Dział zewnętrzny czy wewnętrzny, które z rozwiązań jest bezpieczniejsze dla firmy

Eksperci z FPA Group
rozwiń więcej
Kolejnym czynnikiem przemawiającym za podjęciem decyzji o przekazaniu administracji kadrowo-płacowej firmie zewnętrznej jest zachowanie poufności danych o wynagrodzeniach. / inforCMS
Jednym z problemów we właściwym prowadzeniu administracji jest interpretacja przepisów z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych oraz przepisów podatkowych. Przedsiębiorstwo decydujące się na outsourcing kadrowo-płacowy w dużym zakresie redukuje ryzyko związane z błędną interpretacją odpowiednich aktów prawnych.

Odpowiedzialność za ten aspekt administracji jest przenoszona na dostawcę usług outsourcingowych, który dysponując wiedzą w tym zakresie (know how), minimalizuje to ryzyko. Częste zmiany przepisów w zakresie dotyczącym zatrudnianych pracowników, zmuszają pracodawcę do ciągłego ich śledzenia oraz dostosowywania do nich własnych wewnętrznych procedur. Wiąże się to z ryzykiem popełnienia błędu, który w skutkach może być dla pracodawcy dość kosztowny lub niekorzystnie wpłynąć na jego wizerunek na rynku.

Pracodawca musi znać przepisy

W ostatnich latach w Polsce można było obserwować skutki nieznajomości przepisów przez pracodawców i w efekcie, jak niekorzystny wpływ miało to dla ich wizerunku. Pomijając fakt świadomego łamania przepisów przez pracodawców, najczęstszą przyczyną takich zdarzeń była nieznajomość odpowiednich regulacji przez kadrę menedżerską, a także brak świadomości konsekwencji niektórych działań.

Przekazanie spraw kadrowo-płacowych firmie outsourcingowej umożliwia na bieżąco kontrolowanie, przez pracowników dostawcy usług, prawidłowości przestrzegania prawa w firmie, a tym samym ochroną wizerunku firmy i uniknięcie zbędnych kosztów (mandaty, procesy sądowe, etc.). Oczywistą sprawą jest, że przekazanie tych zagadnień na zewnątrz doświadczonej firmie, zatrudniającej wykwalifikowany personel nie daje stuprocentowej pewności uniknięcia błędów i pomyłek. Jednak zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa i znacząco obniża ryzyko. Ponadto outsourcerzy, w celu zabezpieczenia swoich interesów na wypadek popełnionych błędów wykupują wysokie polisy ubezpieczeniowe od odpowiedzialności cywilnej na co prowadząc działalność gospodarczą zazwyczaj nikt nie decyduje się. Gdy wybiera się dostawcę usług outsourcingowych, fakt wykupienia przez niego takiej polisy dodatkowo zapewnia nas o powadze firmy i jej profesjonalizmie.

Zobacz: Jakie są strategie wyboru odpowiedniej formy outsourcingu?

Kolejnym czynnikiem przemawiającym za podjęciem decyzji o przekazaniu administracji kadrowo-płacowej firmie zewnętrznej jest zachowanie poufności danych o wynagrodzeniach. Obecnie niezwykle ważne jest, aby takie dane nie wydostawały się na zewnątrz firmy i co równie istotne, nie migrowały wewnątrz organizacji. W umowie o świadczenie takich usług warto zawrzeć zapis, że dostawca zobowiązuje się do zachowania pełnej poufności przekazywanych mu danych w okresie trwania umowy, jak również po jej rozwiązaniu. Jeśli klient chce mieć całkowitą pewność zachowania poufności danych, a outsourcer to zapewnia, istnieje możliwość dodania do umowy zapisu o karze umownej na wypadek ich ujawnienia. Należy też pamiętać, iż w sytuacji faktycznego naruszenia poufności danych, firma składająca pozew do sądu będzie musiała przedstawić dowody, że to właśnie dostawca usług outsourcingowych dopuścił się naruszenia zapisów zawartych w umowie.

Oddać kadry outsourcerowi, czy nie...

Wyobraźmy sobie, że przez przypadek lub celowo, dane o wynagrodzeniach zostają ujawnione wewnątrz firmy. Na pewno nie będzie miało to pozytywnego wpływu na atmosferę w pracy i nastroje pracowników. Jak wiadomo, wynagrodzenia w większości organizacji są zróżnicowane i często na stanowiskach o podobnym zakresie obowiązków występują dość duże różnice. Oczywiście większym zagrożeniem dla biznesu jako całości jest ujawnienie danych o wynagrodzeniach na zewnątrz przedsiębiorstwa. Nie dość, że może to negatywnie wpływać na wizerunek firmy, to również może obniżyć jej konkurencyjność na rynku.

Zobacz: Wybór firmy outsourcingowej

Podjęcie decyzji o przekazaniu spraw kadrowo-płacowych na zewnątrz jest bardzo trudne. Wiążą się z tym konkretne ryzyka, ale również korzyści. Z punktu widzenia zabezpieczenia interesów organizacji w zakresie bezpieczeństwa realizowanych procesów, a także poufności „wrażliwych” informacji, jest to dobre rozwiązanie. Dostawca usług outsourcingowych ponosi zdecydowanie większą odpowiedzialność za zabezpieczenie odpowiednich informacji i procesów aniżeli pracownik wewnątrz firmy. Tym samym nie wywiązania się z umowy o świadczenie usługi outsourcingowej przez dostawcę może mieć dla niego poważne konsekwencje. Ten fakt daje dodatkowo pewność, że dostawca dołoży wszelkich starań by wywiązać się z umowy.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...