Pracownicy mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy w sieci

Irina Nowochatko
rozwiń więcej
Pracownicy mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy w sieci / inforCMS
Aktywność pracowników w serwisach społecznościowych staje się coraz większym zagrożeniem dla wizerunku firm – wynika z badań firmy doradczej Deloitte.

Od wizerunku firmy zależy wiele. Tracąc dobre imię firma musi się liczyć ze stratami finansowymi. Zatem opinie, zachowania i zdjęcia umieszczane przez pracowników na portalach społecznościowych mają bezpośrednie odbicie na reputacji i wartości firm na rynku pracy.

Badanie pt. „Sieci społecznościowe a ryzyko reputacyjne w miejscu pracy 2009”, które przeprowadziła firma Deloitte potwierdza istnienie tego problemu.

Jak sobie radzi kadra zarządzająca

Jacek Kuchenbeker, starszy konsultant w dziale zarządzania ryzykiem Deloitte zaznacza, że pracownicy w przeciwieństwie do pracodawców wciąż nie dostrzegają problemu, jaki wpływ dla ich firmy i jej postrzeganie mają wpisywane komentarze w portalach społecznościowych.

Kadra zarządzająca coraz częściej podejmuje różnego rodzaju działania, dzięki którym ogranicza ryzyko wynikające z nieodpowiedniego korzystania z tych serwisów internetowych.

Niektóre firmy ustanawiają oficjalną politykę, która określa, jak pracownicy mogą korzystać z sieci. Inne decydują się na zainstalowanie specjalnych programów komputerowych, podsłuchów czy kamer, które służą do monitorowania działań pracowników w Internecie.

Pracownik pod kontrolą

W opinii specjalistów Deloitte w niektórych przypadkach pracodawca powinien mieć wpływ na to, jak zachowuje się pracownik danej firmy nawet po godzinach pracy. Joanna Dudek, menedżer w kancelarii prawnej Deloitte Legal tłumaczy, że o obowiązku przestrzegania przez pracownika określonych standardów zachowania w życiu prywatnym można mówić na podstawie art. 100 par. 2 pkt 4 k.p., zgodnie z którym pracownik jest obowiązany dbać o dobro zakładu pracy.

Z kolei dobro zakładu pracy może być rozumiane jako wizerunek firmy, jej pozycja i renoma. Ekspert dodaje, że możliwość zagrożenia tego dobra istnieje szczególnie w kontekście zjawiska postrzegania firmy przez pryzmat zatrudnionego w niej pracownika. Z tego wynika, że jeśli pracownik naruszy obowiązek dbałości o to dobro, to powinien się liczyć z utratą zaufania pracodawcy, a także z możliwością utraty pracy.

Kształtowanie postaw pracowniczych

Innymi dużo lepszymi i bardziej precyzyjnymi narzędziami, które mogą pomóc chronić wizerunek firmy są kodeksy etyczne i zbiory norm.
Jacek Kuchenbeker z Deloitte podkreśla, że jednoznaczne sformułowanie zawartych w nich zasad i jasne przekazanie ich obecnym i potencjalnym pracownikom przyczyni się do kształtowania pożądanych postaw pracowniczych.

Zaletą tego postępowania jest to, że pracownicy, zobowiązując się do przestrzegania firmowego kodeksu, dysponują jasnymi informacjami na temat oczekiwanej od nich postawy.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...