Szersze i bezpłatne udostępnianie informacji o przetargach

Szersze i bezpłatne udostępnianie informacji o przetargach /shutterstock.com / www.shutterstock.com
W Bydgoszczy odbyła się konferencja „Prawo do przedsiębiorczości. Małe firmy, wielkie zmiany”, podczas której przedsiębiorcy rozmawiali nowych rozwiązaniach, jakie przyniosła reforma prawa gospodarczego, w tym Konstytucja dla Biznesu. Dyskutowana była także kwestia zmian w zamówieniach publicznych.

Zastanowimy się, jak sprawić, żeby informacje o przetargach były przedsiębiorcom udostępniane w jak najszerszym stopniu i bezpłatnie – zapowiedziała Barbara Loba, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, odpowiadając na postulaty bydgoskich przedsiębiorców.„Tak jak wojewoda prowadzi dziennik urzędowy, w którym ogłaszane są wszystkie uchwały samorządowe, tak mógłby prowadzić ogólnodostępny katalog przetargów publicznych” – proponował Romuald Kosieniak, szef Centrum Doradztwa Kosieniak i Partnerzy oraz wiceprzewodniczący Zarządu Pracodawców Pomorza i Kujaw. „Taki rejestr prowadzony przez wojewodę bardzo ułatwiłby przedsiębiorcom dostęp do informacji o przetargach wszelkiego rodzaju” – przekonywał.

Jako barierę dla udziału MŚP w rynku zamówień publicznych wskazał również wysokie opłaty związane z odwołaniami od przetargów.

„Opłaty związane z odwołaniami są zaporowe. Najniższa wynosi 7,5 tys. zł. Wbrew pozorom dla małych i średnich przedsiębiorstw jest to dosyć duża kwota” – zwrócił uwagę Kosieniak. „Często jest tak, że przedsiębiorca czuje się skrzywdzony wynikiem przetargu, ale nie wnosi odwołania ze względu na barierę finansową” – argumentował.

Barbara Loba, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, poinformowała, że urząd pracuje nad zmianami w prawie.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

„1 stycznia 2020 r. ruszy platforma zamówieniowa, w której będą publikowane wszystkie ogłoszenia zbiorczo. Zastanowimy się, jak sprawić, żeby informacje o przetargach były udostępniane przedsiębiorcom w jak najszerszym stopniu i bezpłatnie” - zadeklarowała. Przyznała, że do UZP trafiło już wiele postulatów dotyczących kosztów odwołań. "Trwają prace nad nowymi regulacjami, mam nadzieję, że uda się wyeliminować zidentyfikowane problemy” – powiedziała.

Katarzyna Lenc z Biura Podatkowo-Rachunkowego Lenc s.j. podczas konferencji zwróciła uwagę na uciążliwość korekt związanych z jednolitym plikiem kontrolnym.

„Dostaję drogą mailową z Ministerstwa Finansów komunikaty o błędach w JPK, w których chodzi tylko o zmianę daty. Mam sporządzić korektę deklaracji VAT, mimo że taka korekta nic nie zmienia kompletnie, a tych pism jest sporo” – mówiła.

Maciej Sznyra, naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu potwierdził, że urząd otrzymuje informacje, iż niektóre raporty nie przekładają się na konkretne zmiany i wymagają "korekty dla korekty". Podkreślał, że JPK to nowe narzędzie. „Zbieramy doświadczenia związane z JPK_VAT, przyjmujemy uwagi od przedsiębiorców" – zapewniał.

Z kolei Paweł Nalewajk z firmy CNC Connect z Bydgoszczy w rozmowie z PAP zwrócił uwagę na potrzebę szybszego zwrotu podatku VAT dla firm.

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Zobacz: Zamówienia publiczne

„Uważam, że nie można uszczelniać systemu podatków tylko jednostronnie, tak żeby ściągalność VAT była większa. Z drugiej strony trzeba też pamiętać o przedsiębiorcach. Teraz przedsiębiorca czeka na zwrot 60 dni od momentu wystawienia deklaracji, a jeśli pojawi się w niej błąd, termin ten niestety wydłuża się o kolejne 60 dni” – zaznaczył Nalewajk.

Jak mówił, co prawda jest możliwość ubiegania się o szybszy zwrot VAT-u w przypadku stosowania mechanizmu podzielonej płatności, ale jak powiedział „każdy unika tego rozwiązania jak ognia”.

„Dla wielu moich znajomych, którzy zaczynają prowadzić firmy, te pieniądze na obrót są bardzo ważne, szczególnie przy zatorach płatniczych, gdy ich kontrahenci z kolei nie regulują płatności w terminie. Te pieniądze zablokowane na VAT mogłyby zostać w międzyczasie wykorzystane chociażby na zakup materiałów do produkcji” – wskazał.

„Prawo do przedsiębiorczości. Małe firmy, wielkie zmiany” to cykl kilkudziesięciu spotkań informacyjnych w całej Polsce; ich organizatorami są Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Dotychczas w 62 spotkaniach uczestniczyło już prawie cztery tysiące przedsiębiorców.

Konferencjom towarzyszy strefa informacyjna, w ramach której do dyspozycji przedsiębiorców są m.in. przedstawiciele resortu finansów, administracji skarbowej czy ZUS.

Moja firma
Chmura obliczeniowa - bezpieczeństwo danych w erze cyfrowej transformacji, czyli dlaczego polskiego przedsiębiorcy nie stać na rezygnację z chmury [WYWIAD]
06 maja 2024

Czym jest chmura obliczeniowa? Czy przedsiębiorca korzystający z chmury może czuć się bezpiecznie? Czy to opłacalna inwestycja? O tym wszystkim rozmawiamy z Tomaszem Stachlewskim, Head of Technology CEE w AWS. 

OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

pokaż więcej
Proszę czekać...