Czym jest sprzedaż premiowana

Martyna Wosion
rozwiń więcej
Czym jest sprzedaż premiowana
W sklepach promocja goni promocję, a konsumenci są zmuszeni obliczać, czy korzystniejszy będzie zakup trzech wód mineralnych w cenie jednej, czy może dwóch z kompletem szklanek gratis. Walka o klienta bywa naprawdę wyczerpująca i niejednokrotnie poważnie naraża budżet przedsiębiorcy. Czy oscylowanie na granicy opłacalności jest wyłączną sprawą przedsiębiorcy?

Okazuje się, że nie. Ustawodawca stwierdził, że zbyt liczne promocje ograniczają zdolność konsumenta do podejmowania przemyślanych, odpowiedzialnych decyzji. Innymi słowy, klient jest rozpraszany poprzez obiecywane mu ciągłe bonusy. Celem takie regulacji jest oczywiście przewrócenie odbiorcom możliwości oceny produktu, z uwagą na jego właściwości i jakość, a nie przez pryzmat promocji. Ponadto, taka regulacja ma chronić małe i średnie przedsiębiorstwa, które z uwagi na mniejszy obrót nie mają wystarczających środków finansowych na organizowanie ciągłych obniżek i rabatów. 

W efekcie rozmów sejm uchwalił przepis, mówiący, że: „Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom towarów lub usług nieodpłatnej premii, w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży”.

Polecamy serwis: Reklama w małej firmie

Odmiennych, czyli jakich?

Ważną kwestią jest określenie co oznacza zwrot „towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży”. W toku prac nad ustawą pominięto sformułowanie definicji. Przyjmuje się, że produkty odmienne to takie, które nie mogą być stosowane zamiennie lub w żadnym wypadku nie pomagają w używaniu produktu głównego. 

Dozwolone jest zatem organizowanie promocji typu „2 w cenie 1” oraz oferowanie za zakup towaru „głównego” produktów komplementarnych – np. do telefonu dodajemy etui gratis lub do komputera – pamięć przenośną. 

Wyjątek

Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji, jeśli premie stanowią towary lub usługi:

  •  o niewielkiej wartości lub próbki towaru;
  •  wygrane w loteriach promocyjnych, organizowanych na podstawie przepisów o grach hazardowych;
  •  wygrane w konkursach, których wynik nie zależy od przypadku.

Przeczytaj także: Kreowanie wizerunku w biznesie

Warto dodać, że akcje przedsprzedażowe, polegające na oferowaniu potencjalnym klientom bezpłatnych próbek lub bezpłatnej możliwości sprawdzenia poziomu i jakości usług (np. jazda próbna samochodem) – nazywane są reklamą wartościową. Takie działania pozwalają klientowi ocenić firmę i jej asortyment przed podjęciem decyzji o zakupie. Z punktu widzenia przedsiębiorcy tego typu promocje również są korzystne, ponieważ budują pozytywny wizerunek i przywiązują do przedsiębiorstwa tych najbardziej niezdecydowanych odbiorców.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...