Czy wiesz, że polecając filmiki znajomym na Facebooku łamiesz prawo!

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
rozwiń więcej
Podstawową kwestią przy publikowaniu różnych utworów jest posiadanie do nich praw.
Każdy z nas jako użytkownik portalów społecznościowych poleca linki do filmów, czy innych treści zamieszczonych w Internecie. Utwory takie są niekiedy przedmiotem własności intelektualnej. Osoby uprawnione mogą więc wystąpić z roszczeniem wobec internauty, który rozpowszechnia treści.

Zgodnie z badaniami Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2010 roku, liczba użytkowników Facebooka w Polsce sięga prawie 6,5 miliona. Wielu spośród nich zamieszcza na swoich profilach prywatnych i firmowych linki do filmików, czy treści dostępnych w Internecie. Niewielu jednak ma świadomość, że mogą łamać prawo. Treści te mogą być bowiem przedmiotami własności intelektualnej. Osoba uprawniona do rozporządzania taką własnością ma prawo wystąpić do użytkownika z odpowiednimi roszczeniami.

- Portale społecznościowe są specyficznymi serwisami internetowymi, w których mamy do czynienia z utworami rozpowszechnianymi zarówno przez operatora, zarządzającego portalem oraz samych użytkowników. Wzajemne udostępniane filmów, czy zdjęć jest jednak możliwe jedynie na podstawie licencji, udzielanej zarówno przez operatorów jak i internautów korzystających z danego serwisu. Podstawowym dokumentem regulującym te kwestie jest zazwyczaj regulamin portalu – mówi Marcin Berlak, aplikant radcowski w Kancelarii Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.

Przeczytaj również: Wykorzystywanie zdjęć na stronach internetowych

Podstawową kwestią przy publikowaniu różnych utworów jest posiadanie do nich. Powszechną praktyką wśród operatorów portali społecznościowych jest w związku zatem zamieszczanie w regulaminach specjalnych oświadczeń. Zgodnie z nimi, użytkownik publikując utwór w serwisie, potwierdza, że dysponuje stosownymi prawami do niego. Jednocześnie udziela operatorowi licencji na dalszą ich dystrybucję. Akceptacja regulaminu, a tym samym oświadczenia, przez internautę jest przeważnie warunkiem koniecznym do założenia profilu na serwisie.

- Jeśli użytkownik udostępni treść, do której nie ma prawa, wówczas odpowiedzialność ponosi zarówno on, jak i operator serwisu. Pamiętać jednak należy, że odpowiedzialność podmiotu zarządzającego portalem ulega wyłączeniu, gdy uniemożliwi on dostęp do utworu. Operator realizuje to po otrzymaniu urzędowego zawiadomienia, lub wiarygodnej informacji o bezprawnych charakterze treści – dodaje Marcin Berlak.

Polecamy Prawo autorskie w sieci

Jak wskazuje m.in. ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych podmiot uprawniony do danego utworu może wystąpić do osoby rozpowszechniającej go bez licencji z roszczeniami. Zaliczyć do nich można np. żądanie: zaniechania udostępniania treści, naprawy wyrządzonej szkody lub wydania uzyskanych korzyści.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...