Powierzchnia reklamowa strony internetowej podlega rozliczeniu z fiskusem

Powierzchnia reklamowa strony internetowej podlega rozliczeniu z fiskusem. / fot. Fotolia
Osoby prowadzące strony internetowe dla zwiększenia zysku wynajmują firmom powierzchnie przeznaczone na reklamy. Muszą jednak pamiętać, że taki zabieg podlega rozliczeniu z fiskusem. Osoby fizyczne mogą rozliczać się w formie ryczałtu ze stawką 8,5 proc.

Osoba fizyczna, która posiada swoją stronę internetową czy też prowadzi internetowy blog, często udostępnia kawałek powierzchni swojej witryny pod reklamę. Bloger podpisuje umowę z przedsiębiorcą chcącym promować swoją firmę, na blogu pojawia się reklama firmy, a wynagrodzenie jest uzależnione od liczby kliknięć. Fiskus do tej pory kwalifikował uzyskane przez osobę fizyczną przychody z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej jako przychody z innych źródeł, opodatkowane progresywnym podatkiem dochodowym ze stawkami 18-proc. i 32-proc.

Niedawno ryczałt niemożliwy

W interpretacji  indywidualnej z dnia 05.03.2014r. o sygn. ILPB1/415-1348/13-2/TW Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu fiskus rozstrzygnął sprawę podpisanej umowy o udostępnianie, która upoważniała firmę do pełnej kontroli nad wyświetlaniem reklamy, podejmowania decyzji, w którym miejscu reklama ma się wyświetlać, a właścicielowi strony przydzielała wynagrodzenie. Urząd skarbowy uznał, że do rozliczenia przychodu z tej umowy właściciel strony nie może wybrać ryczałtu od dzierżawy, ponieważ umowa nie ma cech umowy dzierżawy. Stanowi umowę nienazwaną, w której stosunki prawne łączące strony umowy strony kreują w sposób dowolny i odpowiadający im. Poza tym, takiego zysku nie można rozliczyć w ramach dzierżawy czy najmu, gdyż witryna internetowa nie jest rzeczą.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Czy ryczałt jest najlepszą formą opodatkowania?

Legalne opodatkowanie ryczałtem

Na ryczałt w przypadku udostępniania przestrzeni internetowej zgadzały się z kolei sądy. Orzeknięto, że umowa udostępniania powierzchni internetowej pod reklamę co prawda jest umową nienazwaną, ale jest podobna do umowy dzierżawy czy najmu. Ponadto, zdaniem sądów co prawda nie następuje tu ani dzierżawa ani najem jakieś rzeczy, ale ma miejsce oddanie do użytkowania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni witryny.

Odmienne stanowisko fiskusa i orzecznictwa zmuszały właścicieli stron internetowych do korzystania z drogi sądowej, aby móc rozliczać się z udostępnienia części strony w formie ryczałtu ze stawką 8,5-proc. Na korzyść podatników spór rozstrzygnął we wrześniu br. Minister Finansów, wydając interpretację ogólną, pozwalającą osobom fizycznym zarządzającym stronami internetowymi zaliczać wynagrodzenie otrzymywane z tytułu udostępnienia kawałka strony pod reklamę do tego samego źródła przychodów, co najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze. To zaś daje możliwość opodatkowania zysków z takich umów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W przeciwieństwie do interpretacji indywidualnej, interpretacja ogólna fiskus kieruje do wszystkich podatników w celu jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Jest ona dla wszystkich podatników zabezpieczeniem przed ryzykiem podjęcia niewłaściwych decyzji podatkowych

Zobacz: Przejście z ryczałtu na skalę podatkową

Autorzy: Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
rozwiń więcej
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...