Oferta firm outsourcingowych wciąż jednak pozostaje dość standardowa i ograniczona w stosunku do rosnących wymagań klientów, którymi są już nie tylko małe, lokalne firmy, ale coraz częściej średnie i duże przedsiębiorstwa, firmy o międzynarodowej skali działania, wielooddziałowe czy wręcz grupy kapitałowe. Powszechne staje się oczekiwanie, iż firma outsourcingowa nie tylko zadba o elektroniczny obieg dokumentów i informacji oraz poprawnie rozliczy podatki, ale także np. scentralizuje księgowość grupy kapitałowej, doradzi jak pozyskać finansowanie inwestycji, przygotuje biznes plany, wspomoże we wdrożeniu modelu controllingu czy Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
Zobacz: Dział zewnętrzny czy wewnętrzny, które z rozwiązań jest bezpieczniejsze dla firmy
Innowacje
Istnieje grono dostawców usług outsourcingowych starających już nie tyle nadążać co wręcz wyprzedzać trendy i wymagania stawiane przez rynek klientów. Firmy te wykazują dużą znajomość wymagań klientów, zachodzących u nich procesów, posiadają wypracowaną przez lata doświadczeń kompleksową ofertę ściśle dopasowaną do potrzeb rynku firm wymagających najlepszych standardów w obsłudze księgowej, płacowej i doradczej. Outsourcing on-line w najbliższym czasie będzie standardem we współpracy na linii klient – usługodawca. Dostrzega to coraz więcej firm outsourcingowych inwestując w różnego rodzaju narzędzia ułatwiające tego rodzaju współpracę.
Czy tylko dla małych firm?
Outsourcing finansów i księgowości najczęściej spotykany jest w w mikro i małych przedsiębiorstwach, często rozpoczynających działalność. To naturalne zjawisko wynikające z wysokich kosztów organizacji własnego działu księgowego (koszty zatrudnienia, narzędzi informatycznych, kosztów innych związanych z funkcjonowaniem działu). Dotychczas częstokroć firmy, których skala działania znacznie wzrosła czy w wyniku tak powszechnych w ostatnich latach konsolidacji i różnego rodzaju transakcji kapitałowych urosły do znacznych rozmiarów, często wielofirmowych i wielooddziałowych organizacji czy grup kapitałowych. Najczęstszym powodem decyzji o tworzeniu własnego działu księgowego był fakt, iż dostawca usług nie nadążał swoim rozwojem i kompetencjami za organizacją i wymaganiami klienta. Najczęściej jednak okazuje się, że tworzenie własnego działu księgowego nie rozwiązuje problemu, który tkwi w wiedzy i kompletacjach pracowników.
Polecamy: Procedury zawierania umów outsourcingowych
Aktualna rzeczywistość pokazuje, iż nawet największe, międzynarodowe koncerny (Philip Morris, Ahold, Electrolux i wiele innych) budują zewnętrzne centra outsourcingu księgowego i z powodzeniem optymalizują w ten sposób koszty obsługi tych procesów w skali międzynarodowej. Jest to zatem ogólnoświatowy trend zarówno wśród małych, średnich jak i dużych firm czy korporacji. Istnieją już także i rodzime firmy księgowe, które dzięki doświadczeniu w pracy z dużymi klientami, wypracowanej metodyce i odpowiednim kompetencjom oraz technologiom są w stanie realizować efektywne usługi outsourcingu dla dużych organizacji.
Panta rei
„Wszystko płynie” – rynek usług outsourcingu finansów i księgowości rozwija się i żyje tak jak klienci, którzy z niego korzystają. Niewątpliwie jest to jedna z najbardziej rozwojowych gałęzi gospodarki, która pozwala optymalizować koszty przedsiębiorstw i jest kwalifikowana przez wielu przedsiębiorców jako jeden z ich „sposobów na kryzys”. Polski rynek firm sektora finansów i księgowości, jak widać na przykładach rodzimych firm, kreuje nowe technologie, nowe trendy w świadczeniu usług i potrafi sprostać wysokim wymaganiom klientów. Dopóki te wymagania będą rosły i będą się zmieniać – firmy outsourcingowe będą musiały nieustannie monitorować potrzeby rynku i doskonalić swoje kompetencje, ofertę i metody działania.