Jak zadbać o użyteczność strony internetowej

Beata Steć
rozwiń więcej
Internet stał się już najczęściej wybieranym medium, które służy potencjalnym Klientom do wyszukiwania informacji. Niebagatelną rolę odgrywa w tym procesie sposób, w jaki zbudowana jest strona internetowa firmy czy serwisu. Użytkownicy sieci bardzo się niecierpliwią kiedy nie znajdują odpowiedzi na rozwiązanie swojego problemu. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze serwisu.

Niecierpliwi internauci

Niewątpliwie wielu z nas zastanawia się czasami, czy kreatywni twórcy www mają naprawdę na uwadze potencjalnego odbiorcę, czy prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej wymyślnych i dziwacznych witryn. Niewielu z nich zdaje chyba sobie sprawę z jakim „entuzjazmem” przeciętni użytkownicy traktują ich zabiegi. Efekty aktywności użytkowników na stronie wykaże Google Analytics, jak wielu zniechęciło się przy wyszukiwaniu potrzebnych informacji i opuściło naszą stronę, zanim na dobre się w niej rozgościło. Jakob Nielsen, specjalista w projektowaniu stron internetowych zauważa, że w zachowaniu internautów jest bardzo mała tolerancja na wolno otwierające się, czy nieczytelne strony. Nikt nie lubi czekać, a tym bardziej uczyć się obsługiwać czyjejś strony internetowej. Potencjalny klient powinien zrozumieć zasady funkcjonowania strony internetowej po pierwszym jej wyświetleniu, a najpóźniej po kilku sekundach.

Każdy przedsiębiorca stara się zwrócić uwagę potencjalnego Klienta czy partnera biznesowego wykorzystując niebanalną kolorystykę i ciekawe formy graficzne. Nie można przy tym jednak zapominać o podstawowej, choć często zaniedbywanej kwestii, a mianowicie nawigacji po serwisie. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze tejże strony. A jak twierdzą użytkownicy, jest to wskaźnik jak łatwo i szybko zdobędą to po co weszli na tę stronę. Jeżeli, te kryteria zostaną spełnione, jest szansa, że powrócą.

Użyteczna strona

Jak zatem sprawdzić czy witryny zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami usability? Strona główna to wizytówka całego serwisu. Należy unikać umieszczania na niej zbyt wielu elementów graficznych, tak aby układ był przejrzysty i łatwy w odbiorze dla użytkownika. Warto wyodrębnić w serwisie wyraźne bloki tematyczne i funkcjonalne. Ważniejsze elementy powinny też wyróżniać się graficznie, dzięki czemu ułatwimy użytkownikowi odnalezienie się na stronie i wyszukanie informacji, które chcemy mu przekazać. Jeśli na stronie występują elementy powiązane ze sobą logicznie, to powinny być one również spójne graficznie. Wszelkie elementy animowane wykonane w technologii Flash mogą powodować irytację odbiorcy, np. jeśli jest ich zbyt wiele. Oprócz tego nie będą one widoczne w formie mobilnej, czyli w sytuacji, gdy ktoś będzie przeglądał stronę za pomocą przykładowo smartfona. Jeśli decydujemy się na element wykorzystujący technologię Flash, warto pod animację umieścić np. zastępczy plik jpg, możliwy do odczytania przez urządzenia przenośne.

Czy nasze menu jest wystarczająco dopracowane?

Jeżeli sposób, w jaki wzajemnie powiązane są ze sobą strony, umożliwia sprawne, szybkie i intuicyjne przechodzenie do kolejnych zasobów serwisu lub też cofanie się do już przejrzanej zawartości, możemy mówić o funkcjonalnej konstrukcji menu. Tak, więc w pierwszej kolejności należy dokładnie przemyśleć główne kategorie, które zobaczy użytkownik po wejściu na stronę główną. Zbyt wiele zakładek sprawi, że będzie się czuł zdezorientowany i trudniej będzie mu dotrzeć do informacji, której szuka. „Strona główna różni się od pozostałych podstron serwisu i przez to może mieć nieco inny system nawigacyjny. Nie uczmy jednak użytkownika nowego sposobu poruszania się na każdej kolejnej podstronie. Jednolity schemat nawigowania oznacza, że na wszystkich podstronach menu powinno mieć identyczną konstrukcję i tę samą lokalizację.” - zauważa Małgorzata Bednarek.

Jak budować firmową stronę >>

Często zdarza się, że internauta, który coraz częściej korzysta przecież z wyszukiwarki, klika na podstronę serwisu, a nie na stronę główną. W takim wypadku nie może czuć się zagubiony i powinien od razu wiedzieć jak odnaleźć pożądane informacje.

