Projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektronicznym

Minister Środowiska przedłożył nowy projekt ustawy o postępowaniu z zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Przepisy ustawy mają zapewnić bezpieczniejsze dla zdrowia i życia przetwarzanie sprzętu. Ponadto mają regulować kwestię zbierania tego rodzaju odpadów.

Projekt ustawy będzie zawierał regulacje wynikające z dyrektywy 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (termin jej wdrożona mija 14 lutego 2014 r.), a także dodatkowo rozwiązania dotyczące elektronicznego monitorowania drogi przemieszczania się takiego sprzętu - od momentu jego wytworzenia do poddania go procesom odzysku, w tym recyklingu. Pozostałe zagadnienia zostaną przeniesione z obowiązującej ustawy.


Proponowane regulacje mają przede wszystkim spowodować osiągnięcie określonych dyrektywą 2012/19/UE poziomów: zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, jego odzysku i recyklingu, a także skutkować uszczelnieniem systemu gospodarowania takim sprzętem, tak aby odpady te nie trafiały w nieodpowiednie miejsca, np. do punktów skupu złomu nie posiadających zezwoleń na przetwarzanie zużytego sprzętu.


Zgodnie z założeniami, przedsiębiorca wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych - do końca 2015 r. - będzie zobowiązany do osiągania dotychczasowego minimalnego poziomu zbierania zużytego sprzętu, pochodzącego z gospodarstw domowych, w wysokości stanowiącej co najmniej 35 proc. masy wprowadzonego na rynek sprzętu w poprzednim roku kalendarzowym. Oznacza to, że do tego czasu wprowadzający sprzęt nadal powinien zbierać 4 kg zużytego sprzętu na mieszkańca (to poziom określony przez UE). Do tej pory to się nie udawało (w 2010 r. - 2,80 kg, w 2011 r. - 3,55 kg, w 2012 r. - 3,88 kg). Jednocześnie od 1 stycznia 2016 r. wprowadzający sprzęt będzie musiał osiągać minimalne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu w wysokości nie niższej niż 40 proc. średniej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w trakcie trzech poprzedzających lat. Z kolei od 1 stycznia 2021 r. wprowadzający sprzęt będzie musiał realizować minimalny roczny poziom zbierania zużytego sprzętu w wysokości 65 proc. średniej masy sprzętu wprowadzonego na rynek w czasie trzech poprzedzających lat. Ponadto, przez pierwsze 3 lata od dnia wejścia w życie dyrektywy 2012/19/UE, tj. do 14 sierpnia 2015 r. będą obowiązywać dotychczasowe poziomy odzysku i recyklingu. Od 15 sierpnia 2015 r. zostaną one zwiększone o 5 proc.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

 


Najważniejsze zmiany


W założeniach przewidziano przepisy ograniczające przemieszczanie się zużytego sprzętu, ale sprawnego (możliwego do ponownego wykorzystania). Przewożący taki sprzęt będzie musiał mieć dokumenty poświadczające, że jest to transport produktów, a nie odpadów. Jednocześnie wskazane zostaną sytuacje, w których transportujący nie będzie musiał posiadać wszystkich dokumentów, np. w przypadku przewożenia używanego sprzętu do naprawy na podstawie gwarancji.


Nowa ustawa zobowiąże sprzedawców detalicznych sprzętu elektrycznego i elektronicznego, prowadzących sklepy o powierzchni handlowej wynoszącej co najmniej 400 m kw., do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm. W praktyce oznacza to, że będzie można oddać do sklepu małe sprzęty np. suszarkę, elektryczną szczoteczkę do zębów - bez konieczności nabycia w nim nowego towaru. Obecnie sprzedawca (detaliczny i hurtowy) sprzętu elektronicznego i elektrycznego dla gospodarstw domowych musi nieodpłatnie przyjąć zużyty sprzęt za sprzedany nowy produkt.


Założono, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ) będzie mógł nakładać kary pieniężne na przedsiębiorcę, który w terminie ustawowym nie złoży sprawozdania z wykonania obowiązków określonych ustawą lub złoży sprawozdanie nierzetelne. Oznacza to, że GIOŚ w większym stopniu będzie kontrolował i monitorował obowiązek prawidłowego raportowania.


Przyjęto, że krajowy rejestr przedsiębiorców działających w branży sprzętu elektrycznego i elektronicznego będzie prowadzony przez marszałka województwa w systemie teleinformatycznym, co umożliwi elektroniczne wprowadzenie do niego informacji o prowadzonej działalności przez m.in.: wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zbierających zużyty sprzęt, prowadzących odzysk, w tym jego recykling. W rejestrze będą odnośniki do stron internetowych rejestrów prowadzonych w innych krajach unijnych. Pozwoli to ujednolicić te rejestry pod względem zawartości, formatu i częstotliwości informacji przekazywanych przez przedsiębiorców.


Ma być stworzony elektroniczny system monitoringu przemieszczania się zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dzięki temu możliwe będzie śledzenie jego drogi od momentu wytworzenia aż do ostatecznego zagospodarowania (recyklingu). Rozwiązanie to powinno ograniczyć tzw. szarą strefę na rynku gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, która dotyczy głównie wystawiania fikcyjnych dokumentów potwierdzających przetworzenie tych odpadów, bez rzeczywistego ich zebrania.


Nowa ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Przestanie jednocześnie obowiązywać regulacja z 2005 r.


Zobacz również:
Kary dla firm stosujących weksle pracownicze

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...