Jak wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Polskiego Funduszu Rozwoju reżim sanitarny wprowadzony w związku z pandemią negatywnie wpływa przede wszystkim na działalność firm małych, mikro oraz przedsiębiorstw usługowych.
Jedynie 12 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że obecnie obowiązujący reżim sanitarny ma pozytywny wpływ na prowadzenie działalności w firmie, 28 proc. ocenia ten wpływ negatywnie, a 6 na 10 firm uważa, że reżim w ogóle nie wpływa na sposób ich działania.
Analitycy zwrócili uwagę, że firmy usługowe częściej mają bezpośredni kontakt z klientem, co dla pracodawcy oznacza nie tylko przeorganizowanie miejsca pracy, ale też ciągłe zasłanianie nosa i ust przez pracowników. "Z uwagi na dodatkowe czynności dezynfekcyjne czas świadczenia usługi wydłuża się, co automatycznie może zmniejszać liczbę klientów" - dodali, odnosząc się do badań PIE i PFR przeprowadzonych 29-31 lipca 2020 r. metodą CATI na reprezentatywnej grupie 409 przedsiębiorstw.
Uciążliwość nowych zasad jest zróżnicowana w zależności od specyfiki wykonywanej pracy. Największym restrykcjom podlegają pracownicy, którzy mają kontakt z nieograniczonym kręgiem osób - przez większość czasu pracy muszą pamiętać o zasłanianiu nosa i ust, często są oddzieleni od klientów dodatkową przesłoną, częściej niż inni muszą dezynfekować swoje stanowisko pracy.
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA