System zarządzania jakością – strategia firmy w systemie zarządzania jakością

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
rozwiń więcej
System zarządzania jakością / Fotolia
Podstawowym zadaniem menedżera jest realizacja celów przedsiębiorstwa. Warto jednak zauważyć, że realizowane cele powinny przede wszystkim zapewnić możliwie jak najdłuższy czas funkcjonowania firmy na najwyższym poziomie. Przyciągnięcie nowych klientów oraz utrzymanie dotychczasowych staje się warunkiem przetrwania przedsiębiorstwa w otoczeniu konkurencyjnym.

Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie ma gwarantować ciągłe doskonalenie wyrobów i usług (tj. podążanie za oczekiwaniami klientów) oraz tworzyć warunki do ciągłego i dynamicznego doskonalenia systemu zarządzania jakością. Podstawową domeną systemów zarządzania jakością jest ciągłe doskonalenie obejmujące zarówno sferę filozofii przedsiębiorstwa (jego wizję i misję),  politykę i jakość. Żadne przedsiębiorstwo nie przetrwa i nie rozwinie się bez długofalowej strategii działania, zaś wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) potwierdzonego odpowiednim dla działalności przedsiębiorstwa Certyfikatem zgodności, pozwala nie dopuścić do chaosu oraz utrzymywać na wysokim poziomie standard oferowanych produktów i usług.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przyczyny ubiegania się firm o certyfikat jakości to najczęściej:

            - korzyści marketingowe,
            - poprawa wizerunku firmy,
            - zwiększenie motywacji pracowników.

Od systemu zarządzania jakością oczekuje się zastosowania jasnych uregulowań na poziomie strategicznym, np. poprzez zapewnienie niezbędnych środków i infrastruktury. Szczególnie ważną kwestią jest sformułowanie misji i celów organizacji, a następnie stworzenie warunków pozwalających na ich realizację. Wiele organizacji funkcjonuje bowiem z dnia na dzień, bez wizji swojego miejsca na rynku za trzy – pięć lat. System zarządzania jakością motywuje do stawiania sobie jasnych celów i daje szansę, że sformułowana strategia kształtowania jakości będzie skutecznie realizowana.
Ważnym motywem wprowadzania systemów zarządzania jakością, jest potrzeba rozpoznawania realizowanych w organizacji procesów, a następnie poprawiania ich spójności. System zarządzania jakością wymusza identyfikację i opisanie wszystkich procesów realizowanych w organizacji. Zostają ustalone punkty, w których procesy się przenikają i wzajemnie na siebie oddziałują.    
Jednym z najważniejszych elementów wdrażania systemu zapewnienia jakości jest sporządzenie Księgi Jakości, która stanie się wizytówką firmy. Księga Jakości zawiera zatwierdzoną przez kierownictwo firmy politykę jakości, a także określone minimalne wymagania i podjęte dyspozycje w ramach wybranego modelu np. normy ISO 9000.

Rejestracja firmy - CEIDG i KRS

Posiadanie certyfikatu systemu zarządzania jakością nie jest równoznaczne z oferowaniem wysokiej klasy jakości dóbr czy usług. To zarówno od nastawienia kierownictwa, jak i zaangażowania pracowników organizacji będzie zależało, w jaki sposób system zarządzania jakością będzie pomagał w zapewnianiu jakości na każdym etapie istnienia produktu/usługi. Jest natomiast pewne, że jakość tego wyrobu/usługi będzie powtarzalna, a klient może spodziewać się, że zakupiony wyrób spełnia jego wymagania.

Samozatrudnienie - czy to mi się opłaca?


Niewątpliwie wdrożenie SZJ daje firmie wiele korzyści, do podstawowych można zaliczyć:

  • wyższą pozycję firmy z punktu widzenia marketingowego,
  • wzrost zainteresowania klientów,
  • elastyczność  i dostosowanie się do specyficznych wymagań klientów,
  • stworzenie partnerskich stosunków z klientami i dostawcami,
  • stwarzanie podstaw gwarancji wysokiej jakości produktów i usług,
  • usprawnienie zarządzania,
  • kształtowanie świadomości pracowników i ich osobisty rozwój poprzez pracę zespołową,
  • efektywniejsze wykorzystanie czasu pracy,
  • skrócenie czasu projektowania i wprowadzania na rynek nowych wyrobów i usług,
  • uzyskanie obniżki kosztów  złej jakości produktów i usług,
  • poprawa przepływu informacji wewnętrznej i zewnętrznej.

Kontrola firmy przez ZUS

Autor: Daria Cwen - Dyrektor Działu Windykacji B2B Kancelarii Prawnej Inkaso WEC S.A.

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...