Dostęp do internetu - zachowanie e-klientów

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
rozwiń więcej
E-klient / Fotolia
Rozwój dziennikarstwa internetowego jest zależny od rozwoju, popularności Internetu i sieci mobilnych. W ostatnich latach wzrost liczby użytkowników rocznie ocenia się na ok 20% (jest to około 10 mln użytkowników w kraju). Ponad 40% gospodarstw domowych ma stały dostęp do Internetu, ponad 2,5 mln mieszkańców ma dostęp poprzez sieci komórkowe.

Zgodnie z prognozami UKE  w najbliższych latach wzrost dostępu przez sieci ruchome ocenia się na 10-15%. Równocześnie wzrasta zainteresowanie  wśród gospodarstw domowych sieciami ruchomymi. Najważniejszym argumentem jest mobilność takich sieci.

STACJONARNY DOSTĘP DO INTERNETU               55%

MOBILNY DOSTĘP DO INTERNETU          30%

BEZPRZEWODOWY DOSTĘP DO INTERNETU       15%

DANE: UKE

Internet staje się największym i najpopularniejszym źródłem informacji. Ponad 2/3 internautów  korzysta z sieci codziennie, najczęściej w domu (80%). 

Dla wydawnictw coraz większe znaczenie ma e-handel,  kolportaż poprzez sieć www lub dostęp mobilny staje się popularny i powszechny. W Polsce liczba  e-klientów to 9 mln osób. Prognozy wzrostu to około 4%. Wydawnictwa internetowe chcą skorzystać na rozwoju rynku online, zdobyć nowych czytelników i nowe rynki. Obecnie brak projektów online jest dużym obciążeniem dla wydawnictw, zarzuca się im brak innowacyjności, brak odpowiednich treści i form przekazu.

Ograniczeniem dla rynku online jest brak zaufania czytelników do portalu (w zakresie realizacji zamówienia i płatności). Dotyczy to jednak mniejszych portali i firm. W ostatnich latach wzrost wydatków online ocenia się na 20%.

Sprzedaż magazynów  poprzez sieć online ocenia się na 2-3% rynku e-handlu. Wartość ta wzrasta od lat, prognozuje się utrzymanie wzrostu. Konsumenci wybierając rynek internetowy kierują się oszczędnością czasu, wygodą oraz dostępnością produktów (24h). Atutem jest możliwość zapoznania się z ofertą i dostęp do informacji. Ważne na rynku online dla wielu konsumentów jest dostęp do informacji od innych użytkowników. Klienci chętnie korzystają z porównania cen oraz próbek danego produktu (fragmenty publikacji).

Zobacz: Outsourcing - czy się opłaca?


Wydawnictwa internetowe muszą dostosować się do wymogów rynku handlu online  i wymagań rynku e-klientów. Prezentacja oferty, stały dostęp do danych jest wymaganiem niezbędnym. Często dla zachęty wprowadza się komentarze i oceny czytelników oraz prezentacje fragmentów magazynów i publikacji. 

Badania rynku online pokazują co najczęściej zniechęca do zakupów. Brak kontaktu z obsługą portalu i brak danych o produkcie. Brak zaufania do sprzedającego jest głównym zarzutem klientów. Wydawnictwa muszą odpowiednio zaprezentować się dla wzbudzenia zaufania. Konsumenci oceniają płatności internetowe jako ryzykowne, zaufanie do takich kanałów transakcji jednak wzrasta.

Czytelnicy chętniej korzystają z portali o bogatej ofercie. Obok portali wydawniczych szukane są portale pośredniczące, zbiorcze (magazyny online, treści płatne, portale płatne). Bogata oferta wzbudza zainteresowanie i zaufanie.

Na rynku informacji ważna jest marka produktu i marka sprzedawcy. E-klient szuka uznanej marki, która gwarantuje jakość, pewność usługi, produktu i jakość obsługi klienta.  Cena jest oceniana w drugiej kolejności.

Wydawnictwa internetowe muszą liczyć się z profilem czytelnika rynku online. Osoby powyżej 45 roku życia w 55% nie korzystają z handlu internetowego, powyżej 55 roku życia tylko 11% wykorzystuje ten kanał sprzedaży. Wzrost zainteresowania e-handlem  w ostatnich latach ocenia się na 25%. Najszybciej rynek rozwija się dla osób w wieku 35-44.  Najwyższe wykorzystanie tego kanału dotyczy osób w wieku 16-34 lat.

Zobacz: Dlaczego warto inwestować w szkolenia pracowników?

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...