Diabeł tkwi w szczegółach

Diabeł tkwi w szczegółach, a zatem skupmy się na elementach wspomagających powodzenie witryny. W tym przypadku znaczenie mają wielkość czcionki, jak i odstępy między wierszami, które powinny być podobne. Należy sprawdzić czy czcionka na stronie nie jest za mała, porównując ją z czcionką np. stron onet.pl, amazon.com, cnn.com. Użytkownik lub potencjalny klient nie może mieć wątpliwości, które elementy na stronie są linkami, a które tekstem. Dlatego warto jest zadbać o to, aby linki były jasno opisane i sugerowały co otworzy się użytkownikowi po ich kliknięciu.

Firmowa strona www zwiększa wiarygodność biznesu >>

Jakie błędy najczęściej popełniamy? - Z licznych analiz przeprowadzonych na stronach klientów wynika, że obrazki umieszczone na stronach www są często źle lub niekorzystnie opisane. Prawidłowe nazwy obrazków, mogą wspomóc pozycjonowanie- podpowiadają specjaliści z agencji interaktywnej Migomedia.pl Witryna to nie miejsce na dwuznaczności. Ważne jest, aby kategoria menu była jednoznaczna do zinterpretowania, przejrzysta i czytelna. I tu kolejnym często popełnianym przez nas grzechem, jest nieprawidłowe nazywanie kategorii lub działu. Często popuszczamy wodzy fantazji stosując zbyt ogólną lub specjalistyczną nazwę, która może utrudniać łatwą identyfikację zawartości danej podstrony.

 

Czy logo jest „klikalne”?

To kolejne pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć, sprawdzając użyteczność naszej witryny. Zasada jest prosta: klikając na logo z każdego miejsca w twoim serwisie użytkownik powinien trafić na stronę główną.

Istotnym jest, aby aktywne pole z menu było zaznaczone innym kolorem. Po najechaniu kursorem na kategorię powinna ona być wyróżniona. Z punktu widzenia użyteczności menu może być zarówno z lewej jak i z prawej strony.

Teraz ważna rzecz, aby oszczędzać ruchy na przyciskach myszy naszego potencjalnego klienta. Trzy kliknięcia powinny wystarczyć, aby użytkownik ze strony głównej trafił w każde miejsce serwisu. Sposób, w jaki nawigacja strony zostanie potraktowana, decyduje czy użytkownik będzie intuicyjnie poruszał się po stronie, a więc znajdzie to, czego potrzebuje poprzez trzy symboliczne kliknięcia. W efekcie zaś zostanie dłużej w serwisie. Przy złożonych strukturach, gdzie istnieje potrzeba zamieszczenia dużej ilości informacji, stosuje się bardziej elastyczne rozwiązania. Niemniej, reguła ta obrazuje, jak bardzo istotna dla internauty jest płynność i wygoda w przeglądaniu witryn internetowych.

Mapa i słowo klucz

Pamiętajmy o podstronie z mapą serwisu, jest to przewodnik jak przemieszczać się po serwisie. Pokazuję on strukturę całego serwisu i miejsce w, którym się znajdujemy. Przy projektowaniu strony powinniśmy uwzględnić słowa kluczowe odnoszące się do prezentowanej treści w sposób adekwatny i jednoznaczny, aby serwisy wyszukiwawcze (takie jak Google) mogły zaindeksować naszą stronę we właściwy sposób. Np. jeśli mamy stronę z serwisem motoryzacyjnym, to słowa kluczowe powinny być związane tematycznie tylko i wyłącznie z serwisem.

Popularność serwisu firmy w większym stopniu zależy od sprawnego poruszania się po nim, niż od bardzo oryginalnej warstwy graficznej. Te dwa elementy powinny ze sobą współgrać, aby strona firmy była skuteczna pod względem marketingowym, a więc i wspomagała sprzedaż. Przede wszystkim wykażmy trochę empatii, ponieważ nam znajome i oczywiste informacje i linki, nie konieczne będą oczywiste dla kogoś, kto po raz pierwszy gości na naszej stronie.

Beata Steć

***

Agencja interaktywna Migomedia specjalizuje się w planowaniu i realizacji strategii w Internecie. Oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu e-marketingu na potrzeby realizacji celów wizerunkowych i sprzedażowych. Główny zakres działalności uwzględnia projektowanie przejrzystych serwisów internetowych i identyfikacji wizualnej, reklamę i pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz działania promocyjne w mediach społecznościowych.

 

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...