Udane sposoby na zaskoczenie rywali

Polskie firmy w sferze pozyskiwania i opracowywania nowych technologii są w tyle nie tylko do wiodących krajów Unii Europejskiej, ale również nowych członków Wspólnoty, jak Czechy czy Węgry.
Udział wyrobów zaawansowanych technologicznie w eksporcie utrzymuje się od lat na poziomie 2–3 proc. przy średniej unijnej 20 proc. Wpływa to negatywnie na rentowność firm i ich możliwości rozwojowe w przyszłości. W światowej gospodarce XXI wieku to wiedza jest uznawana za najcenniejszy zasób, którego jakość decyduje o tempie rozwoju – podkreślają eksperci z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych.

Skąpe przedsiębiorstwa

Z analiz Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk wynika, że przy niskim poziomie nakładów ogółem na sektor badań i rozwoju (B+R) w ich strukturze przeważają nakłady z budżetu państwa, które stanowiły średnio ok. 62 proc. w latach 1995-2003, gdy nakłady przedsiębiorstw zaledwie 25 proc. Występują też tendencje do wzrostu nakładów ze strony organizacji międzynarodowych oraz instytucji zagranicznych (zwłaszcza z UE); wzrosły one od 1995 r. trzykrotnie, ale ich udział nie przekracza i tak 5 proc. Działalność innowacyjna w wielu działach przemysłu w Polsce polega głównie na nabywaniu nowoczesnych maszyn i urządzeń.
W Polsce udział nakładów przedsiębiorstw w PKB stanowi 1/10 udziału nakładów w krajach UE-15. Niższą pozycję ma tylko Cypr. Największy udział nakładów przedsiębiorstw na badania i rozwój w relacji do PKB ma w Europie Szwecja i Finlandia. Pocieszające, że dystans Polski do średniej europejskiej jest dużo mniejszy, jeżeli chodzi o nakłady na technologie informacyjne (IT). Jak wynika z raportu Rady Strategii Społeczno-Gospodarczej przy Radzie Ministrów wskaźnik (w latach 2003–2004) dla Polski wynosi 2,8 proc. PKB, natomiast średnia – zarówno dla UE-15 jak i UE-25 – 2,9 proc. PKB. Liderzy to Szwajcaria 4,2 proc., Wielka Brytania 4 proc., Szwecja 3,9 proc. oraz Holandia 3,5 proc.
Działalność innowacyjna w wielu działach przemysłu w Polsce polega głównie na nabywaniu nowoczesnych maszyn i urządzeń (62 proc.), co w kraju stojącym wobec konieczności szybkiego zmniejszenia luki technologicznej dzielącej od przemysłu krajów wysoko rozwiniętych jest działaniem racjonalnym. Niewiele, tylko 5 proc., wydaje się na zakup nowych technologii. Jeszcze mniej, 2 proc., przeznacza się na marketing nowych i zmodernizowanych wyrobów, co potem odbija się na wynikach handlu z zagranicą.

Nowe wyzwania

Efektywność ponoszonych nakładów jest dużym wyzwaniem dla wszystkich odpowiedzialnych za system wspierania i alokacji środków na sferę B+R. Niskie wskaźniki eksportu produktów wysokich technologii oraz udzielonych patentów (w 1995 r. – 1619, 2000 r. – 939, 2003 r. – 613, 2004 r. – 778) wskazują, że jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, zarówno od strony rozwiązań instytucjonalnych, jak i w zakresie poszukiwania nowych form finansowania i alokacji środków. Nadal 40 proc. wydatków pochłaniają badania podstawowe, nieukierunkowane na praktyczne zastosowanie.
W tym celu niezbędne jest m.in.:
• zwiększenie inwestycji,
• dekoncentracja nakładów,
• wyrównanie szans w dostępie do środków badawczych prywatnego i publicznego szkolnictwa wyższego,
• stworzenie sytemu skutecznej informacji o poziomie innowacyjności przedsiębiorstw dla poprawy alokacji środków finansowych.

Zbigniew Żukowski
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...