Ochrona firm przed oszustwami marketingowymi

Oszustwa marketingowe
Komisja Europejska zaprezentowała szereg działań mających na celu wyeliminowanie oszustw marketingowych grożących przedsiębiorcom. Jakie działania mają uchronić przedsiębiorców przed oszustwami marketingowymi?

27 listopada 2012 r.  Komisja Europejska przedstawiła szereg działań mających na celu wyeliminowanie oszustw marketingowych, takich jak praktyki stosowane przez nieuczciwe przedsiębiorstwa oferujące wprowadzające w błąd wpisy do katalogów biznesowych. Celem jest lepsza ochrona przedsiębiorstw, osób prowadzących własną działalność i organizacji pozarządowych w całej Europie przed nieuczciwymi podmiotami, które prowadzą działalność niezgodnie z regułami rynkowymi i stosują wprowadzające w błąd praktyki marketingowe, takie jak wysyłanie formularzy z prośbą o pozornie bezpłatną aktualizację informacji w spisie przedsiębiorstw, a następnie naliczanie opłat rocznych. Małe przedsiębiorstwa są szczególnie narażone na działania oszustów, którzy często działają w ramach innej jurysdykcji w UE, co utrudnia egzekwowanie przepisów. Komisja w związku z tym zapowiedziała, że zamierza wzmocnić obowiązujące prawodawstwo (dyrektywa 2006/114/WE dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej), aby w wyraźny sposób zakazać praktyk, takich jak ukrywanie zamiarów handlowych komunikatu, przy jednoczesnym wzmocnieniu egzekwowania przepisów w sprawach transgranicznych.

Jedynie jednolite ogólnoeuropejskie przepisy umożliwią nam zwalczanie oszustw zorientowanych na przedsiębiorstwa i zagwarantują, że sprawcy nie będą mogli ukryć się za granicami innego państwa. Dlatego też przedstawiamy dziś niniejszy kompleksowy plan - powiedziała wiceprzewodnicząca Viviane Reding, komisarz UE ds. sprawiedliwości. Musimy powstrzymać praktyki nieuczciwych przedsiębiorstw, takie jak wprowadzające w błąd wpisy do katalogów biznesowych, fałszywe faktury i podobne oszustwa. Małe przedsiębiorstwa stanowią trzon europejskiej gospodarki i nie mogą sobie pozwolić na to, by tracić środki na rzecz oszustów wyłudzających pieniądze. Jesteśmy zdeterminowani, aby poprawić bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej w Europie.

Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej


Każdego dnia unijne przedsiębiorstwa, osoby prowadzące własną działalność i organizacje społeczeństwa obywatelskiego padają ofiarą oszustw marketingowych. Oszustwa te obejmują zróżnicowane działania - od przedstawiania fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji dotyczących usługi do wysłania ofert przedstawionych jako faktury lub wprowadzające w błąd formularze dotyczące aktualizacji danych w branżowych katalogach firm. Statystyki wskazują na nową tendencję, która może mieć wpływ na działalność gospodarczą na całym świecie. Wraz z rozpowszechnieniem technik marketingu masowego, najbardziej aktywne podmioty oferujące wprowadzające w błąd katalogi branżowe mogą, według doniesień, wysyłać do 6 milionów formularzy rocznie. Straty finansowe dla poszczególnych przedsiębiorstwach wynikające z działalności nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów biznesowych szacuje się w skali od 1 000 euro do 5000 euro rocznie dla poszczególnych spółek. 23 miliony małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Europie stanowią 99% przedsiębiorstw UE i stworzyły 85% nowych miejsc pracy netto w UE w latach 2002 – 2010. Są one kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost gospodarczy, a ich prawa powinny być chronione.

Komisja opublikowała strategię (komunikat), która przedstawia szczegółowy wykaz działań do podjęcia w przyszłości w celu zwiększenia ochrony przedsiębiorstw:

1. Przegląd zasad zakazujących stosowania pewnych praktyk, w celu wzmocnienia tych zasad

  • W celu zwiększenia pewności prawnej oraz zagwarantowania braku luk prawnych, niektóre praktyki wyraźnie wprowadzające w błąd, takie jak działania nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów biznesowych, zostaną wyraźnie zakazane, dzięki czemu podmioty będą natychmiastowo poinformowane, że praktyki te są objęte dyrektywą dotyczącą reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej i tym samym są niezgodne z prawem.
  • W celu zagwarantowania, że przepisy przestrzegane są przez wszystkie podmioty, Komisja przewiduje zaostrzenie sankcji w przypadku naruszenia prawa. Państwa członkowskie będą musiały dopilnować, aby ich przepisy przewidywały skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje.

