Jak należy podpisywać weksel?

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
rozwiń więcej
Jak należy podpisywać weksel? / Fot. Fotolia
Ważność weksla zależy od tego, czy zawiera podpis jego wystawcy. W przypadku braku podpisu nie powstanie zobowiązanie wekslowe. W jaki sposób zatem podpisywać weksel?

Zgodnie z orzecznictwem weksel, na którym nie ma podpisu wystawcy, jest nieważny. Jeżeli podpis wystawcy zostanie skreślony spowoduje to również nieważność weksla chyba, że na wekslu umieszczone są jeszcze podpisy innych osób jako wystawców. Wówczas tylko te osoby będą ponosić odpowiedzialność za zobowiązanie wekslowe. Należy także pamiętać, że podpis musi znajdować się na pierwszej stronie weksla i obejmować całą treść weksla. Najczęściej weksel podpisuje się na dole, z prawej strony. To oznacza, że podpisanie weksla w poprzek lub na odwrocie dokumentu powoduje jego unieważnienie.

W orzecznictwie wskazuje się także, że weksel może być podpisany przez tą samą osobę kilkakrotnie i nie spowoduje to jego nieważności. Często zdarza się również sytuacja, w której wystawca obok swojego nieczytelnego podpisu zamieszcza czytelnie swoje imię i nazwisko co powoduje, że identyfikacja wystawcy jest łatwiejsza.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Czy weksel in blanco jest zawsze skuteczny?

Weksel musi być podpisany własnoręcznie przez wystawcę i musi zawierać co najmniej jego nazwisko. Imię wystawcy nie stanowi koniecznego elementu podpisu. Można zatem je pominąć, napisać w skrócie lub podać tylko pierwszą literę imienia. Powyższa dowolność nie dotyczy nazwiska – nie można zatem ograniczyć się w podpisie do podania imienia i pierwszej litery nazwiska lub nie podać nazwiska wcale. Również umieszczenie parafy czyli znaku graficznego złożonego z inicjałów lub innego znaku graficznego, który nie jest podpisem unieważnia weksel. Można natomiast podpisać weksel w ten sposób, iż niektóre litery nazwiska będą pominięte, zwłaszcza końcówka nazwiska, jeżeli ten sposób podpisywania się jest charakterystyczny dla wystawcy. Podpis wówczas nie musi być czytelny. Wystarczy, by można było stwierdzić, iż podpis wykazuje cechy powtarzalności – tzn., że dana osoba ma zwyczaj w ten sposób się podpisywać co umożliwia jej identyfikację.

Również zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego 7 sędziów z dnia 30 grudnia 1993 r.(sygn. akt III CZP 146/93) podpis wystawcy weksla musi obejmować co najmniej nazwisko. Prawo wekslowe nie wymaga dla ważności weksla, aby podpis był czytelny. Podpis nieczytelny powinien jednak być złożony w formie zwykle używanej przez wystawę.

Jednakże dla pewności obrotu wekslowego i zapobieżeniu powstania wątpliwości oczywiście najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest gdy wystawca weksla będący osobą fizyczną, podpisze się czytelnie lub obok nieczytelnego podpisu napisze czytelnie swoje nazwisko.

Dochodzenie roszczeń z weksla w postępowaniu sądowym

Autor: Syuzanna Musfi – Aplikant radcowski

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...