Organizacje odzysku pomagają firmom

Andrzej Okrasiński
rozwiń więcej
Ponad czterokrotnie w okresie od 2002 do 2005 roku zmniejszyły się wpływy z opłat produktowych. Coraz więcej opakowań zostaje poddanych recyklingowi. W wywiązaniu się przedsiębiorców ze swoich obowiązków pomagają organizacje odzysku.


Obowiązki dotyczące odzysku i recyklingu opakowań przez niektóre grupy przedsiębiorców zostały wprowadzone w 2002 roku. Wynikają z przepisów ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. nr 63, poz. 639 z późn. zm.). Na podstawie tych przepisów ustawowych działają w kraju również organizacje odzysku.


Obecnie działa 37 organizacji odzysku. Zajmują się organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych z odzyskiem. Głównie jest to działalność polegająca na recyklingu odpadów. Niekiedy prowadzą także edukację ekologiczną. Po zawarciu umowy pomiędzy organizacją odzysku a przedsiębiorcą, na którym ciąży obowiązek odzysku, taki prawny ciężar przechodzi na organizacje odzysku.


Zgodnie z ustawą każdy importer, wytwórca produktów, przedsiębiorca pakujący wyroby wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzający te towary na rynek wraz z opakowaniami oraz sprzedawca, w zasadzie właściciel sklepu wielkopowierzchniowego, jest zobowiązany do uiszczania od 2002 roku opłat produktowych. Jest ona uiszczana, jeżeli przedsiębiorca nie uzyska odpowiednich limitów odzysku opakowań. Istnieje jednak ustawowa możliwość uniknięcia płacenia opłat produktowych. Warunkiem jest poddanie recyklingowi odpowiedniej masy opakowań wprowadzonych przez przedsiębiorcę na rynek w danym roku, i rozliczenie się z nich przed urzędem marszałkowskim. Można to organizować samodzielnie. Można tego typu obowiązki odpłatnie przekazać organizacjom odzysku.


O ile jeszcze w 2002 roku przedsiębiorcy łącznie zapłacili około 12 mln zł z tytułu opłat produktowych, o tyle już w 2005 roku wynosiły tylko 2,5 mln zł. Do tej kwoty należy jeszcze - jak informuje Ministerstwo Środowiska - dodać około 10,5 mln zł. Jest to kwota opłat produktowych wpłacona wraz z odsetkami przez przedsiębiorców, którzy nie wywiązali się z obowiązku ustawowego, w terminie do 31 marca następującego po danym roku rozliczeniowym. Mimo tej dodatkowej sumy wpływy z opłat produktowych zmniejszają się. A przedsiębiorstwa mniej płacą. Jest to w dużej mierze zasługa poddania z roku na rok coraz większej masy opakowań recyklingowi. Coraz więcej przedsiębiorców przekazuje także swoje obowiązki organizacjom odzysku.



Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...