Umowa rachunku bankowego polega na zobowiązaniu się banku do przechowywania środków pieniężnych względem posiadacza rachunku przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a także, jeżeli umowa tak stanowi, do przeprowadzania rozliczeń pieniężnych na pochodzące od niego zlecenie. Przedmiotem przechowywania mogą być jedynie środki pieniężne.
Strony umowy Stronami umowy są bank oraz posiadacz rachunku bankowego. Bankiem jest zawsze osoba prawna utworzona zgodnie z regulacjami przewidzianymi przez prawo bankowe i inne ustawy. Posiadaczem rachunku bankowego może być zarówno osoba fizyczna, prawna jak i jednostka organizacyjna wyposażona w zdolność prawną.
Zmiana umowy i jej ustanie
Możliwość zmiany umowy w trakcie jej trwania jest możliwa w sytuacji, w której do czynienia mamy z dwoma zgodnymi oświadczeniami woli, zarówno banku jak i posiadacza rachunku bankowego. Rozwiązanie umowy, w przypadku zawarcia na czas nieoznaczony (nieokreślony) może nastąpić na skutek złożenia wypowiedzenia przez jedną ze stron. Bank może wypowiedzieć umowę z ważnych powodów.
Wykonanie umowy Umowa powinna zostać wykonana zgodnie z jej treścią. Wykonanie nie może być niezgodne z regulaminem bankowym, a bank musi zachować należytą staranność w działaniu.