2. Wzmocnienie egzekwowania przepisów dotyczących wprowadzających w błąd praktyk handlowych w sprawach transgranicznych:

  • Każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do wyznaczenia organu wykonawczego posiadającego niezbędne kompetencje, aby zagwarantować, że przepisy są stosowane również w relacjach handlowych między przedsiębiorstwami. W chwili obecnej nie wszystkie państwa UE to zapewniają.
  • Komisja ustanowi procedury współpracy pomiędzy organami wykonawczymi. Sieć organów wykonawczych umożliwi odpowiednim organom, takim jak agencje ds. konkurencji lub ds. ochrony konsumentów, wymianę informacji, możliwość uzyskania pomocy transgranicznej i powstrzymanie wprowadzających w błąd praktyk mających wpływ na przedsiębiorstwa.

W celu aktualizacji obowiązujących przepisów, po przeprowadzeniu dogłębnej oceny skutków w 2013 r. Komisja planuje przedstawić odpowiedni wniosek.

Działania Komisji prowadzone są w następstwie sondażu Parlamentu Europejskiego oraz publicznych konsultacji (zob. IP/11/1224), w których przedsiębiorstwa wszystkich rozmiarów i ze wszystkich sektorów zdecydowanie zaapelowały o zwiększenie ochrony na szczeblu UE przeciwko wprowadzającym w błąd praktykom marketingowym zorientowanym w szczególności na przedsiębiorstwa. 84% respondentów opowiedziało się za unijnymi przepisami wymierzonymi przeciwko najbardziej szkodliwym praktykom handlowym mającym negatywny wpływ na przedsiębiorstwa.

Zobacz: Przedsiębiorcy zadowoleni z trzeciej ustawy deregulacyjnej


Kontekst

Prawodawstwo UE dotyczące reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej (dyrektywa 2006/114/WE z dnia 12 grudnia 2006 r.) określa minimalne, ogólnoeuropejskie normy prawne ochrony działalności gospodarczej przed wprowadzającymi w błąd praktykami marketingowymi. Normy te dają pewność, że w reklamie porównawczej porównuje się rzeczy do siebie podobne, nie oczernia się znaków towarowych innych przedsiębiorstw i nie wprowadza się zamieszania wśród handlowców.

Istnieje kilka wprowadzających w błąd praktyk marketingowych stosowanych przez nieuczciwych sprzedawców na ogromną skalę. Najczęstsze oszustwa opierają się na wspólnym podstawowym systemie: nieuczciwy podmiot nakłania ofiarę do wyrażenia zgody i rzekomego zawarcia umowy. W zamian świadczy ograniczone usługi po wygórowanej cenie i na podstawie nieuczciwych warunków umownych, albo w ogóle ich nie świadczy. Następnie podmiot wprowadzający w błąd wykorzystuje wszelkie możliwe środki w celu wyegzekwowania płatności.

Często stosowany system obejmuje nieuczciwe przedsiębiorstwa oferujące wpisy do katalogów biznesowych, wysyłające formularze do podmiotów gospodarczych (takich jak właściciele sklepów, architekci lub lekarze) z prośbą o pozornie bezpłatną aktualizację swoich danych. Po podpisaniu ofiara jest następnie informowana o fakcie podpisania umowy oraz o wysokości znacznych rocznych opłat. Ogólnoeuropejski sondaż udokumentował 13 000 skarg dotyczących oszustw w dziedzinie katalogów firm – które mogą stanowić jedynie czubek góry lodowej. W tym kontekście skuteczne egzekwowanie przepisów UE jest obecnie trudne w przypadku, gdy ofiara i przestępcą pochodzą z dwóch różnych krajów UE.

Również Parlament Europejski wielokrotnie podkreślał znaczenie tej kwestii. Problem nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów branżowych był w szczególności podstawą przyjęcia dwóch rezolucji Parlamentu Europejskiego, pierwszej w 2008 r., a drugiej nie tak dawno w dniu 9 czerwca 2011 r.

Zobacz serwis: Mała firma

Źródło: Komisja Europejska

Moja firma
Fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną? Ekspertka krytycznie o planach Ministerstwa Finansów
28 wrz 2024

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. Zdaniem ekspertki dr Anny Marii Panasiuk proponowane przez resort finansów zmiany idą za daleko, a ich wprowadzenie może doprowadzić do tego, że fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną.

