Nie ma formalnych przeciwwskazań, aby telepracownik spełniający wymagania kwalifikacyjne pełnił rolę pracownika wyznaczonego do wykonywania obowiązków służby bhp. Żaden przepis nie wymaga bowiem, aby osoba pełniąca taką rolę musiała w sposób stały być obecna każdego dnia w zakładzie pracy. Wyznaczając jednak taką osobę do wykonywania zadań służby bhp, należy upewnić się, czy będzie możliwe pogodzenie wykonywania przez nią pracy w formie telepracy poza zakładem oraz wykonywanie zadań służby bhp na terenie zakładu pracy.
Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp. Natomiast pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy (art. 23711 § 1 Kodeksu pracy).
Pracodawca może mieć uzasadnione wątpliwości, czy ze względu na sposób wykonywania pracy dopuszczalne jest powierzenie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu w formie telepracy. Telepraca polega bowiem na regularnym wykonywaniu zadań poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniach usług drogą elektroniczną (art. 675 § 1 Kodeksu pracy). Telepraca stanowi zatem optymalną formę zatrudnienia dla tych stanowisk, zawodów czy czynności, które nie wymagają częstych, nieplanowanych konsultacji z przełożonymi i można je łatwo z góry określić.
Zobacz: Prawo dla firm
Kluczowym kryterium odróżniającym telepracę od typowej formy zatrudnienia jest miejsce wykonywania obowiązków. Przyjmuje się, że najczęściej telepracownik świadczy pracę w domu (mieszkaniu) - swoim, wynajętym przez siebie czy pracodawcę.
Odnosząc się do wątpliwości w zakresie możliwości powierzenia telepracownikowi zadań służby bhp, należy stwierdzić, że w przypadku gdy praca jest wykonywana każdego dnia poza zakładem - wyłącznie w domu telepracownika lub innym miejscu wskazanym do jej wykonywania, wówczas nie ma mowy o wykonywaniu obowiązków z zakresu służby bhp. Trudno sobie bowiem wyobrazić udział pracownika np. w przeglądach stanowisk pracy. Inaczej sytuacja wygląda, jeżeli praca jest wykonywana naprzemiennie, tj. w domu i w siedzibie pracodawcy.
Przepisy regulujące zasady organizowania pracy w formie telepracy nie precyzują, jak praca powinna być zorganizowana, aby mówić o jej regularnym wykonywaniu w formie telepracy. Ponad wszelką wątpliwość praca wykonywana przez 5 dni w tygodniu, np. od poniedziałku do piątku, w mieszkaniu telepracownika jest regularnym wykonywaniem zatrudnienia w formie telepracy. W praktyce nie można wykluczyć, że wymóg regularności będzie zachowany w przypadku, gdy praca wykonywana w domu będzie przeplatana pracą wykonywaną na terenie zakładu pracy.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Czy osobą wyznaczoną do wykonywania zadań służby bhp może być pracownik zatrudniony w formie telepracy
W artykule omówiono również przykłady omawiające problematykę służby bhp.