Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców

Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców. / Fot. fotolia
UE wzywa do działań na rzecz ochrony małych dostawców żywności przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez niektórych większych producentów i supermarkety z branży spożywczej.

Wielkie przedsiębiorstwa dysponują większą siłą przetargową w negocjacjach z innymi firmami, fakt ten wykorzystują – zgodnie z prawem – na swoją korzyść.

Ponieważ jednak przedsiębiorstwa działające na rynku spożywczym coraz bardziej dążą do koncentracji swoich sił, brak równowagi czasami powoduje, że mniejsze firmy padają ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych.

Oto przykłady nieuczciwych praktyk stosowanych przez silniejsze strony wymiany handlowej:

  • odmowa zawarcia istotnych warunków i postanowień w formie pisemnej
  • zmiana kosztów transakcji, które zostały już uzgodnione
  • zmuszanie słabszych partnerów do zawierania umów o nieproporcjonalnie wysokim poziomie ryzyka
  • kończenie stosunków handlowych bez wypowiedzenia i bez podania obiektywnie uzasadnionego powodu.

Jeżeli słabsza strona relacji handlowych jest zależna gospodarczo od silniejszego kontrahenta, może uznać, że nie będzie w stanie obronić się przed takimi praktykami, obawiając się przy tym zerwania współpracy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zmiany w pomocy de minimis

Tak może wyglądać typowy przypadek: duże międzynarodowe przedsiębiorstwo produkujące napoje chłodzące dostarcza je małej firmie detalicznej. Wprowadza na rynek nowy produkt i prosi sprzedawcę detalicznego o magazynowanie go. Jeśli sprzedawca odmówi ze względu na ograniczoną ilość miejsca na półkach sklepowych, dostawca grozi mu, że nie dostarczy mu swoich wybranych, najlepiej sprzedających się produktów. Jeżeli sprzedawca detaliczny zwróci uwagę na to, że w umowie rocznej nie było tego nowego produktu, dostawca grozi mu zerwaniem współpracy.

Pomoc dla małych przedsiębiorstw

Niektóre rządy europejskie już wdrożyły środki mające na celu zapobieganie takim praktykom; inne wciąż jeszcze muszą podjąć odpowiednie działania.

Od września 2013 r. UE wzywa przedsiębiorstwa do dobrowolnego podpisania kodeksu postępowania – inicjatywy dotyczącej łańcucha dostaw – w ramach której zobowiążą się one do prowadzenia swoich stosunków handlowych w sposób uczciwy i zrównoważony.

Obecnie UE chce wykorzystać tę inicjatywę jako fundament do opracowania ogólnoeuropejskich zasad dobrego postępowania i minimalnych norm dotyczących ich przestrzegania.

Celem tego jest zwiększenie liczby spraw rozwiązywanych w ramach inicjatyw dobrowolnych, a nie w drodze kosztownych i długo trwających procedur sądowych. Niezależne organy wykonawcze mogłyby chronić poufność danych małych firm, które boją się konsekwencji wystąpienia przed szereg.

W dostawę produktów żywnościowych dla konsumentów zaangażowanych jest wiele różnych podmiotów – producentów, przetwórców i detalistów. W unijnym spożywczym łańcuchu dostaw pracuje ponad 47 mln osób, a w całym sektorze spożywczym działa więcej małych firm niż w jakimkolwiek innym.

Więcej funduszy dla firm na ochronę środowiska

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...