Monitoring należności

Krajowy Rejestr Wierzytelności
Windykuj dłużnika online. Sprzedawaj i kupuj wierzytelności!
rozwiń więcej
Monitoring należności; windykacja telefoniczna / Fotolia
Zgodnie z art. 353 § 1 Kodeksu cywilnego zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Oczywiście nie zawsze jest tak, jak przewiduje przepis, ale jest na to sposób – monitoring należności.

Monitoring należności prowadzony jest nie tylko przez firmy windykacyjne, ale także różne przedsiębiorstwa, które mają problem z nieterminowymi wpłatami od swoich kontrahentów. Biorąc pod uwagę masowy charakter tego zjawiska osoby prowadzące działalność gospodarczą nawiązują współpracę z firmami, które mają w swojej ofercie właśnie taki monitoring.

Windykacja telefoniczna

To jedno ze skuteczniejszych narzędzi windykacyjnych. Wymaga ona jednak profesjonalnego podejścia w każdej prowadzonej sprawie ze strony osoby monitorującej zaległości. W związku z tym, że nie ma on bezpośredniego kontaktu z rozmówcą musi być niezwykle perfekcyjnie przygotowany do takiej rozmowy.

Wiele firm windykacyjnych ma specjalnie przygotowane schematy rozmów, gdzie przede wszystkim kładzie się nacisk na argumentację, jaka jest wykorzystywana w trakcie rozmowy. Oprócz tego windykator musi posiadać wiedzę prawną z zakresu kodeksu cywilnego, kodeksu postępowania cywilnego oraz kodeksu karnego.

Podczas prowadzenia spraw, gdzie windykowane są zadłużenia od przedsiębiorców, często potrzebna jest także wiedza z kodeksu spółek handlowych. Telefon do dłużnika jest to zazwyczaj pierwszy krok do odzyskania pieniędzy przez wierzyciela. W firmach windykacyjnych rozmowa telefoniczna z dłużnikiem w większości przypadków kończy proces windykacyjny.

Dobry windykator jest w stanie przeprowadzić kilkadziesiąt rozmów dziennie z dłużnikami i ustalić z nimi spłatę zobowiązania.

Kompensata zobowiązań

Sprzedaż wierzytelności - opodatkowanie VAT

Prowadzenie monitoringu należności jest w stanie wychwycić nawet kilkudniowe opóźnienie w spłacie. Taką usługę prowadzi się zazwyczaj na dwóch etapach. Pierwszy z nich to rozmowa z kontrahentem na kilka dni przed terminem spłaty (około 2-3 dni) jest to tzw. telefon przypominający.

Przed tym terminem windykator wykonuje telefon do wskazanej osoby z informacją o zbliżającym się terminie uregulowania np. faktury. Podaje przy tym dokładną kwotę oraz numer konta. Można dla przypomnienia w dniu spłaty wysłać do takiej osoby sms z danymi do wpłaty.

Drugi etap to należności przeterminowane. W przypadku, kiedy dłużnik zalega z płatnością od kilku dni do 90-ciu mamy do czynienia z krótkoterminowym monitoringiem. W takich sytuacjach rozmowy z kontrahentami są bardziej ostre, dłużnik jest informowany o konsekwencjach nieregulowania długu.

Na tym etapie windykator ma do dyspozycji następujące narzędzia:

- telefon

- sms

- pisemne wezwanie do zapłaty

Kontrahent ma ciągły kontakt z osobą monitorującą jego zaległości, na bieżąco jest informowany o zmianie wysokości odsetek, które tym samym zwiększają całość zadłużenia.

A zgodnie z art. 359 § 2 Kodeksu cywilnego jeżeli wysokość odsetek nie jest w inny sposób określona, należą się odsetki ustawowe.

Efektem takich działań jest uzyskanie jak najszybszej spłaty wierzytelności a także zapobieganie opóźnieniom w kolejnych spłatach rat, faktur czy innych zobowiązań. Osoba zlecająca monitoring może liczyć się min. z takimi korzyściami jak terminowe regulowanie wpłat, dyscyplina płatnicza wśród swoich kontrahentów a także najważniejsze, czyli płynność finansowa dla swojej firmy.

Dla firm windykacyjnych telefon wykonany do dłużnika to niewielki koszt, podobnie jest, jeżeli chodzi o wysyłanie sms-ów. Podpisując umowę z jednym z operatorów można w szybki i skuteczny sposób dotrzeć do setek osób, które zalegają (świadomie lub nie) z opłatami.

Monitoring należności jest bardzo skuteczną metodą na dłużników, oprócz tego, że zlecający taką windykację ma zapewniony szybki zwrot pieniędzy to jeszcze niejednokrotnie gwarancję na przyszłość, że taka sytuacja ze strony jego kontrahenta się nie powtórzy.

Wczesna i systematyczna kontrola należności pozwala unikać problemów finansowych a nadzorowanie płatności przez odpowiednie do tego firmy daje gwarancję zlecającemu, że nieterminowy kontrahent, jako pierwszą nieuregulowaną fakturę spłaci właśnie jemu.


Oprócz działalności gospodarczych, które zlecają dobrym firmą taki monitoring z tych usług korzystają w dużym stopniu banki. W większości banków znajduje się wewnętrzny dział monitoringu wierzytelności, ale z ogromem zadłużeń, jaki występuje wśród ich klientów nie są w stanie sami sobie poradzić z bieżącym nadzorem nad spłatami.

Zawierając umowę z wyspecjalizowaną firmą windykacyjną mają pewność, że setki a nie rzadko i tysiące klientów banku zostanie poinformowanych bądź to o zbliżającym się terminie spłaty lub konieczności natychmiastowego uregulowania zobowiązania.

Windykacja telefoniczna to z reguły skuteczny sposób na odzyskanie pieniędzy.

Jolanta Cholewa

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...