Polska liderem outsourcingu

FC NIKMARK
Agencja Marketingowa
rozwiń więcej
Polska liderem outsourcingu / Fotolia
Polska jest liderem outsourcingu w Europie Środkowo-Wschodniej. I pomimo, że outsourcing wywodzi się z Indii, to właśnie Polska staje się jednym z najważniejszych centrów outsourcingowych na świecie. Trzymamy się w ścisłej czołówce obok, wspomnianych już Indii oraz Brazylii, Chin i Filipin.

Zjawisko outsourcingu nie jest w Polsce zupełnie nowe, pojawiło się w naszym kraju już w latach 90-tych XX wieku, ale okres wzmożonego zainteresowania i rozwoju przypada dopiero na rok 2010 i trwa nieprzerwanie do dziś. Tyle w temacie teorii outsourcingu.

A jak wygląda praktyka i ile korzyści z outsourcingu może mieć polska Mała Firma?

Obserwując rynek wnikliwie szybko dojdziemy do bardzo pozytywnych wniosków. Po pierwsze dla osób zainteresowanych tą branżą, czyli specjalistów, managerów, jak i osób szukających dopiero doświadczenia, praca na pewno się znajdzie. Gdy przyjrzymy się statystykom, liczba osób zatrudnionych w tym sektorze przekroczyła już 100 tyś i stale rośnie. Po drugie, co okaże się bardzo istotne z punktu widzenia zleceniodawcy, czyli małej firmy, w Polsce możemy znaleźć partnerów, którzy są wyspecjalizowani w bardzo wąskich i trudnych dziedzinach biznesu i skorzystać z ich fachowej wiedzy, know-how i zasobów ludzkich. Specjalizacja firm świadczących usługi outsourcingowe wiąże się ze wzrostem ich przydatności w biznesie, jak również z dostosowaniem oferty także do mniejszych podmiotów rynkowych, które do tej pory nie były dostrzegane. Rynek usług outsourcingowych staje się coraz bardziej konkurencyjny, dzięki czemu profesjonalne usługi dostępne są w coraz lepszej jakości.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Małe przedsiębiorstwa skorzystają najwięcej

Bardzo ważny z punktu widzenia małych firm jest właśnie fakt, że specjalistyczne usługi outsourcingowe są coraz bardziej popularne, a dzięki temu bardziej dostępne. Firmy zajmujące się outsourcingiem wybierają coraz węższe dziedziny biznesu, stale podnoszą swoje kompetencje, przez co podwykonawcom można zlecić już nie tylko proste usługi, np. ochroniarskie, czystościowe, ale również bardziej złożone, takie jak marketing, sprzedaż czy nawet działalność badawczo – rozwojową. Rynek usług outsourcingowych rozwija się, w efekcie staje się więc przyjazny dla małych firm. Dla przykładu usługi typu call center do niedawna wykorzystywane były głównie do obsługi sprzedaży w sektorze bankowym czy telekomunikacji przez międzynarodowe korporacje. Obecnie małe organizacje mogą z sukcesem wydzielić na zewnątrz obsługę sprzedażową. To ważne, że w dzisiejszych czasach opłaca się wydzielić obsługę nawet bardzo małych projektów wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym.

Outsourcing druku w firmie

Outsourcing teraz też dla najmniejszych

W małych organizacjach problemem jest pozyskanie wysoko wykwalifikowanej kadry z zakresu

księgowości, prawa, IT, marketingu czy sprzedaży. Fachowcy z tych dziedzin dużo kosztują, a żeby stać się samowystarczalnym i móc zatrudnić kogoś na etat trzeba mieć zasobny portfel. Warto więc pomyśleć o tym, aby wydzielić je z przedsiębiorstwa, bo ogranicza to znacznie koszty stałe, oszczędza bezcenny czas i daje możliwość dostępu do zasobów wiedzy outsourcera. Wdrożenie outsourcingu pozwala na elastyczną kontrolę kosztów przez wprowadzenie do organizacji zewnętrznych zasobów tylko w wymaganym zakresie np. przez rozliczanie godzinowe, projektowe, zadaniowe czasem nawet prowizyjne. Kupujemy tyle usług ile nam w danym momencie potrzeba. Takie rozwiązanie nie obciąża budżetu, odpowiada na potrzeby sezonowe, wprowadza powiew świeżości. W związki z tym nie dziwi fakt, że cieszy się uzasadnionym coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Warto mieć świadomość, że outsourcing pozwala na oszczędności nawet do 20%-50%, w porównaniu z kosztami utrzymania własnego zespołu specjalistów w firmie.

Outsourcing controllingu - porada

Autor: Dorota Zielińska

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...