Jak uwzględniać w zamówieniach dostepność dla osób niepełnosprawnych?

Jak uwzględniać w zamówieniach dostepność dla osób niepełnosprawnych? / inforCMS
W myśl dyrektyw dotyczących zamówień publicznych w specyfikacjach technicznych zamieszczonych w dokumentacji zamówienia należy poruszyć kwestię dostępności robót, produktów lub usług, które są przedmiotem zamówienia. Dotyczy to również kryteriów dostępności dla niepełnosprawnych. W jaki sposób zawrzeć je w zamówieniu?

Art. 23(1) dyrektywy 2004/18/EC stanowi, że „Ilekroć jest to możliwe... w specyfikacjach technicznych należy uwzględniać kryteria dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania dla wszystkich”.

Jak wyjaśniono wcześniej, w przedmiocie zamówienia należy odzwierciedlić obowiązkowe wymagania krajowe wyszczególnione w stosownych przepisach dotyczących „dostępności dla wszystkich”.

Należy bezwzględnie zadbać o to, aby kierownicy ds. zaopatrzenia mieli świadomość istnienia takich specyficznych przepisów krajowych w sprawie dostępności i projektowania dla wszystkich, a także o umieszczanie wszystkich wynikających z tych przepisów wymagań w dokumentacji przetargowej, głównie w formie specyfikacji technicznych.

Włochy: Ustawa Stanca stanowi, że wszystkie publiczne serwisy internetowe muszą być dostępne. W ustawie tej sformułowano zestaw wymagań, które należy zamieszczać w zamówieniach publicznych na serwisy internetowe. „Dekret wprowadzający zasady techniczne do ustawy 4/2004” składa się głównie z aneksów zawierających wymagania techniczne w zakresie dostępności internetu, opis metodyki oceny serwisów internetowych oraz wymagania dotyczące dostępności sprzętu i oprogramowania. 

Polecamy: serwis Leasing

Głównym źródłem inspiracji dla autorów tych przepisów była inicjatywa dostępności do sieci (Web Accessibility Initiative) podjęta przez konsorcjum W3C oraz pozytywne doświadczenia z częścią 508 amerykańskiej ustawy o rehabilitacji (Rehabilitation Act). Za ocenę ważnych zamówień publicznych na produkty i usługi w dziedzinie ICT odpowiada Krajowe Centrum Informatyki w Administracji Publicznej, które ocenia, czy w dokumentacji przetargowej zamieszczono także wymogi dostępności wynikające z obowiązujących przepisów. Ustawa 4/2004 nakłada odpowiedzialność za monitorowanie egzekwowania tych przepisów na Urząd Prezesa Rady Ministrów oraz na centrum CNIPA. W 2006 r. oceniono 15 dużych projektów zamówień publicznych (o wartości 71 mln EUR), aby oszacować lub zwiększyć ich zgodność z przepisami dotyczącymi dostępności. Większość z tych projektów, prowadzonych przez 10 różnych administracji centralnych, koncentrowała się na zakupach serwisów internetowych i sprzętu.

Trudno wymagać, aby instytucje zamawiające były ekspertami w każdej dziedzinie społecznej. Instytucje te powinny pamiętać, że praktyki przyjęte w niektórych krajach poza UE mogą im ułatwić pracę nad rozwijaniem standardów dostępności. W USA część 508 ustawy o rehabilitacji (Rehabilitation Act) wymaga od federalnych instytucji zamawiających stosowania standardów dostępności w zamówieniach publicznych, co miało swoje reperkusje w różnych państwach członkowskich UE, a także wpłynęło na praktyki branżowe.

W UE Komisja Europejska opublikowała dwa upoważnienia normalizacyjne, aby wesprzeć zamieszczanie europejskich wymogów dostępności w zamówieniach publicznych na produkty i usługi w dziedzinie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT)56 oraz gospodarki terenami zabudowanymi57. Rezultaty fazy pierwszej wdrażania upoważnienia nr 376 są już dostępne — obejmują zestaw standardów dostępności oraz różne metody oceniania zgodności z tymi standardami przy zakupie technologii ICT.

Definiowanie wymogów zamówienia w specyfikacjach technicznych

Należy opracować jasne i precyzyjne specyfikacje techniczne. Należy zadbać o to, aby specyfikacje te były powiązanie z przedmiotem zamówienia, odzwierciedlały wszystkie właściwe wymagania społeczne oraz były przejrzyste i niedyskryminujące.

Należy wykorzystywać „najlepsze praktyki” wypracowane przez inne instytucje zamawiające. Należy korzystać z sieci kontaktów w celu zdobywania i rozpowszechniania informacji. Należy stosować specyfikacje dotyczące osiągów lub funkcjonalne, aby zachęcać do składania nowatorskich, społecznie odpowiedzialnych ofert. Należy rozważyć uwzględnienie kwestii społecznych w metodach produkcji i realizacji procesów.

W przypadku braku pewności co do faktycznego istnienia, ceny lub jakości społecznie odpowiedzialnych produktów lub usług można poprosić oferentów o złożenie społecznie odpowiedzialnych wariantów ofert. W sytuacjach, gdy jest to właściwe, należy rozważyć możliwość zastrzeżenia zamówienia dla zakładów pracy chronionej lub jego realizacji w kontekście programów zatrudnienia chronionego. Należy zadbać o zamieszczenie w specyfikacjach wszystkich pożądanych wyników — nie można ich dodać w dalszych etapach procesu.

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Źródło: Komisja Europejska

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...