Czy integracja pracowników może zwiększyć zyski firmy?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
rozwiń więcej
Imprezy integracyjne. pracownik, przedsiębiorstwo.
Człowiek, by lepiej pracować, potrzebuje czegoś więcej niż tylko pieniędzy. Pracownik dużo bardziej docenia nagrodę w postaci pochwały od szefa, miłą atmosferę w pracy czy dodatkowe świadczenia, niż wzrost wynagrodzenia. Dlatego też bardzo trudno utrzymać najlepszych i najbardziej wydajnych pracowników. Menedżerowie poszukują nowych, innowacyjnych sposobów motywowania. Jednym z nich są imprezy integracyjne.

Coraz częściej stają się one czynnikiem wpływającym na sukces firmy. Są nowym sposobem relacji międzyludzkich. Pomagają nie tylko oddzielić pracę od prywatności i rozrywki, ale pokazują, że szef, poza biurem, nie wzbudza strachu,  a współpracownicy są świetnymi towarzyszami niejednej zabawy. Jeżeli przedsięwzięcie jest zorganizowane w sposób przemyślany, to może stać się czynnikiem wpływającym na wzrost zysków firmy.

Team Building

Najważniejszym zadaniem imprez integracyjnych jest jednak budowanie zespołu, czyli Team Building. Rezultatem powinno być stworzenie porozumienia między pracownikami - dobrej komunikacji, która jest podstawą każdego zespołu. Budowa więzi interpersonalnych nie musi mieć charakteru jedynie zawodowego, ale także prywatny i osobisty. Grupa pracowników wraz z kierownictwem i szefem może lepiej się poznać i nawiązać nić porozumienia.

Pracownicy to szkielet każdej firmy. Powinna to być silna, odporna na stres grupa, która nie poddaje się naciskom, dobrze czująca się we własnym towarzystwie, umiejąca wzajemnie współpracować. Tego typu imprezy mogą doprowadzić do integracji zespołu, wzmocnić atmosferę zaufania, poprawić kreatywność jednostek oraz wydajność całej grupy oraz stymulować zdrową rywalizację, co w przyszłości może zaowocować świetnymi wynikami całego przedsiębiorstwa. Niejednokrotnie pozwalają one obudzić w pracowniku siłę walki, otworzyć się na innych ludzi oraz nowe pomysły.

 Imprezy integracyjno-motywacyjne

Przy organizowaniu imprez integracyjnych i motywacyjnych podstawą jest określenie ich celu oraz rozpoznanie potrzeb, jakie dana firma wysuwa wobec swoich pracowników. Należy ustalić, co chcemy osiągnąć i do kogo chcemy trafić. Następnie trzeba ocenić możliwości realizacji tych celów i całego planu imprezy. Stworzenie inicjatywy, którą pracownicy i klienci danej firmy będą wspominać przez lata, to ciężkie zadanie - zwłaszcza, że trudno jest trafić w każde gusta i zadowolić wszystkich uczestników.

Innym celem imprez mających integrować zespół pracowników jest motywacja, czyli system pobudzający zespół do efektywnego wykonywania zadań i obowiązków, by osiągnąć wyznaczone cele firmy. Ten szczególny rodzaj przedsięwzięcia dedykowany jest dla pracowników firmy oraz kluczowych klientów. Służy wiec podniesieniu wydajności pracowników bądź, w przypadku klientów, zachęty do współpracy biznesowej, umocnienia więzi z marką i produktem oraz wzrostu poziomu satysfakcji z wykonywanych usług. Ponadto inicjatywy tego typu budują pozytywny wizerunek firmy

Zobacz: Czy warto szkolić pracownika?

Nie bez znaczenia jest również to, że dobrze skonstruowany i odpowiednio przeprowadzony program motywacyjny sam się finansuje. Jeśli nagroda jest ukazana we właściwy, atrakcyjny sposób, a zainteresowanie nią umiejętnie podtrzymane, pracownicy podwajają swe siły i wypracowują dla firmy dodatkowe profity. Ich motywacja do dalszej pracy i zyski firmy rosną, a uczestnicy imprez wiedzą, że ich pracę ktoś docenia i wynagradza - w zupełnie nietypowy i niezapomniany sposób. Mowa tu nie tylko o zyskach materialnych, ale także o integracji oraz zwiększeniu lojalności pracowników.

