Czym jest aromarketing

Katarzyna Gara
rozwiń więcej
Czym jest aromarketing
Wzrok, słuch i smak to zmysły powszechnie wykorzystywane przez marketingowców. Do świadomości klienta można jednak dotrzeć w nieco inny sposób – poprzez zapach. Potrzebna jest do tego wiedza o znaczeniu zmysłu powonienia dla człowieka. Zajmuje się tym aromarketing czyli nowoczesne narzędzie marketingowe.

Spójny obraz firmy

Do tej pory, aby dotrzeć do świadomości klienta wykorzystywano jedynie dwa zmysły, wzrok i słuch. Już dawno udowodniono, że wywoływanie odpowiednich stanów emocjonalnych wpływa na decyzje handlowe nabywców produktu. Dziś coraz więcej firm stawia na zapach i do swojej strategii marketingowej włącza aromarketing. Aby uzyskać jeden spójny obraz danej marki potrzebna jest kombinacja obrazu, dźwięku i zapachu.

Silne działanie

Większość marek, które istnieją na polskim rynku niewiele się od siebie różni. Ciężko przyciągnąć klienta jeśli na rynku istnieje całe mnóstwo bardzo podobnych produktów. Niedawno przeprowadzone badania dowiodły, że aż na 75 % naszych emocji wpływa zapach. Działa on na człowieka bardzo silnie, przywołuje konkretne skojarzenia. Z tego właśnie powodu zmysł powonienia zaczął być wykorzystywany w strategiach marketingowych najbardziej znanych marek.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Nowa strategia marketingowa

Aromarketing stał się nadzieją na pozyskiwanie nowych klientów. Ta nowa strategia marketingowa polega na przykład na aromatyzowaniu pomieszczeń firmy. Aby zachęcić do kupna danego produktu zapach powinien być odpowiednio dobrany. Branża aromarketingowa zajmuje się starannym dostosowaniem zapachu do całościowej komunikacji marketingowej firmy. Odpowiednio pobudzony zmysł powonienia może wywierać pozytywny wpływ na emocje.

Emocje zaś w największym stopniu wpływają na nasze zachowanie. Przyjemny zapach zachęca do dłuższego przebywania w firmie co może w znaczący sposób wpływać na nasze decyzje zakupowe. Skłania także do rychłego powrotu do aromatyzowanego pomieszczenia.

Pozytywny wizerunek i zwiększenie zysku

Stosownie dobrany zapach ma również wpływ na wizerunek firmy. Świadczy o jej prestiżu, a także jakości produktów i świadczonych usług. Unikatowość zapachu buduje siłę danej marki. Celem każdego przedsiębiorstwa jest zwiększenie obrotów i zysków. Aromarketing pozwala na jego lepszą realizację, a zarazem uprzyjemnia atmosferę pracy. Umiejętne oddziaływanie na emocje, za pomocą zapachów staje się przynoszącym zyski narzędziem marketingowym.

Polecamy: Reklama w Internecie

Korzystaj zanim skorzystają inni

Aby skutecznie walczyć z konkurencją należy wykorzystywać wszelkie dostępne środki. Aromarketing wydaje się w tym wypadku bardzo przydatny. Odpowiednio wykorzystany niewątpliwie przyniesie firmie pozytywne efekty. Doświadczenia z przeszłości uczą, że warto stawiać na innowacyjność.

Opisywane nowe narzędzie marketingowe już dzisiaj staje się coraz bardziej popularne, a w przyszłości będzie najprawdopodobniej powszechnie wykorzystywane. Lepiej więc wyprzedzić konkurencję i czerpać profity z aromarketingu już teraz.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...