Rewolucja w VAT dla małych podatników: nowe zwolnienie podmiotowe daje korzyść w obrotach z zagranicą
27 wrz 2024

To będzie rewolucyjna nowelizacja ustawy VAT. Teraz nawet niewielka sprzedaż zagranicę np. przez platformę internetową wymusza płacenie VAT – formalnie nawet od osób nie prowadzących działalność gospodarczą i fiskus może skutecznie podatku dochodzić.

Już 400 tysięcy firm wpisanych na listy dłużników. Jak odzyskiwać zaległe pieniądze?
26 wrz 2024

W Polsce na listy dłużników wpisanych jest już 400 tysięcy firm. Najtrudniej jest w branży meblarskiej, transportowej, budowlanej i IT. Aż 27% dłużników nie płaci zobowiązań nie dlatego, że nie ma pieniędzy, ale dlatego że ma złe intencje. Takie alarmujące dane podaje Skaner MŚP 2024 dla BIG InfoMonitor. Jak odzyskiwać zaległe pieniądze? 

Właściciele wiodących firm rodzinnych na Kongresie 4 GENERATIONS w Fabryce Norblina w Warszawie
26 wrz 2024

Według badań Instytutu Biznesu Rodzinnego i GUS-u w Polsce jest nawet 2,2 mln firm, w których większościowe udziały ma rodzina: „rodzina biznesowa”. To nowe pojęcie wprowadzone przez IBR, ale stare w swoim znaczeniu, struktura oparta na więzach krwi i wspólnym zaangażowaniu w biznes, która może trwać przez pokolenia. Właśnie rodziny biznesowe spotkają się na Kongresie 4 GENERATIONS.

Powódź uniemożliwia realizację umowy? Sprawdź co można zrobić [Przykłady]
25 wrz 2024

Jak powódź wpływa na wykonanie świadczeń umownych? Kiedy niezbędne będą rozstrzygnięcia poczynione przez sąd? Aktualne przepisy na praktycznych przykładach omawia radca Prawny Zbigniew Cieślak z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Umowa czy kontrakt? Różnice, o których powinni wiedzieć HR-owcy i menedżerowie
24 wrz 2024

Współczesne realia biznesowe wymagają od organizacji elastyczności w zarządzaniu ludźmi, szczególnie na stanowiskach menedżerskich. W Polsce istnieją dwa główne rodzaje umów, na podstawie których można zatrudniać menedżerów: umowa o pracę oraz kontrakt menedżerski (umowa zlecenie). Oba typy umów różnią się w wielu aspektach, dlatego działy HR powinny znać różnice między nimi, aby podjąć świadomą decyzję co do formy zatrudnienia menedżera.

Handel fałszywymi opiniami w internecie [RAPORT]
25 wrz 2024

Firmy sprzedające w sieci walczą coraz zacieklej o klientów. A ponieważ aż 95% internautów przed zakupem sprawdza recenzje, to niektóre e-sklepy sięgają po nieuczciwe praktyki. Jak wynika z najnowszych danych TrustMate, blisko dwa tysięcy sklepów online w Polsce kupuje fikcyjne recenzje. Proceder ma miejsce, pomimo że kary za takie praktyki sięgają do 10% obrotu e-sklepów. Czy problem narasta? Jak można się przed nim bronić?

Już od 1 listopada 2024 r., z tym wnioskiem, blisko 2 mln przedsiębiorców, będzie mogło obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Wakacje składkowe 2024 i 2025
28 wrz 2024

Od grudnia 2024 r. – na podstawie wniosku złożonego w listopadzie br. – blisko 2 mln przedsiębiorców, będzie mogło skorzystać z ulgi, która odpowiadać będzie sumie miesięcznych składek na własne ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie chorobowe oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Z wakacji składkowych – bo o nich mowa – przedsiębiorcy będą mogli korzystać raz w roku. W tym czasie, będą oni mogli prowadzić działalność gospodarczą na dotychczasowych zasadach, a składki na ubezpieczenia społeczne, za miesiąc objęty zwolnieniem, zostaną za nich opłacone z budżetu państwa.

Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców
20 wrz 2024

Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

Kto może wystąpić o umorzenie lub odroczenie terminu płatności składek z powodu powodzi?
20 wrz 2024

Których przedsiębiorców dotyczy odroczony termin płatności? Czy wystarczy samo zarejestrowanie firmy na terenie objętym klęską żywiołową? Co w przypadku problemów ze złożeniem dokumentów? ZUS odpowiada na najważniejsze pytania.

pokaż więcej
Proszę czekać...