Kodeksy etyki w reklamie

Martyna Wosion
rozwiń więcej
Kodeksy etyki w reklamie
Prawo reklamy jest bardzo szerokie. Prawidłowe korzystanie z tego typu regulacji utrudnia fakt, że przepisy są rozproszone po wielu ustawach, kodeksach etyki itp. Dużą rolę w kwestii reklamy odgrywają także tzw. kodeksy etyki.

Kodeksy etyki reklamy są dość nietypowymi dokumentami – nie są przepisami narzucanymi z góry przez rząd – najczęściej są to zasady uchwalone bezpośrednio przez reklamodawców. Celem jest promocja odpowiedzialnej i rozsądnej reklamy, a także zwrócenie uwagi na jej misje.

Wśród najważniejszych kodeksów reklamy wymienia się Normy Postępowania Amerykańskiego Stowarzyszenia Agencji Reklamowych oraz Międzynarodowy Kodeks Reklamy. Polskie „wydanie” tego typu kodeksu zostało uchwalone w 1997 r. przez krajowy oddział Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.

Ogólne ustalenia kodeksów zbiegają się z przepisami ustaw. Często są to niemal dosłowne powtórzenia, jak np. regulacje reklamy kierowanej do dzieci.

Przykładowo w Kodeksie Etyki Reklamy zabroniono reklamy dyskryminującej, nakłaniającej do przemocy, wywołującej nieuzasadniony lęk. Z drugiej strony Kodeks ten neguje realizację reklamy w sposób, który mógłby powodować uszczerbek na obiektach o znaczeniu historycznym lub artystycznym. Ponadto reklamy wykorzystujące wizerunek zwierząt powinna cechować powściągliwość, tak aby zwierzęta nie były przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania.

Zobacz też: Czym zajmuje się IAA

Analiza postanowień kodeksów pozwala wysunąć generalne, podstawowe zasady: 

  •  zgodność reklamy z prawem oraz przyjętymi obyczajami;
  •  uczciwość i prawdziwość przekazów reklamowych;
  •  prowadzenie działalności reklamowej z należytym poczuciem odpowiedzialności, z szacunkiem dla odbiorcy oraz przestrzeganiem reguł uczciwej konkurencji.

Pewną innowacją w zakresie uregulowań dotyczących reklamy jest Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy zewnętrznej.

Reklama zewnętrzna zdefiniowana została jako wszelkie formy powiadomienia z użyciem nośników reklamy zewnętrznej, o usługach, towarze lub ruchu społecznym, jawnie pochodzące od zamawiającego i przez niego opłacone w celu promocji jego produktów lub usług. Wspomniane nośniki reklamy zewnętrznej to tablicy, szyldy, banery, billboardy, neony czyli w zasadzie wszystko to, z czym spotykamy się codziennie na ulicach.

Kodeks ten określa miejsca, gdzie tego typu nośniki mogą być umieszczane, odległości między reklamą różnych firm itp.

Jedną z najpopularniejszych organizacji, zajmującej się promowaniem uczciwej, rzetelnej reklamy jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Powstało ono w latach 40 – tych ubiegłego wieku i w chwili obecnej ma ponad sto przedstawicielstw na całym świecie. 

Polecamy serwis: Kodeksy

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...