Za złe rozliczenia - kara

Brak przepisów przejściowych nie uzasadnia odstąpienia od ukarania podatnika, który źle obliczył podatek. W listopadzie 2004 r. urząd skarbowy przeprowadził kontrolę zeznania podatkowego jednej z tamtejszych spółek i uznał, że w rozliczeniu VAT za miesiące od kwietnia do września 2002 r. podatnicy popełnili błędy.



Urząd nakazał zapłacić różnicę między podatkiem zadeklarowanym przez podatnika a wyliczonym przez fiskusa. Dodatkowo, uzasadniając to przepisami ustawy o VAT, kaliski urząd nałożył na podatnika karę w wysokości 30 proc. podatku z roku, w którym podatnik popełnił błąd.

Podatnicy odwołali się od tej decyzji. Odwołanie uzasadnili tym, że w okresie, którego dotyczy sporna wysokość podatku, obowiązywała ustawa o podatku od towarów i usług z 8 stycznia 1993 roku. W momencie podjęcia decyzji o sankcji wobec spółki obowiązywała już ustawa o VAT z 11 marca 2004 r., a ustawodawca nie przygotował przepisów przejściowych dotyczących kar za złe obliczenie podatku. Odwołania nie uznano, stwierdzając, że przepisy zinterpretowano prawidłowo.

Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Sąd uznał, że ponieważ ustawa o VAT z 2004 roku, która zastąpiła ustawę z 1993 roku, dokładnie w taki sam sposób reguluje sprawę kar za złe obliczenie podatku, to nie ma podstaw do uwzględnienia skargi. Poznański WSA podkreślił, że wydanie innej decyzji w tej sprawie nieuczciwie różnicowałoby sytuację podatników.

Sygn. I SA /Po 1114/05


Tomasz Lisiecki

Moja firma
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej
16 kwi 2025

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?
14 kwi 2025

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby
14 kwi 2025

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]
10 kwi 2025

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie
10 kwi 2025

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]
09 kwi 2025

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?
07 kwi 2025

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?
04 kwi 2025

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna
02 kwi 2025

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy
11 kwi 2025

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

pokaż więcej
Proszę czekać...