Szkoła jazdy - biznes plan

Anna Konarzewska-Żuczek
Prawnik
rozwiń więcej
Na początku planowania swojej działalności pomyśl o przygotowaniu biznes planu. Takie postępowanie pozwoli uniknąć Ci kilku ewentualnych błędów a przede wszystkim ochroni Cię przed złym zainwestowaniem pieniędzy. Przygotowanie biznes planu twojej szkoły jazdy zmusi Cię do oceny rynku na jaki chcesz wejść, sprawdzenia konkurencji i przemyślenia ewentualnych możliwości osiągnięcia sukcesu Twojego przedsięwzięcia. A więc do dzieła.

Jak powinien wyglądać biznes plan

Dobry biznes plan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.

Zwięzłość

Napisany tekst uważnie przeczytaj i skróć wszystko co się da. Pomyśl o tym, że gdyby była konieczność wzięcia kredytu z banku w biznes planie powinno być jedynie to o czym ewentualny doradca kredytowy powinien zostać niezbędnie poinformowany.

Jeśli rzeczywiście będziesz się ubiegał o kredyt, to biznes plan będzie jednym z niezbędnych dokumentów, które będziesz musiał przedstawić w banku. A więc nas wszelki wypadek od razu zrób to dobrze!

Logika

Przedstawiane pomysły opisz tak aby tworzyły logiczną całość. Czytając musisz mieć pewność, że to co napisałeś w jednym akapicie płynnie przechodzi w treść tego, co jest w następnym akapicie (jeśli nie jesteś pewien swojej, oceny poproś kogoś o przeczytanie i opinię).

Realizm

Nie koloryzuj opisując swoje plany. Oceń realnie swoje szanse i możliwości jakie daje Ci założenie szkoły tańca.

Liczby

Pamiętaj, że doradca kredytowy myśli kategoriami liczb. Słowa nie zrobią na nim zbyt dużego wrażenia, chyba że zostaną poparte konkretnymi i tam gdzie to możliwe w miarę dokładnymi wyliczeniami.

Poza tym dokonane wyliczenia będą Ci niezmiernie potrzebne aby zorientować się co możesz zrobić, od czego zacząć a co przełożyć na później.

Przykładowy biznes plan szkoły jazdy

OPIS DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Firma „ELKA” będzie prowadziła całoroczną działalność w zakresie nauki jazdy kategorii A i B. Siedziba firmy mieścić się będzie w pomieszczeniu przy ulicy Poleczki. Placówka będzie czynna przez siedem dni w tygodniu od poniedziałku do piątku od 7.00 – 21.00, natomiast w soboty i niedziele od 10.00 – 16.00. Usługi można podzielić na:
• Kursy teoretyczne
• Kursy praktyczne Kat A
• Kursy praktyczne Kat B
• Jazdy doszkalające
• Nauka jazdy dla niepełnosprawnych

Rynek branżowy

Chcemy otworzyć szkołę nauki jazdy wychodzącą naprzeciw standardom krajów Unii Europejskiej, z niskimi cenami, umożliwiającymi pozyskanie dużej ilości klientów. Naszym celem jest stanie się liderem wśród szkół nauki jazdy w regionie, co nam się niewątpliwie uda, gdyż posiadamy możliwość prowadzenia nie tylko kursów ale również egzaminów na prawo jazdy.

Na rynku miejscowym istnieje już kilka szkół nauki jazdy, lecz żadna z nich nie ma możliwości przeprowadzenia egzaminów umożliwiających uzyskanie prawa jazdy. Poza tym, mamy wykwalifikowanych nauczycieli. W naszej ofercie będą również kursy dla niepełnosprawnych, czego konkurencja nie ma swojej ofercie.

Nabywcy

Klienci firmy „ELKA” zostali sklasyfikowani według dwóch grup w celu ułatwienia dotarcia do szczegółowo scharakteryzowanych segmentów. Pierwsza grupa to osoby korzystające z naszych kursów nauki jazdy. Drugą grupą są klienci, którzy korzystają z jednorazowych lekcji doszkalających.

Opis organizacji przedsiębiorstwa

„ELKA” jest przedsiębiorstwem jednoosobowym działającym w Malborku.
100% udziału w firmie – właściciel Kazimierz Kowalski.

Zatrudnienie

Według stanu na 1 stycznia 2009 roku w firmie „ELKA” zatrudnionych będzie 5 osób.

Planowane koszty początkowe:
- adaptacja lokalu – ok. 5 tys. zł
- sprzęt /wyposażenie sal – 7 tys. zł
- podręczniki – 1 tys. zł
- 2 samochody i 2 motocykle – 150 tys. zł
- strona internetowa - 2 tys. zł
- reklama – 3 tys. zł
Razem: 168 tys. zł

Planowane koszty stałe:
- wynajęcie lokalu – 1 tys. zł
- wynagrodzenie pracowników 12 tys. zł
- księgowość – 300 zł
- serwer i domena – 100 zł
- opłaty (Internet, telefon, inne) - 400 zł
- rata leasingu – 3000 zł
Razem: 16 800 zł

Charakterystyka wewnętrznych i zewnętrznych czynników istotnych dla firmy:

Promocja i reklama

Przygotowana strategia rozwoju firmy zakłada pełną koordynację działań związanych z szeroką akcją promocyjno – reklamową. Kampania reklamowa będzie wykorzystywała większość dostępnych mediów min.: telewizję lokalną, radio, prasę, działania public relations. Dzięki reklamie Spółka zamierza osiągnąć wzrost zainteresowania kursami i tym samym zwiększenie obrotów.

Cele działań marketingowych

W związku z wejściem na rynek najważniejszym celem marketingu będzie poinformowanie mieszkańców Malborka o istnieniu firmy i zasadach jej działania, oraz zachęcenie do skorzystania z naszej oferty.
Celem firmy „ELKA” jest kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa jako firmy dbającej o kontakty ze swoimi klientami. Pomoże to zbudować segment nabywców na przyszłość. Dobra marka firmy będzie darmową reklamą wśród potencjalnych klientów. Firma chce też zwrócić uwagę na to, że dba o bezpieczeństwo klientów jak i o ich dobre samopoczucie oraz oferuje wysoką jakość usług.


ANALIZA

Na podstawie przeprowadzonych badań została określona lista mocnych i słabych stron firmy oraz szans i zagrożeń w jej otoczeniu, będąca podstawą do poznania charakterystycznych cech jej możliwości rozwoju oraz pozycji w stosunku do konkurencji w sektorze.

Mocne i słabe strony
                 Mocne strony                     Słabe strony

- Młody wykwalifikowany
personel pełen zapału,
- Wysoka jakość usług
- Bogata oferta usług,
- W miarę niskie koszty stałe,
- Dość wysokie zarobki (wynajem lokalu, ogrzewanie itp.) pracowników,
- Konkurencyjne ceny usług,
- Sprawny nowoczesny sprzęt,
- Możliwość odbywania kursów 7 dni w tygodniu,
- Firma przyjaźnie nastawiona do otoczenia.

- Silna konkurencja
- Konieczność konkurencji cenowej mogąca prowadzić do obniżenia jakości usług
- Coraz bardziej atrakcyjna oferta firm konkurencyjnych, postrzegana przez klientów i detalistów jako szeroka i ogólnie dostępna

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...