Uproszczony system rozliczania VAT dla usług telekomunikacyjnych w 2015 r.

VAT dla usług telekomunikacyjnych w 2015 r. / fot. Fotolia
Prezydent 28 sierpnia podpisał ustawę z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa. Nowelizacja wprowadza uproszczony, fakultatywny, system rozliczania VAT, tzw. mały punkt kompleksowej obsługi (ang. mini one stop shop, MOSS), w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz osób niebędących podatnikami. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2015 r.

Podstawowym celem ustawy jest implementacja do przepisów o podatku od towarów i usług zmian wprowadzonych aktami prawa unijnego, tj. dyrektywą Rady 2013/61/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. zmieniającą dyrektywy 2006/112/WE i 2008/118/WE w odniesieniu do francuskich regionów najbardziej oddalonych, a w szczególności Majotty (Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 5) oraz dyrektywą Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 44 z 20.02.2008, str. 11), dalej jako: dyrektywa 2008/8/WE. Zakres nowelizacji obejmuje ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Decyzją z dnia 11 lipca 2012 r. Rada Europejska postanowiła, że od 1 stycznia 2014 r. Majotta będzie posiadała status regionu najbardziej oddalonego w rozumieniu art. 349 TFUE, zamiast statusu kraju i terytorium zamorskiego w rozumieniu art. 355 ust. 2 tego Traktatu. Wyłączenie Majotty z terytorialnego zakresu stosowania dyrektyw dotyczących VAT zrodziło konieczność dostosowania przepisów prawa krajowego poszczególnych państw członkowskich, w tym także ustawy o podatku od towarów i usług.

Zbyt wysokie minimalne wynagrodzenie dla cudzoziemców

Ustawa służy implementacji art. 5 dyrektywy 2008/8/WE wprowadzającego nowe regulacje w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz osób niebędących podatnikami. W związku z powyższym zmieniono przepis ustawy o podatku od towarów i usług, odchodząc od określania miejsca świadczenia usług na podstawie siedziby usługodawcy. Dyrektywa 2008/8/WE stanowi, iż państwa członkowskie zezwalają każdemu podatnikowi niemającemu siedziby na terytorium Wspólnoty, świadczącemu usługi telekomunikacyjne, nadawcze lub elektroniczne na rzecz osoby niebędącej podatnikiem mającej siedzibę albo stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie członkowskim, na stosowanie procedury szczególnej. Podstawowym celem owej procedury jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych usługodawców wiążących się z koniecznością rejestracji w każdym państwie członkowskim, w którym siedzibę ma usługobiorca.  Nowelizacja wprowadza uproszczony, fakultatywny, system rozliczania VAT, tzw. mały punkt kompleksowej obsługi (ang.  mini one stop shop, MOSS).

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. z wyjątkiem przepisu o wyłączeniu z terytorium Unii Europejskiej francuskich terytoriów wskazanych w TFUE, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2014 r. oraz przepisów przejściowych umożliwiających rejestrację dla celów procedur szczególnych, których wejście w życie określono na dzień 1 października 2014 r.

Niekonstytucyjne szybkie oskładkowanie zleceń – opinia przedsiębiorców

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...