Na czym polega strategia w zakresie zarządzania kosztami podatkowymi?

Zakres działań optymalizacyjnych z wykorzystaniem zarządzania kosztami podatkowymi będzie zależał od rozmiarów prowadzonej działalności.
Osoby prawne za koszty podatkowe mogą uznawać wszystkie koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z prowadzoną działalnością. W celu minimalizacji zobowiązania podatkowego mogą dokonywać przenoszenia kosztów osobistych na koszty działalności przedsiębiorstwa. Proces podatkowego zarządzania kosztami jest jednak o wiele bardziej złożony.

Konieczne jest bowiem zidentyfikowanie w przedsiębiorstwie najistotniejszych obszarów wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego ze szczególnym uwzględnieniem różnic między kosztami w ujęciu rachunkowym a kosztami podatkowymi. Zarządzanie kosztami podatkowymi polega na planowanym ponoszeniu kosztów podatkowych w celu zmniejszenia zobowiązania podatkowego i należy je rozumieć jako element planowania podatkowego, którego skutki będą realizowane i osiągane w dłuższym horyzoncie czasowym.

Zakres działań optymalizacyjnych z wykorzystaniem zarządzania kosztami podatkowymi będzie zależał od rozmiarów prowadzonej działalności. Przedsiębiorstwa podejmujące się realizacji tej strategii będą wybierać taką strukturę kosztów podatkowych, która pozwoli na minimalizację zobowiązania podatkowego. Podmioty te będą maksymalizować koszty podatkowe związane z prowadzoną działalnością, z wyłączeniem kosztów uznawanych na gruncie prawa podatkowego za koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu. Warunkiem dodatkowym realizacji omawianej strategii jest analiza poziomu przychodów podatkowych uzyskiwanych przez dane przedsiębiorstwo.

Przeczytaj również: Czy można skanować i przechowywać kopie faktur w formacie PDF?

Oto przykład strategia zarządzania kosztami podatkowymi w przedsiębiorstwie świadczącym usługi finansowe.

Przedsiębiorstwo świadczące usługi finansowe o charakterze doradztwa finansowego charakteryzuje się wysokimi przychodami bieżących okresów. Nie ma ono pracowników, a jedynie podwykonawców działających w formie samozatrudnienia. Przedsiębiorstwo zamierza rozpocząć inwestycję w postaci budowy biurowca. Alternatywą jest leasing pomieszczeń biurowych przez inne przedsiębiorstwo. Leasing ma charakter operacyjny. Przedsiębiorstwo, podejmując decyzję o budowie środka trwałego, nie mogłoby zwiększyć kosztów bieżącej działalności. Koszty związane z realizacją inwestycji stanowiłyby koszt podatkowy dopiero po jej zakończeniu i przekazaniu do użytkowania. Wówczas za koszt podatkowy zostałaby uznana kwota amortyzacji określona według klasyfikacji środków trwałych. W przypadku podjęcia działań związanych z budowaniem pomieszczeń biurowych, koszty bieżącego okresu pozostają na niezmiennym poziomie. Jeżeli przedsiębiorstwo zawrze umowę leasingu operacyjnego na pomieszczenia biurowe, wówczas kwota raty leasingowej bieżącego okresu będzie stanowić w sposób bezpośredni koszt uzyskania przychodu bieżącego okresu.

Polecamy serwis Leasing

A oto przykład strategii zarządzania kosztami podatkowymi w przedsiębiorstwie świadczącym usługi transportowe.

Przedsiębiorstwo zorganizowane w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością świadczy usługi w zakresie transportu kołowego. W związku z planowaniem rozszerzenia działalności musi poszerzyć posiadany dotychczas park maszynowy. Wydłużone terminy płatności oraz stabilność rynkowa przedsiębiorstwa powoduje, że może ono z dużym prawdopodobieństwem przewidywać poziom uzyskiwanych przychodów. Przedsiębiorstwo kreuje więc koszty podatkowe na podstawie planu zarządzania podatkowego opracowanego indywidualnie na jego potrzeby. Biorąc pod uwagę zarządzanie kosztami podatkowymi, przedsiębiorstwo nabywa park maszynowy za gotówkę, ponieważ w takiej sytuacji znaczenie ma stałość kosztów podatkowych. Pozostałe koszty podatkowe zostały obliczone według prawa podatkowego i zaakceptowane do realizacji przez zarząd spółki. Przedsiębiorstwo ma określony arbitralnie plan kosztów podatkowych, którego realizacja pozwala na minimalizację zobowiązania podatkowego. Elementami niniejszego planu kosztów mogą być m.in. koszty związane z zakupem maszyn, środków biurowych, wysokości tworzonych rezerw na podstawie odrębnych ustaw, koszty związane z podwykonawstwem.

Fragment pochodzi z książki „Strategie podatkowe osób prawnych w Unii Europejskiej” Waldemara Szymańskiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...