Organizacja jako maszyna – krótki opis metafory przydatnej w zarządzaniu

Pracownik podpisujący umowę powinien dokładnie wiedzieć jak wygląda praca i dlaczego tak jest i się nie zmieni.
U podstaw tej koncepcji leży chęć zbudowania organizacji działającej mechanistycznie, w której reakcje na działania kierownictwa mają charakter deterministyczny (czyli przewidywalny i pewny). Człowiek – jako społeczna tkanka organizacji – jest potraktowany jako obiekt, którego zachowanie jesteśmy w stanie zdeterminować działaniami kierowniczymi.

Warunki wykorzystania te metafory w firmie to:
1) stabilne otoczenie rynkowe i technologiczne tzn. takie które bardzo rzadko zmienia swoje potrzeby i wymagania odnośnie jakości produktów (rynkowe) oraz które opiera się na drobnych innowacjach przyrostowych jeśli chodzi o technologię produkcji (technologiczne),
2) powtarzalność i rutynowość realizowanych zadań,
3) nagradzania jest precyzja realizacji zadań, nie zaś udoskonalenia,
4) mała dojrzałość pracowników w obszarze kwalifikacji i integracji z firmą,
5) duży dystans kwalifikacyjny między pracownikami a kadrą menedżerską,
6) dominacja słabo zaspokojonych, standardowych potrzeb podstawowych pracowników, przez co pracownicy zachowują się ulegle i w sposób przewidywalny.

Charakterystyka organizacji jako „maszyny”:

  • Ze względu na stabilność otoczenia organizacja ma charakter zamknięty, nie ma bowiem potrzeby przystosowywania się do zmian warunków zewnętrznych. Mamy tu jedynie do czynienia z dążeniem do perfekcji w zakresie wewnętrznego jej funkcjonowania. Rodzi to statyczność i brak elastyczności.
  • Celem całościowym jest perfekcyjność i efektywność w realizacji powtarzalnych produktów lub usług.
  • Głęboki i stabilny podział zadań ma umożliwić szybsze opanowanie pracy. Pomaga w tym też bardzo wysoka formalizacja.
  • Milcząco przyjmuje się założenie, że sprawna realizacja indywidualnych zadań na poszczególnych stanowiskach zapewnia realizację celów całej organizacji. Całość jest prostą sumą części.
  • Istnieje bardzo wyraźny hierarchiczny podział ról między stanowiska kierownicze i wykonawcze. Pozycja organizacyjna stanowi tu podstawowe źródło władzy.
  • W rozwiązaniach organizacyjnych dominują struktury smukłe o wysokim poziomie scentralizowania. Przepływ informacji ma charakter głównie pionowy i sformalizowany.
  • Od pracownika oczekuje się posłusznej realizacji zadań zgodnie z procedurami. Zadania wymagające kreatywności są w tej koncepcji przypisane stanowiskom kierowniczym.
  • Człowiek jest traktowany jako jednostka X – bez kwalifikacji, niechętna do pracy, wymagająca nadzoru. Skutkuje to autorytarnym stylem kierowania i przewagą bodźców ekonomicznych.

Przeczytaj również: Jakie są pożądane cechy lidera?

Należy mieć świadomość ograniczeń wynikających z wykorzystania tej metafory tj.:
1) trudności w reagowaniu organizacji na zmienne warunki otoczenia,
2) powstanie bezwzględnej, bezmyślnej organizacji,
3) odgórne założenie pełnej zgodności celów pojedynczych stanowisk z celami całej firmy,
4) dehumanizacja i bierność szczególnie niższych szczebli.

Rodzi się zatem praktyczne pytanie: kiedy budowano organizacje zgodnie z metaforą „maszyny” i czy ta metafora może być (co do swych podstawowych zasad) wciąż skuteczna w XXI wieku?

Otóż klasycy ideowo powiązani z tą metaforą (H. Ford, F.W. Taylor, H. Fayol, M. Weber) w sposób w pełni świadomy chcieli uczynić z organizacji mechanizm działający w sposób deterministyczny i bez zakłóceń. Ludzi chciano ukształtować na wzór perfekcyjnych mechanizmów.

Polecamy serwis Szkolenia

Wydaje się, że to podejście zawsze będzie aktualne na części rynków – tam gdzie wojna cenowa jest zażarta i nieubłagana, tam gdzie konsumenci są na tyle wyedukowani, że nie kupują produktów o zbyt dobrych parametrach, tam gdzie procedury działania są na tyle wyśrubowane i ustalone że koszt polepszenia procedur byłby ekonomicznie nieopłacalny miejsca (np. na smaczny chleb wystarczy mąka jakości 90% zamiast mąki jakości 97%, do pracy w hipermarketach wystarczy podstawowa znajomość matematyki i niewielkie obycie z ludźmi, w barach szybkiej obsługi zasady działania opisuje zwykle podręcznik franczyzowy i nie ma miejsca na inwencję własną poszczególnych pracowników, w wydziałach utrzymania ruchu kolejowego i lotniczego).

Zupełnie inną sprawą są oczekiwania pracowników, którzy mogą być przyzwyczajeni do warunków pracy rodem z innego rodzaju firm i „surowe” warunki w firmach o orientacji mechanistycznej uważają za naruszenie zasad dobrego traktowania. Dlatego ważne jest, by edukować pracowników ZANIM zostaną przyjęci do pracy. Pracownik podpisujący umowę powinien dokładnie wiedzieć jak wygląda praca i dlaczego tak jest i się nie zmieni.

Autor:

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...