec przetwarzania danych do celów marketingu bezpośredniego, który w żaden sposób nie powinien wiązać się z jakąkolwiek formą odpłatności po stronie podmiotu danych (motyw 70 preambuły do RODO).

Żądanie zaprzestania przetwarzania danych powinno być wyraźne, a jego treść niebudząca wątpliwości. Mimo że w doktrynie pojawiały się głosy, iż sprzeciw wobec przetwarzania może być dorozumiany z oświadczenia woli o innej treści lub z innej czynności prawnej, na gruncie najbardziej aktualnych komentarzy takie stanowisko jest stopniowo odrzucane, a utrwalona praktyka zaczyna skłaniać się ku konieczności wyrażenia sprzeciwu w sposób jednoznaczny i konkretny.

Zobacz: RODO w firmie

Jakie obowiązki ciążą na administratorze w związku z realizacją prawa do sprzeciwu?

Wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych nie należy utożsamiać z powstaniem po stronie administratora obowiązku do uczynienia zadość żądaniu osoby, której dane dotyczą. Taki sprzeciw, nawet w przypadku, gdy nie opiera się na żadnej argumentacji i nie jest w żaden sposób uzasadniony, jest dla administratora wiążący tylko gdy dotyczy danych przetwarzanych na potrzeby marketingu bezpośredniego.

W sytuacji, w której podmiot na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e lub f RODO zgłasza sprzeciw wobec przetwarzania danych dotyczących jego osoby musi go w odpowiedni sposób umotywować i wykazać, iż przyczyną sformułowanego sprzeciwem żądania jest jego szczególna sytuacja. Przez sytuację taką należy rozumieć okoliczności nieistniejące w momencie zbierania danych od osoby, której one dotyczą, a w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż bezpośrednio od osoby, której dane dotyczą, okoliczności, które – nawet jeśli w momencie pozyskania danych istniały – nie były znane zarządzającemu nimi administratorowi. Drugi warunek, który spełniony powinien zostać przy wnoszeniu sprzeciwu, to zagrożenie szeroko pojętego interesu osoby, której dane dotyczą. Warto mieć na uwadze, iż podmiot danych nie musi udowadniać, że do jakiegokolwiek naruszenia doszło, a wyłącznie, iż takie ryzyko w ogóle istnieje.

Jeśli żądanie osoby, której dane dotyczą jest uzasadnione, tj. spełnia wyżej opisane przesłanki, administrator musi uczynić jemu zadość i zaprzestać przetwarzania danych. Odmowa uwzględnienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy administrator wykaże, iż:

  • istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania, nadrzędne wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub
  • istnieją podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

Natomiast w obliczu sprzeciwu na mocy art. 89 ust. 1 RODO skierowanego wobec przetwarzania danych do celów badań naukowych lub historycznych, a także statystycznych konieczne jest wykazanie przez podmiot danych istnienia po jego stronie tzw. szczególnej sytuacji. Należy jednak zwrócić uwagę, iż administrator może odmówić uwzględnienia sprzeciwu jedynie wtedy, gdy przetwarzanie takich danych jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Jeśli w ocenie administratora nie będzie żadnych z przesłanek uzasadniających dalsze przetwarzanie danych objętych sprzeciwem, po stronie administratora materializuje się obowiązek zaprzestania ich dalszego przetwarzania. Co jednak w sytuacji, w której administrator i podmiot danych reprezentują sprzeczne stanowiska co do zasadności wniesionego sprzeciwu? Art. 77 RODO wyposaża każdą osobę, której dane dotyczą, a która sądzi, że przetwarzanie ich narusza przepisy RODO, w prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Organ ten, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w zakresie złożonej skargi, może skorzystać z przysługującego mu uprawnienia naprawczego i nakazać administratorowi spełnienie żądania osoby wnoszącej sprzeciw wobec przetwarzania jej danych osobowych (art. 58 ust. 2 lit. c RODO).

Zobacz: Prawo dla firm

Autor: Agata Kłodzińska, Specjalista ds. ochrony danych, ODO 24.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...