Polskie firmy chcą inwestować za granicą

Mimo kryzysu polskie firmy, zwłaszcza mniejsze, poszukują partnerów za granicą i chcą tam inwestować, dlatego należy im w tym pomóc – uważa Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. W jej ocenie należy obecnie postawić na promocję polskich firm za granicą, ale potrzebne jest do tego także działanie rządu, nie tylko samych przedsiębiorców.

Zdaniem Henryki Bochniarz obecnie wiele firm, nawet tych małych, chce ekspansji swoich produktów i pokazania swojego potencjału zagranicą.

 - Mniejsi przedsiębiorcy zaczynają rozglądać się za możliwościami zaistnienia zagranicą w różny sposób, chodzi tu i o sprzedaż swoich produktów, i poszukiwanie partnerów, wreszcie ewentualne inwestowanie - mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezydent PKPP Lewiatan. - Jest to dowód na to, że polska przedsiębiorczość się rozwija, mimo że wokół panuje recesja, a po drugie, że wychodzi z krajowego grajdołka, co dobrze o niej świadczy.

Henryka Bochniarz podkreśla, że należy obecnie pomóc firmom w promowaniu swoich produktów zagranicą.

 - Chodzi o to, aby te kontakty z zagranicą przyniosły konkretne efekty w postaci podpisanych umów - uważa.

Jej zdaniem potencjał polskich firm wciąż jest mało znany w Europie i na świecie. Nawet mimo tego, że od wielu lat należymy do NATO czy Unii Europejskiej. I to na atutach przedsiębiorczości należy skupić działania promocyjne.

 - Jeśli chcemy uciec od wizerunku Polski ziemniaka, wódki, Wałęsy - z całym szacunkiem, i papieża, to potrzebna jest bardzo silna promocja Polski - argumentuje prezydent PKPP. - Wszystko po to, aby wypromować obraz Polski jako nowoczesnego kraju, ludzi młodych i dobrze wyedukowanych.

Henryka Bochniarz jest zdania, że rząd powinien wspomóc firmy w promowaniu się zagranicą.

 - Przedsiębiorstwa same tego nie zrobią. My możemy podejmować niektóre działania na własną rękę, ale bez skoordynowanej akcji i bez działań rządu tego się po prostu nie da zrobić - podkreśla prezydent PKPP.

Polskim firmom sprzyjałoby również uporządkowanie krajowego podwórka. Chodzi o regulacje, które ułatwiłyby działalność gospodarczą i zmotywowały do jej rozwijania. Prezydent PKPP jest zdania, że obecne 55. miejsce Polski w najnowszym rankingu Doing Business, który ocenia warunki prowadzenia biznesu na świecie, to wciąż za mało. Mimo że Polska awansowała o pięć pozycji w porównaniu do poprzedniej edycji.

 - Nie jest wielkim sukcesem to, że Polska jest na 55., a nie jak wcześniej, na 60. miejscu w rankingu Doing Business, jeżeli chcemy rzeczywiście się rozwijać - zauważa Henryka Bochniarz. - A  mamy do nadrobienia ogromny dystans. Cieszymy się z tego, co jest, ale nie oszukujmy się, jeśli chodzi o produktywność, innowacyjność to ciągle nam daleko do światowej czołówki.

Polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne łącznie przekroczyły już 40 mld USD. Ponad 90 proc. z nich zrealizowano w Europie. Większość inwestycji to przetwórstwo przemysłowe i działalność usługowa, w szczególności nastawiona na usługi związane z obsługą działalności gospodarczej.




 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...