System franczyzowy kusi inwestorów

Irina Nowochatko
rozwiń więcej
inforCMS
Polski rynek franczyzy cechuje wysoki stopień dojrzałości. Na początku 2008 roku 19 tys. krajowych franczyzobiorców prowadziło 22,7 tys. sklepów i punktów usługowych w ramach 440 sieci. Czy działanie na licencji jest bardziej korzystne niż prowadzenie biznesu na własną rękę?

Eksperci z firmy Profit system podają, że w pierwszej połowie tego roku wzrosła liczba ofert dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. W tym okresie na rynku pojawiło się 480 propozycji, co stanowi 25 proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu 2008 roku. Na rynku krajowym powstało także więcej sklepów i punktów usługowych prowadzonych na tej zasadzie – 26,6 tys. Jest to wzrost o 19,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r.
W Polsce franczyza rozwija się głównie w handlu i usługach. Najbardziej znane są sklepy odzieżowe np. Reserved, Cropp Town czy House. Z kolei w usługach przede wszystkim są to punkty gastronomiczne.
Co zatem kusi przedsiębiorców, by spróbować swoich szans w sieci?

Działanie pod znaną marką

Uruchomienie i prowadzenie własnego biznesu jest poważnym wyzwaniem, które wymaga stałych nakładów finansowych. Z kolei działalność firmy w systemie partnerstwa franczyzowego opiera się na ciekawym pomyśle i sprawdzonej metodzie.
W ramach obowiązującej umowy franczyzy przedsiębiorca ma prawo działać pod cenioną i dobrze znaną marką. Działanie pod wypromowaną przez franczyzodawcę marką jest podstawą funkcjonowania tego systemu. Obecność w sieci ułatwia także dystrybucję produktów lub usług.
Przystąpienie do systemu minimalizuje również ryzyko porażki. Franczyzobiorca przejmuje wypracowane standardy i korzysta ze sprawdzonych rozwiązań. Sprzedaje towary i usługi, które są już dobrze znane klientom.

Korzyść obustronna

Sieć franczyzowa rozwija się w takim tempie, w jakim franczyzodawca jest w stanie pozyskać i wyszkolić franczyzobiorców, a także rozwijać swoją infrastrukturę.
Powiększając sieć za pomocą franczyzy franczyzodawca między innymi minimalizuje koszty związane z utworzeniem kolejnych placówek. W większości płacą za to franczyzobiorcy.
Oprócz tego będą oni zobowiązani do zapłacenia opłat franczyzowych. Franczyzodawca będzie miał także mniejsze wydatki związane z promocją i reklamą firmy, ponieważ najczęściej to franczyzobiorcy uiszczają opłaty na fundusz promocyjno-reklamowy. 

Powiększenie sieci zapewnia także szybszy i bardziej sprawny rozwój firmy, ponieważ franczyzobiorcy zajmują się tworzeniem nowych placówek na lokalnym rynku, który jest im dobrze znany.
Ponadto korzystne jest również to, że w ramach sieci obowiązuje uporządkowany system reklamacji, co oznacza że odpowiedzialność za efekty swoich działań ponosi franczyzobiorca. Jego klienci nie mogą zgłaszać ewentualnych roszczeń bezpośrednio franczyzodawcy.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...