Ryzyko niepowodzenia

Źle zorganizowane imprezy integracyjne i motywacyjne mogą przynieść więcej strat niż korzyści, zarówno dla firmy, jak i dla pracowników. Przedsiębiorstwo może stracić dużą sumę pieniędzy, która mogłaby zostać lepiej zainwestowana. Dla pracowników to strata psychiczna - mogą utracić wiarę w firmę, a co za tym idzie motywację i chęć do dalszej owocnej pracy. Należy więc uważać, aby imprezy, które mają motywować, nie odniosły wręcz odwrotnego skutku, a te które mają integrować, nie skłóciły wszystkich ze wszystkimi.

Trzeba zatem pamiętać, że aby spełniały one swoją funkcję, muszą być projektowane pod konkretny produkt i firmę. Bardzo ważną kwestią jest dobór profesjonalnej i rzetelnej firmy, która pomoże nam w zorganizowaniu takiej imprezy.

Pomysł na imprezę firmową

Powodzenie przedsięwzięcia zależy od indywidualnego podejścia i metod postępowania z pracownikiem. Należy zdecydować, czy będą to zabawy plenerowe, wieczorowe spotkanie o określonej tematyce, a może krótszy lub dłuższy pobyt na wspólnym urlopie. Obecnie oferta na rynku stwarza ogromną liczbę możliwości, co stwarza problem z wykreowaniem własnej wizji. Najpopularniejsze są te, które wykorzystują niekonwencjonalne formy aktywnego wypoczynku: paintball, quady, zorbing, jazda na skuterach, gra w piłkę plażową i nożną, loty balonem i szybowcem, ogniska. Innowacyjną i wysublimowaną formą są gry scenariuszowe, czyli zabawy, w których uczestnicy działają według określonego scenariusza, by osiągnąć wyznaczony cel.

Grupa zostaje podzielona na kilkuosobowe zespoły, którym przedstawiony zostaje scenariusz przewodni, zgodnie z którym muszą się przemieszczać i odkrywać kolejne szczegóły, dzięki czemu będą w stanie odkrywać kolejne elementy układanki i wyprzedzając inne grupy doprowadzić zabawę do końca. Po drodze czeka ich mnóstwo niespodzianek oraz zadań, które trzeba wykonać. Często wykorzystuje się motywy przemieszczania w czasie i przestrzeni, a uzupełnieniem są różne akcesoria, gadżety i stroje. Gry opierają się na oryginalnych pomysłach dostosowanych do potrzeb i wymagań klientów. Niejednokrotnie zaskakują niespodziewanymi zwrotami akcji i niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. Zaawansowane formy tego typu imprez uwzględniają łączenie gier scenariuszowych z paintballem czy strzelnicą. Uczestnicy muszą w pełni zaangażować się w przedsięwzięcie, wykazując się kreatywnością, wiedzą oraz sprawnością fizyczną i intelektualną.

Tego typu działania dodatkowo mogą również wyłonić liderów, którzy najefektywniej je realizują, odznaczają się cechami przywódczymi i umiejętnie zarządzają pracą całego zespołu. Ilu menedżerów, tyle różnych koncepcji. Według badań Polskiej Organizacji Turystycznej na rynku turystyki biznesowej 30% stanowią imprezy integracyjne i motywacyjne. W zdecydowanej większości mają one charakter kameralny. Liczba uczestników nie przekracza 50 osób, nie trwają one dłużej niż 2 dni i organizowane są głównie w weekendy, w hotelach lub innych obiektach użyteczności publicznej.

Impreza integracyjna z perspektywy pracownika

Jak podaje agencja Show Service, dla pracowników taka forma rozrywki stanowi nagrodę za dobrze wykonywaną pracę. Zależy im na więzi i utożsamianiu się z firmą, ale potrzebują inicjatywy menedżera. Dla ponad 80% są one pomocne w nawiązywaniu bliższych kontaktów interpersonalnych. Model, który odpowiada największej liczbie badanych, to najpierw aktywnie spędzony czas, a potem relaks. Oczekują oni przede wszystkim integracji, ciekawych atrakcji oraz możliwości spędzenia czasu  z innymi współpracownikami.

Budujący jest fakt, że ważniejsze jest dla nich polepszanie relacji międzyludzkich, a nie praktyczne aspekty imprezy (lokalizacja, wyszukane rozrywki, jedzenie, alkohol). 90% respondentów odrzuciło formę oficjalną, a za najlepszą uznali dobrą zabawę. Zgrany zespół to skarb dla każdego menadżera. Warto więc połączyć przyjemne z pożytecznym i po szkoleniu zapewnić profesjonalną imprezę integracyjną. Satysfakcja pracowników będzie wówczas gwarantowana.

Zobacz serwis: Zarządzanie zespołem

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...