Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?
- ESG a dostawcy
- Po pierwsze audyt
- Co wiemy o ESG? Czy wystarczająco dużo?
- Analiza ryzyk
- Analiza luk i plan na zrównoważenie
- Dialog z interesariuszami
- Strategia ESG
- Raportowanie ESG
ESG a dostawcy
Dla wielu firm dostawczych, które współpracują z dużymi korporacjami, wdrożenie strategii i raportowania ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale i koniecznością. Odpowiednie przygotowanie do tego procesu nie jest sprawą prostą. Wymaga zaangażowania wszystkich działów, wiedzy na temat ryzyk związanych z zrównoważonym rozwojem oraz zdolności do szybkiej adaptacji w obliczu nowych wymagań. Aby móc efektywnie wdrożyć zmiany, ważne jest trzymanie się kluczowych kroków, które pozwolą na płynne przejście przez proces raportowania ESG.
Po pierwsze audyt
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia procesu raportowania jest przeprowadzenie audytu, który pozwoli na ocenę obecnej sytuacji w firmie. To działanie na start pomaga firmom nie tylko dostosować się do zmieniających się regulacji, ale również wypracować przewagę konkurencyjną poprzez proaktywne zarządzanie zrównoważonym rozwojem. Zwiększa zaufanie inwestorów, wzmacnia reputację marki, a także przyczynia się do minimalizowania ryzyka operacyjnego oraz środowiskowego.
Co wiemy o ESG? Czy wystarczająco dużo?
Warsztaty ESG to potrzebny element budowania kultury organizacyjnej opartej na zrównoważonym rozwoju. Umożliwia firmie lepsze zrozumienie wymogów ESG, przygotowanie do ich wdrożenia i zidentyfikowanie kluczowych obszarów, które wymagają poprawy. Celem jest skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem, poprawa wyników biznesowych oraz lepsze relacje z inwestorami i klientami.
Analiza ryzyk
Kolejnym krokiem jest dokładna analiza ryzyk. W kontekście ESG szczególnie istotne jest identyfikowanie zagrożeń związanych ze zmianami klimatycznymi i aspektami społecznymi. Umiejętność zarządzania tymi ryzykami nie tylko wpływa na stabilność finansową, pozwala skutecznie planować działania rozwojowe, ale także buduje zaufanie interesariuszy. Partnerzy biznesowi, klienci, inwestorzy oczekują, że firma będzie miała plan na minimalizowanie ryzyk związanych ze zrównoważonym rozwojem jako zabezpieczenie swojej działalności.
Analiza luk i plan na zrównoważenie
Działania podejmowane w ramach ESG muszą być zgodne z określonymi standardami. Dlatego ważny krok to analiza luk. To identyfikacja różnic pomiędzy aktualnym stanem działań organizacji, a dążeniem do posiadania koniecznych procesów, polityk czy innych elementów związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Dialog z interesariuszami
ESG to temat, który dotyczy nie tylko firmy, ale i jej otoczenia – dostawców, partnerów biznesowych czy klientów. Komunikacja dwustronna pomiędzy przedsiębiorstwem, a grupami odbiorców, które mają wpływ na działania firmy i na które także organizacja oddziałuje w różnym stopniu. Poznanie perspektywy interesariuszy i ich oczekiwań ma bezpośrednie znaczenie dla budowania zaufania, poparcia i zrozumienia, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to także jeden z kluczowych elementów przygotowania do budowy strategii ESG firmy.
Strategia ESG
Stworzenie, na podstawie poprzednich kroków, Strategii zrównoważonego rozwoju z mierzalnymi celami, które będą odpowiadać na potrzeby przedsiębiorstwa i interesariuszy. Ważne by strategia zrównoważonego rozwoju była spójną i zintegrowaną częścią strategii biznesowej firmy.
Raportowanie ESG
Raport ESG będzie służył ocenie organizacji pod kątem zarządzania jej wpływem, ryzykami i szansami. Będzie też w zdecydowany sposób wpływał na wartość przedsiębiorstwa i wycenę marki.
Przyjęcie i wdrożenie kompleksowego podejścia do ESG pozwala firmom dostawczym nie tylko spełniać rosnące wymagania klientów i regulacji, ale również zwiększać swoją konkurencyjność, redukować ryzyka oraz utrzymać a nawet wzmacniać swoją pozycję rynkową. Działania te nie tylko wspierają zrównoważony rozwój, ale również przyczyniają się do budowania długoterminowej wartości przedsiębiorstwa.