Jak przeprowadzić prezentację?

Adam Stolarzewicz
rozwiń więcej
Nie obawiaj się stanąć na środku, pokazać wszystkim wyraźnie i skupić na sobie uwagę całego zarządu.
Poznaliśmy już tajniki dobrego przygotowania prezentacji. Pora abyśmy zajęli się samym wystąpieniem.

O czym należy pamiętać podczas prowadzenia prezentacji?

  • zadbaj o profesjonalizm,
  • bądź wyrazisty i widoczny,
  • skupiaj się na konkretach,
  • bądź przygotowany na dodatkowe pytania dotyczące np. źródeł poszczególnych informacji,
  • nie zasłaniaj sobą plansz, slajdów czy innych prezentowanych materiałów,
  • mów wyraźnie i z odpowiednią głośnością,
  • wyraźnie podkreśl czego oczekujesz od odbiorców

Bądź profesjonalistą

Estetycznie przygotowane materiały, spójność graficzna i zgodność ze standardami Twojej firmy, poprawność wykorzystywanych zwrotów (szczególnie jeśli wykorzystujesz żargon z obszaru biznesu) – to elementy, które na samym początku budują wrażenie, które albo wspomoże Twoją prezentację, albo też będzie dla niej sporym utrudnieniem.

Bądź wyrazisty i widoczny

Nie obawiaj się stanąć na środku, pokazać wszystkim wyraźnie i skupić na sobie uwagę całego zarządu. Nie ma gorszej rzeczy, niż pojawiający się na spotkaniach zarządu eksperci, którzy starają się chować z boku, stawać niepewnie, czy też mówić nie zdecydowanym głosem. Przemawiasz przed członkami zarządu, osobami, które doszły na szczyt tej organizacji – osoby te przyzwyczajone są do przeprowadzania profesjonalnych prezentacji – i tego samego oczekują od Ciebie jako przedstawiającego.

Skupiaj się na konkretach

Nigdy nie obawiaj się, że Twoja prezentacja może być za krótka. Zdecydowanie więcej osiągniesz jeśli w sposób konkretny i zwięzły przedstawisz prezentowane informacje niż jeśli będziesz starał się popisywać zbyt rozbudowaną elokwencją językową, wzbogaconą barwnymi opisami rzeczywistości – nie ma bowiem nic gorszego niż pierwsze „a może konkretniej” które pewnie w takiej sytuacji prędzej czy później usłyszysz.

Porównaj: Jak rozplanowywać dokumenty w Wordzie?

Bądź przygotowany na dodatkowe pytania

Podczas prezentacji warto zadbać o to aby móc precyzyjnie i bezbłędnie wyjaśniać skąd biorą się poszczególne informacje i przytaczane dane. Pamiętaj aby były powoływać się na wiarygodne źródła oraz precyzyjne wyliczenia. Nie zawsze trzeba je umieszczać w prezentacji, ale warto mieć je ze sobą na wypadek, gdyby uczestnicy Twojej prezentacji byli zainteresowani szczegółowymi informacjami. W prezentacji umieść jedynie najważniejsze informacje.

Nie zasłaniaj sobą plansz, slajdów...

Stres towarzyszący często prelegentom powoduje, że w „ferworze walki” prezentacyjnej zapominamy o tym, że czasami za nami, nad nami lub obok nas jest wyświetlony (lub ustawiony) prezentowany materiał. Dbajmy o to, aby nie zasłaniać sobą prezentowanych treści, nie przechodzić zbyt często przed wyświetlanym obrazem oraz nie zasłaniać jego poszczególnych części.

Mów wyraźnie

Ze wszystkich przytaczanych przez nas porad, ta niewątpliwie najsilniej zależy od własnych uwarunkować prowadzącego prezentację. Ale i w tym obszarze można udoskonalić posiadane wrodzone kompetencje. Często nasi klienci korzystają z możliwości wzmocnienia swoich umiejętności poprzez odpowiednie zajęcia z logopedą, specjalne ćwiczenia na poprawę dykcji czy też emisji głosu. Twój głos oraz sposób jego wykorzystywania podczas prezentacji zawsze mogą dodatkowo wzmocnić Twój profesjonalny wizerunek.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Wyraźnie podkreśl czego oczekujesz od odbiorców

Na zakończenie – pozostaw członkom zarządu prawo podjęcia odpowiedniej decyzji – pamiętaj jednak o tym, aby precyzyjnie określić czego od nich oczekujesz i w miarę możliwości przedstaw swoje rekomendacje. Jesteś ekspertem w obszarze HR i zarząd oczekuje do Ciebie przedstawienia Twojego punktu widzenia i Twoich zaleceń – pamiętaj – Ty rekomendujesz – Zarząd podejmuje decyzję.

Mam nadzieję, że dzięki temu krótkiemu przypomnieniu będzie nam łatwiej przygotowywać i przeprowadzać prezentacje przed członkami zarządów, realizować nasze wspaniałe HR-owe idee oraz doskonałe projekty dotyczące zarządzania tym najważniejszym kapitałem każdej firmy – kapitałem intelektualnym.

Artykuł ukazał się w DZIENNIK-u, Dodatek Praca
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...