Jakie są obszary zarządzania specjalisty ds. szkoleń e-learningowych?

Technologia e-learningu to wszelkiego rodzaju oprogramowanie (software) i sprzęt komputerowy (hardware) wykorzystywane do tworzenia różnego typu treści e-learningowych i odpowiedzialny za pracę z nimi.
Specjalista ds. szkoleń e-learningowych nie powinien dać się zamknąć w etykietce „IT”. Prawidłowo przeprowadzony program edukacyjny korzystający z narzędzi e-learningowych wpływa na psychologiczną stronę pracowników: na ich postawy do pracy, do własnego rozwoju, na przyjemność pracy oraz ambicję osiągania coraz lepszych wyników. Aby osiągnąć taki efekt, specjalista musi wpływać na sześć następujących obszarów: treść, technologię, kontekst, ludzi, komunikację, zachowania. Oto ich opis.

(1) Treści e-learningu to elektroniczne materiały edukacyjne udostępniane osobom uczącym się lub nauczanym. Nośnikiem tych materiałów mogą być płyty CD i DVD, różnego rodzaju aplikacje i narzędzia internetowe. Pod pojęciem treści należy rozumieć szeroko pojmowane materiały edukacyjne, zawierające nie tylko samą wiedzę, lecz także ćwiczenia czy sprawdziany.

Treści mogą przybierać formę zarówno zaawansowanych technologicznie materiałów dydaktycznych (np. animacji), jak i tekstu zamieszczonego w formacie .pdf, czy sprawdzonych, określonych zasobów internetowych. 

Polecamy: Dlaczego pracujemy lepiej,a zarabiamy gorzej?

Przykładem tego typu treści są między innymi:
• materiały do samokształcenia w formie tekstu lub tekstu z i lustracjami udostępniane w takich formatach, jak np. .doc, .pdf, .ppt,
• animacje,
• symulacje i gry edukacyjne,
• e-testy i e-ćwiczenia,
• e-booki i audiobooki,
• publikacje internetowe,
• wideokonferencje,
• podcasty i webcasty.

(2) Technologia e-learningu to wszelkiego rodzaju oprogramowanie (software) i sprzęt komputerowy (hardware) wykorzystywane do tworzenia różnego typu treści e-learningowych i odpowiedzialny za pracę z nimi. Software umożliwia stosowanie wszelkich form oraz trybów kształcenia na odległość. W szczególności jest to oprogramowanie przeznaczone do tworzenia e-szkoleń, platforma e-learningowa lub dowolnego rodzaju aplikacja wspomagająca. Hardware (sprzęt) jest przeznaczony do tworzenia oraz utrzymania infrastruktury technicznej konkretnego wdrożenia e-learningowego, są to głównie serwery, łącza itp.

(3) Kontekst e-learningu to warunki, w jakich wdrażane jest szkolenie, ze szczególnym uwzględnieniem:
• skali szkolenia czyli liczby użytkowników jednocześnie korzystających z e-szkolenia oraz ich rozproszenia terytorialnego,
• czasu trwania szkolenia,
• zakresu merytorycznego szkolenia,
• charakterystyki grupy docelowej,
• specyfiki przewidzianych treści.

Polecamy: Jak uniknąć błędów w komunikacji elektronicznej?

(4) Ludzie w e-learningu to grupa docelowych użytkowników danego szkolenia e-learningowego, charakteryzowana pod kątem następujących kryteriów:
• wieku,
• doświadczenia w korzystaniu z nauczania na odległość,
• rozproszenia terytorialnego,
• kompetencji informatycznych,
• czasu, jaki dana grupa może przeznaczyć na realizację e-szkolenia,
• nastawienia do nauczania na odległość.

(5) Komunikacja w e-learningu jest rozumiana zarówno jako komunikacja o szkoleniu, jak i komunikacja podczas szkolenia, przy czym:
• komunikacja o szkoleniu to sposób oraz forma przekazywania informacji o sposobie jego prowadzenia, celach, rezultatach oraz wszelkich istotnych informacjach grupie docelowej odbiorców oraz środowisku, w którym odbywa się szkolenie, a także przekaz informacji od odbiorców, którego celem jest zebranie opinii przydatnych do doskonalenia kursu,
• komunikacja podczas szkolenia to sposób, forma oraz zasady porozumiewania się jego uczestników, z uwzględnieniem ich różnych grup, np. komunikacja na poziomie trener-kursant, kursant-kursant.

(6) Zachowania w e-learningu to określenie różnego typu zachowań psycho-społecznych występujących podczas szkolenia, związanych z postrzeganiem, rozumieniem oraz odczuwaniem szkolenia e-learningowego przez jego uczestników oraz ich otoczenie.

Wymienione powyżej obszary - elementy e-learningu – wpływają wzajemnie na siebie i wzajemnie się przenikają. Zakończone sukcesem wdrożenie jakiegokolwiek kursu e-learningowego, niezależnie od typu organizacji (przedsiębiorstwo, uczelnia), w jakiej jest on wdrażany, nie może odbyć się bez uwzględnienia któregokolwiek z nich.

Fragment pochodzi z książki „E-learning. Tajniki edukacji na odległość” Marleny Plebańskiej (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...