Agent na wyłączność

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
rozwiń więcej
Agent wyłączny poza prawem do wynagrodzenie określonego w umowie, ma także prawo do prowizji od umów zawartych bez jego udziału. / Fotolia
Kodeks cywilny w przepisach normujących umowę agencji przewiduje specjalną instytucję tzw. agencji wyłącznej. Dawniej agentem wyłącznym określało się agenta rejonowego ustanowionego dla "pewnego okręgu lub pewnego koła odbiorców". Agent taki mógł żądać dodatkowej prowizji nawet od umów, które zostały zawarte bez jego udziału, jeżeli klienci z którymi umowy zostały zawarte pochodzili o obszaru na którym agent miał wyłączność. Kogo dziś przepisy określają agentem wyłącznym?

O agencie wyłącznym mowa jest w art. 761 § 2 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem agentem wyłączny to ten, któremu przyznano prawo wyłączności w odniesieniu do oznaczonej grupy klientów lub obszaru geograficznego. Określenie czy agent jest agentem wyłącznym powinno znaleźć się w treści umowy agencyjnej.

Samo powierzenie agentowi w umowie oznaczonego obszaru geograficznego lub grupy klientów nie jest jednoznaczne z przyznaniem agentowi także prawa wyłączności w odniesieniu do tego obszaru lub grupy klientów, pomimo, iż strony zawarły umowę na piśmie pod rygorem nieważności. Dlatego warto w celu uniknięcia ewentualnych sporów na tym tle jasno sprecyzować w umowie, że agentowi w stosunku do określonego obszaru lub grupy klientów (lub kombinacji tych dwóch opcji) przysługuje prawo wyłączności.

Przeczytaj: Faktoring a forfaiting

Dlaczego warto być agentem wyłącznym?

Agent wyłączny poza prawem do wynagrodzenie określonego w umowie, ma także prawo do prowizji od umów zawartych bez jego udziału.

Kiedy agent wyłączny może żądać wynagrodzenia od umów zawartych bez jego udziału?

  • jeżeli do zawarcia umowy z klientem doszło bez udziału agenta w czasie trwania umowy agencyjnej oraz gdy;
  • jeżeli umowa została zawarta z klientem z przydzielonego mu obszaru geograficznego lub grupy klientów.

Zapoznaj się z wzorem umowy agencyjnej

Agent wyłączny może żądać prowizji od umów zawartych bez jego udziału w czasie trwania umowy agencyjnej z klientem z przydzielonego mu obszaru geograficznego nawet gdy strony w umowie wyłączyły prawo agenta wyłącznego do prowizji, wynika z to z bezwzględnie wiążącego charakteru przepisu przyznającego agentowi wyłącznemu prawo do prowizji tego tytułu.

Strony zawarły umowę agencyjną przyznając agentowi prawo wyłączności do określonego obszaru geograficznego w zakresie określonej grupy klientów. W umowie postanowiono jednak, że agentowi nie przysługuje wynagrodzenie od umów z tego obszaru zawartych w czasie trwania umowy agencyjnej bez udziału agenta. Czy postanowienie takie jest skuteczne? Nie. Prawo agenta wyłącznego do prowizji od umów zawartych bez jego udziału, ale w czasie trwania umowy agencyjnej z klientami z przydzielonego mu obszaru geograficznego lub grupy klientów, nie może zostać wyłączne w drodze umowy.

Porównaj: Zlecenie

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...