Skruszony uczestnik zmowy może liczyć na wyrozumiałość

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
rozwiń więcej
UOKiK pracuje nad wytycznymi w sprawie metody ustalania grzywien za udział w niedozwolonym porozumieniu. Połączenie nieuchronności sankcji z zagwarantowaniem przewidywalności oraz jednolitości orzecznictwa będzie miało pozytywny wpływ na efektywność walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami.

• Dlaczego zmowy cenowe pomiędzy przedsiębiorcami są tak niebezpieczne dla rynku?

- Trzeba zacząć od tego, że zmowy pomiędzy przedsiębiorcami, szczególnie te dotyczące cen, są jednym z najcięższych naruszeń prawa konkurencji. Są one wyjątkowo szkodliwe dla gospodarki, ponieważ prowadzą do eliminowania z rynku przedsiębiorców, szczególnie tych o mniejszym potencjale. Efektem jest zawsze wzrost cen oraz ograniczony wybór towarów i usług, co ważne dla konsumentów. Z tych właśnie powodów zwalczanie tego typu praktyk ma dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów priorytetowy charakter.

• Jakie działania może podjąć UOKiK wobec przedsiębiorców, którzy dopuszczają się takich niedozwolonych praktyk?

- Maksymalna wysokość kary, jaką możemy nałożyć, to 10 proc. przychodów, które przedsiębiorcy uczestniczący w kartelu osiągnęli w roku poprzedzającym rok wydania decyzji. Uregulowania, którymi dysponujemy, są w pełni spójne ze standardami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Wynikają one zarówno z Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jak i z rozwiązań przyjętych przez inne państwa członkowskie.

• Czy w Polsce istnieje potrzeba nowelizacji prawa w tym zakresie?

- Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów weszła w życie w kwietniu 2007 r. Uważam, że jest ona instrumentem prawnym, który pozwala na skuteczną walkę z kartelami. Natomiast teraz chcielibyśmy skoncentrować się na zwiększeniu efektywności wykrywania zmów.

• Jakie działania w chwili obecnej prowadzi Urząd, aby zwiększyćskuteczność walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami?

- Opowiadam się za surowszą polityką karania przedsiębiorców. Proszę pamiętać, że przepisy antymonopolowe obowiązują od 1990 roku. Obecnie w Urzędzie pracujemy nad wytycznymi w sprawie metody ustalania grzywien między innymi za udział w niedozwolonym porozumieniu. Połączenie nieuchronności sankcji z zagwarantowaniem przewidywalności oraz jednolitości orzecznictwa będzie miało pozytywny wpływ na efektywność. Powinno bowiem prowadzić do zainteresowania przedsiębiorców programem leniency skierowanym do uczestników karteli, którzy decydują się na współpracę z Urzędem w zamian za uniknięcie lub złagodzenie kary.

• Urząd przygotował spotkanie, podczas którego będą omawiane m.in. rozwiązania, jakie stosują inne kraje w walce z kartelami. Czy Polska będzie się na nich wzorować?

- Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ma jeszcze bardzo duży potencjał, który może być wykorzystany, interesują nas jednak rozwiązania, którymi dysponują inne państwa, również te pozaeuropejskie, np. Stany Zjednoczone. W tym kraju przepisy antymonopolowe w zakresie zwalczania zmów pomiędzy przedsiębiorcami mają charakter regulacji prawnokarnych. Dla przykładu - w USA osoba fizyczna, która doprowadziła do powstania kartelu, może zostać ukarana pozbawieniem wolności nawet do pięciu lat oraz karą pieniężną w kwocie do 1 mln dol. Kary więzienia w takich przypadkach obowiązują także w krajach europejskich, np. w Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Słowenii. Do wprowadzenia podobnych przepisów przygotowują się Czechy. Wymiana doświadczeń jest dla nas bardzo istotna, stąd właśnie idea konferencji, którą organizujemy już jutro. Jest to spotkanie międzynarodowe, poświęcone tematyce zwalczania zmów kartelowych w aspekcie programu leniency. W dalszej perspektywie nie możemy wykluczyć zmian w istniejących w naszym kraju regulacjach.

• Na czym polega program leniency?

- Program ten jest porównywany z instytucją świadka koronnego w prawie karnym. Polega on na tym, że przedsiębiorca, który uczestniczy w kartelu, może w zamian za to, że przyzna się do tego faktu urzędowi antymonopolowemu i dostarczy dowody wystarczające do stwierdzenia niedozwolonej praktyki albo przekaże prezesowi Urzędu inne istotne informacje, które mogą pomóc w prowadzeniu postępowania, zostać zwolniony od kary lub uzyskać jej istotne ograniczenie, w zależności od zakresu współpracy z Urzędem.

SZERSZA PERSPEKTYWA

Po raz pierwszy program leniency został wprowadzony w USA w 1978 roku. W latach 90. przyjęły go Kanada, Australia i Korea Południowa. W Europie prekursorem stosowania polityki łagodniejszego traktowania przedsiębiorców była Komisja Europejska, która 18 lipca 1996 r. wydała obwieszczenie w sprawie nienakładania i obniżania kar pieniężnych w sprawach kartelowych, toczących się w związku z naruszeniem przepisów prawa wspólnotowego. Od 2004 roku Komisja wydała 30 decyzji na podstawie informacji uzyskanych w ramach programu leniency. Czechy od 2001 roku miały cztery aplikacje, Słowenia od kwietnia 2008 r. żadnej, Austria od 2006 roku otrzymała 11 wniosków o złagodzenie kary za udział w porozumieniu.

Fot. Wojciech Górski

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel

prezes UOKiK od 4 czerwca 2008 r., doktor prawa, wykładowca prawa wspólnotowego oraz antymonopolowego na Uniwersytecie Warszawskim

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...